شناسهٔ خبر: 22461 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارتون‌هایی که تهدید هستند

یک هنرمند کاریکاتوریست گفت: در ایران به کشیدن کاریکاتور مطبوعاتی نمی‌توان به‌عنوان یک حرفه نگاه کرد، چون کاریکاتوریست‌ها از راه کشیدن کاریکاتور درآمد کافی ندارند و در کنار انجام کارهای دیگر برای کسب درآمد، به‌عنوان علاقه‌ی شخصی کاریکاتور مطبوعاتی می‌کشند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ نعیم تدین - هنرمند کاریکاتوریست - درباره‌ی کمرنگ شدن کارتون ژورنالیستی در ایران، اظهار کرد:‌ معمولا مطبوعات با این نوع کارتون با نگرانی برخورد می‌کنند، چون کارتون مطبوعاتی زیر ذره‌بین است. این وضعیت در دولت‌های قبل هم تشدید و باعث بسته شدن برخی نشریات شد. اکنون با کارتون مطبوعاتی مانند یک تهدید برخورد می‌شود.
 

او ادامه داد: درشرایطی که یک کارتون سبب تعطیلی یک روزنامه می‌شود، طبیعتا کارتون مطبوعاتی هم تضعیف و نگاه انتقادی آن تلطیف می‌شود. با این حال، کارتونیست‌ها سعی کرده‌اند که کارتون ژورنالیستی را در همین حالت دست به عصا حفظ کنند و با رعایت خطوط قرمز، حرف‌شان را بزنند تا شاید بتوانند به حیات نصفه نیمه‌ی خود ادامه دهند.

تدین در بخشی از سخنانش درباره‌ی حرفه‌ی کاریکاتوریستی ژورنالیستی، بیان کرد: به‌طور کلی در ایران نمی‌توان به حرفه‌ی کاریکاتور ژورنالیستی به‌عنوان یک شغل نگاه کرد. اکنون کشورهای پیشرفته‌ی دنیا که مطبوعاتی آزاد دارند، یک کاریکاتوریست مطبوعاتی خود را درگیر کاریکاتور ژورنالیستی می‌کنند، برایش زمان می‌گذارند و بابت آن دستمزد کافی هم می‌دهند؛ ولی دستمزدی که کاریکاتوریست‌های مطبوعاتی در ایران دریافت می‌کنند، اندک است و این باعث شده که هنرمندانی که به کار کاریکاتور مطبوعاتی علاقه‌مندند، برای کسب درآمد به کارهای دیگری بپردازند و بعد به‌عنوان کاری مورد علاقه‌شان به کشیدن کارتون بپردازند.

او درباره‌ی خانه‌ی کاریکاتور ایران نیز اظهار کرد: ارتباط من به‌عنوان یک کاریکاتوریست با خانه‌ی کاریکاتور ایران بسیار کم است و این شاید به‌دلیل اتفاقاتی است که در چند سال اخیر در این خانه افتاد. به هر حال، در خلأ وجود صنف، مسوولیت امور صنفی هم با خانه‌ی کاریکاتور شد و خانه‌ی کاریکاتور به‌عنوان تنها نهاد مربوط به امور کاریکاتوریست‌ها درست عمل نکرده است. این خانه حتی در بخش‌های نمایشگاهی هم که در آن فعال است، در انتخاب سوژه‌ها به مواردی می‌پردازد که بحث و دغدغه مردم نیست و باعث می‌شود، در حالی که مخاطب و کاریکاتور به هم وابسته‌اند از یکدیگر فاصله بگیرند.

او افزود: اگر مخاطب احساس نکند که کاریکاتور به چیزی که دغدغه‌ی ذهنی‌اش است پرداخته، از آن فاصله می‌گیرد. یک کاریکاتور ژورنالیستی باید بتواند سریع مطلبش را بیان کند و باعث ایجاد درگیری ذهنی در مخاطب شود. یک کاریکاتور اگر بخواهد با مردم ارتباط برقرار کند، باید به اموری که دغدغه‌ی مخاطبان است، بپردازد.

نظر شما