شناسهٔ خبر: 22476 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شرط اصلی برای نوسازی نظام آموزشی حوزه علمیه

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر لزوم بازنگری در نظام آموزشی حوزه علمیه، پژوهش را پشتوانه و سند این نظام آموزشی دانست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حجت الاسلام احمد مبلغی با اشاره به لزوم بازنگری در علوم حوزوی، اظهار داشت: نقش نظام آموزشی در اینکه علم را با زمان مرتبط می سازد، بی بدیل و ناظر به نیازهای جامعه است. علم باید استناد بر نظام آموزشی و مطالعات عمیق پژوهشی باشد.

وی درباره نقش پژوهش در علم، تاکید کرد: اگر پژوهش در علم منتفی باشد علم مبدع و پیشرونده ای نخواهد بود، حیات نخواهد داشت و نمی تواند پاسخگوی نیازهای زمانه باشد. بنابراین نظام آموزشی باید مطابق با مسائل زمان تنظیم شود.

به گفته رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، ناظر کردن علم از طریق آموزش و نوع نظام آموزشی نسبت به زمان باید با تکیه بر پژوهش و محتوای غنی آن شکل بگیرد نه اینکه نظر خنثی داشته باشد. بنابراین ما باید مطابق با شرایط تحول یابنده زمان، نظام آموزشی خود را نوسازی کنیم.

مبلغی در ادامه با اشاره به تحول در علوم حوزوی، تاکید کرد: لازم است علاوه بر بر حفظ اصالت علوم حوزوی، نظام آموزشی در این زمینه متحول شود چرا که با نگاه به زمانه، اگر نظام آموزشی کهنه پابرجا باشد و همان مسائل قدیم را مطرح کنیم، برای انتقال مسائل و علم از نسلی به نسل دیگر علاوه بر ایجاد مشکل، امکان دارد به صورت راکد انتقال صورت گیرد.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم علم را به حوزه های جدید در نظام آموزشی سرایت دهیم، ادامه داد: طلاب و فضلای جدید حوزه علمیه که نسل جدید به شمار می آیند باید در فضاهای جدید فکر و تحقیق کنند و در جریان ایده و نظریه پردازی های روز حوزه قرار گیرند.

به گفته رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، نظام آموزشی یک قالب، شیوه و ابزار برای پیوند گذشته و حال در حوزه علمیه است؛ از سوی دیگر پژوهش سند و پشتوانه نظام آموزشی به شمار می آید و صد در صد نیاز به ابداع و تحول دارد.

 

نظر شما