شناسهٔ خبر: 22372 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وضعیت موسیقی در ایران مغشوش است

دومین جشن موسیقی ما با معرفی برگزیدگان و با هدف گردهمایی ژانرهای مختلف موسیقایی در تالار وحدت در حالی برگزار شد که حسین علیزاده در هنگام دریافت جایزه بهترین آهنگسازی خود وضعیت موسیقی در ایران را مغشوش خواند. او گفت که نسل جدید توهم نوآوری دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی، دومین جشن سالانه موسیقی ما با معرفی برگزیده ها و با هدف گردهمایی ژانرهای مختلف موسیقایی در تالار وحدت برگزار شد. گفته می‌شود در این جشن انتقاداتی نیز از سوی اهالی موسیقی مطرح شد که قابل تامل است! علیزاده می‌گوید:« وضعیت موسیقی در ایران مغشوش است.»

این برنامه با حضور بزرگان موسیقی در تالار وحدت با معرفی برگزیدگان آن برگزار شد. در این برنامه اهالی موسیقی پاپ و کلاسیک در کنار هم جمع شدند و بر مبنای رای گیری و انتخاب از 150 هزار مخاطب، برگزیدگان بخش های مختلف جوایز خود را دریافت کردند.

اجرای برنامه شب گذشته را احسان کرمی برعهده داشت، در دومین جشن موسیقی ما در بخش های آهنگسازی و نوازندگی انتخاب ها با رای کارشناسی انجام شد و در سایر بخش های انتخاب مردمی و کارشناسی توامان بود.

آهنگسازی بهترین آلبوم موسیقی اصیل ایرانی در بخش کارشناسی به حسین علیزاده رسید. جایزه این بخش را پیروز ارجمند، نادر مشایخی، محمد موسوی و کی خسرو پورناظری اهدا کردند. علیزاده گفت: «افتخار می کنم در جشنی هستم که فخرالدینی در آن تقدیر می شود. این ابتکار بخش خصوصی است و اتفاقی است که کمتر می افتد، زیرا هنرمندان گوشه گیر هستند.

علیزاده در جشن خانه موسیقی ما با بیان نقطه نظران خود راجع به موسیقی ایرانی نکاتی را مطرح کرد که بخشی از آن را در سفر اخیر خود به اصفهان نیز توضیح داده بود. وی تاکید کرد: «وضعیت موسیقی ایران، نرمال نیست. مسایل بسیار مغشوش هستند و این اغتشاش در انواع موسیقی؛ اصیلی ایرانی، پاپ و .... دیده می شود. »

وی با اشاره به مجوز دادن به موسیقی رپ توسط دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید: «نمی دانم موسیقی رپ با مجوز، چه از آب درمی آید.»

علیزاده ضمن مثبت ارزیابی کردن انتقادات می گوید: «یاد بگیریم از انتقادها ناراحت نشویم و به خصوص قدر کسانی را که راهنمای ما هستند بدانیم. در گذشته، وقتی استادی به انتقاد از کار ما می نشست، خوشحال می شدیم و افتخار می‌کردم که راجع به کار ما نظری داده است و این نشان از اهمیت به کارها بود؛ متاسفانه نسل جدید توهم نوآوری دارد.»

علیزاده همچنین ادامه می دهد: «ما جهان سومی‌ها در راستای تحول، چشم به غربی‌ها داریم و از آن‌ها تقلید و فکر می‌کنیم اگر سازهای ایرانی را حذف کنیم و موسیقی ایرانی را فراموش کنیم، تحولی در موسیقی به‌وجود آورده‌ایم. هر موسیقی باید سر جای خودش تحسین شود، ما امشب اصلا موسیقی سنتی نداشتیم. »

وی تصریح کرد: «می‌خواهم امشب از هوشنگ کامکار اعاده‌ی حیثیت کنم که با او برخورد کرده‌اند. انتقاد باید با زبان موسیقایی پاسخ داده شود، نه این‌که به فحاشی برسد  یک چیزهایی هست که باید ما اهالی موسیقی آن را درست کنیم؛ شما جوانان همان زنجیره‌ی هنری هستید که از اساتید قبل به‌وجود‌ آمده‌اید  فکر نکنید شما از کره‌های دیگر آمده‌اید. فکر نکنید هرچه بیشتر تقلید کنید و غیرایرانی‌تر باشید بهتر است. »

