شناسهٔ خبر: 22500 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چرا «خردنامه» در ماه‌های اخیر منتشر نمی‌شد؟

سردبیر مجله «خردنامه» همشهری گفت: این مجله در قالب فصلنامه منتشر می‌شود اما تلاش داریم در آینده نزدیک «خردنامه» را به دوماهنامه یا حتی ماهنامه تبدیل کنیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ محمد عبداللهی سردبیر مجله خردنامه همشهری ، درباره عدم انتشار این مجله طی ماه‌های اخیر گفت: نشریه خردنامه همشهری که به مباحث فلسفی و اندیشه‌ای در حوزه علوم انسانی می‌پردازد و مبانی فکری برخی موضوعات مطرح در جامعه علمی و دانشگاهی کشور را بررسی می‌کند از ابتدا به صورت ماهنامه مجوز انتشار یافت اما در قالب فصلنامه منتشر می‌شود و تلاش ما بر آن است تا در آینده «خردنامه» را به شکل دوماهنامه و یا ماهنامه منتشر کنیم.

وی عنوان کرد: تازه‌ترین شماره خردنامه با محوریت موضوع «اقتصاد مقاومتی» در مهرماه سال جاری روی گیشه‌ها قرار خواهد گرفت. در این مجله، تبیین مفاهیم و ابعاد نظری اقتصاد مقاومتی از منظر اساتید حوزه و دانشگاه بررسی شده است.

سردبیر مجله خردنامه همشهری ابراز داشت: مفاهیمی از قبیل استقلال اقتصادی و سیاسی، مقاومت از منظر فرهنگ دینی، تجربه سایر کشورها از اقتصاد مقاومتی و از همه مهمتر بحث تبیین نظری مقوله اقتصاد اسلامی با توجه به آراء و اندیشه‌های شهید صدر و کتاب گرانسنگ وی در حوزه اقتصاد با عنوان «اقتصاد نا»، بیان شده است.

عبداللهی تصریح کرد: در این شماره از مجله «خردنامه» بعضی از موضوعات جانبی، از جمله بحث سکولاریسم مورد توجه قرار گرفته است و البته امروزه شاهد نوعی جدال نظری با  مفاهیم سکولاریستی هستیم که وارد ادبیات سیاسی ما شده است و در واقع در قالب جدیدی از آن رونمایی می‌شود که از آن به «جدال نظری سکولاریسم پنهان» یاد می‌شود.

وی افزود: علاوه بر جریان شناسی و ریشه‌های تاریخی این موضوع در غرب و در ایران، شبهات مطروحه تبیین و پاسخ داده شده‌اند. از دیگر مباحثی که در فصلنامه «خردنامه» عنوان شده، بحث دین دولتی یا دولت دینی است و این مسأله به شبهه‌ای که اخیراً در این زمینه مطرح شده بود، از دیدگاه اسلامی و از نگاه بزرگانی چون امام خمینی (ره) و شهید مطهری پاسخ می‌دهد.

مهمترین سرفصل‌هایی که در تازه‌ترین شماره خردنامه خواهید خواند:

-دنیا را به قیصر بسپارید و آخرت را به قیصر؛ جدال نظری با سکولاریسم پنهان

- بنیادهای اقتصاد مقاومتی؛ چرا اقتصاد مقاومتی خیال‌پردازی نیست؟/ اقتصاد مقاومتی، راهبرد علم یا مکتب؟!/ الزامات اقتصاد مقاومتی چیست؟

- تضاد نگرش‌ها؛ نقد و بررسی مکاتب اقتصادی جهان

- دین در بستر دنیا؛ تأملی در باب دین دولتی و دولت دینی

- چرخ‌دنده‌های نرم؛ گفتمان سازی فرهنگی برای اقتصاد مقاومتی

- اقتصاد سیاسی؛ تعامل اقتصاد و سیاست در راستای مقاومت

نظر شما