نخستین تندیس به فرهاد فخرالدینی رسید

شب گذشته، شب دریافت تندیس ها در بخش های مختلف بود. فرهاد فخرالدینی موسس و رهبر ارکستر ملی ایران نخستین فردی بود که برای دریافت تندیس خود پس از پخش فیلم کوتاه امام علی (ع) به روی صحنه آمد و تندیس خود را از هوشنگ ظریف، رامبد صدیف و مهندس کاظمی دریافت کرد. فخرالدینی در هنگام دریافت تندیس خود ضمن قدردانی از تمامی کسانی که یاریگر او در رسیدن به جایگاه فعلی هستند بر قدم گذاشتن در مسیر هنر تاکید کرد.

 

«باده تویی» اثر «حسین علیزاده» بهترین آلبوم شناخته شد

بهترین آلبوم موسیقی اصیل ایرانی از نگاه کارشناسان به آلبوم باده تویی حسین علیزاده با صدای محمد معتمدی، پوریا اخواص، راحله حسنی و صبا برزگری رسید. این تندیش را فریدون خشنودی ، نادرگلچین، شهرام ناظری و جواد مجابی به علیزاده اهدا کردند.

سربداران اثر فرهاد فخرالدینی و بیژن کامکار در بخش بهترین آلبوم تلفیقی، موسیقی فیلم از نگاه کارشناسان شد. فخرالدینی پس از دریافت جایزه یادی از حسین علیزاده در زمان بی کار شدن خود کرد و سربداران را حاصل امیدهای تازه ای خواند که علیزاده مسبب آن شد.

 

«امپراطور» و «یه لحظه عاشق شو» برگزیدگان آلبوم ها پاپ

آلبوم امپراطور با صدای مهدی یراحی و یه لحظه عاشق شو با صدای حمید حامی برگزیدگان آلبوم موسیقی پاپ شدند.

 

نه فرشته‌ام، نه شیطان برگزیده آلبوم موسیقی اصیل ایرانی شد

در بخش آلبوم های موسیقی اصیل ایرانی، آلبوم نه فرشته ام، نه شیطان به آهنگسازی تهمورس و سهراب پورناظری و صدای همایون شجریان جایزه دریافت کرد. پورناظری پس از دریافت جایزه‌اش، ضمن تشکر از کسانی که با این آلبوم همراهی کرده و آن را حمایت کردند از کسانی که اثر آنها را دل آزرده و کدر ساخت، عذرخواهی کرد.

 

اما در بخش بهترین آلبوم موسیقی تلفیقی از نگاه مردم، آلبوم‌های «باران تویی» اثر گروه چارتار و «بُعد یازدهم» اثر حافظ ناظری برگزیده شدند.

 

حافظ ناظری ضمن انتقاد از نظر کارشناسان در انتخاب های جشن، با اشاره به انتشار 20 دقیقه از آلبوم "بعد یازدهم" گفت: «شاید بهتر بود این جایزه را سال بعد به من می دادند. اما خوشحالم که مردم اثرم را پسندیدند.»

 

وی تاکید کرد: «بین اهالی موسیقی ایرانی، کدروت وجود دارد و این به صلاح نیست. جوانان باید در دهکده جهانی حمایت شوند تا بتوان فرهنگ ایران را به دنیا معرفی کرد.»

 

جایزه‌ی بهترین آلبوم موسیقی پاپ از نگاه مردم نیز به آلبوم «شخصی» فرزاد فرزین رسید.

 

آهنگسازی بهترین آلبوم موسیقی اصیل ایرانی در بخش کارشناسی به حسین علیزاده رسید. جایزه این بخش را پیروز ارجمند، نادر مشایخی، محمد موسوی و کی خسرو پورناظری اهدا کردند.

 

بهترین نوازنده سازهای ایرانی؛ در این بخش، علی قمصری،‌ سهراب پورناظری‌، ارسلان و اردوان کامکار‌، کیوان ساکت و پژمان حدادی جایزه گرفتند.

نظر شما