شناسهٔ خبر: 22528 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برنامه‎های وزارت علوم برای برگزاری کرسی‎های آزاداندیشی در سال تحصیلی

سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، گفت: در سال تحصیلی جدید براي برگزاري کرسی­ های آزاداندیشی، تقویت مبانی ارزشی و تثبیت آرمان­ ها و ارزش­ های انقلاب در ارتباط با دانشگاه برنامه­ های اجرایی کوتاه مدت و بلندمدت در نظر گرفته شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، محمدعلي نجفي، گفت: برگزاری کرسی­ های آزاداندیشی اولین بار توسط مقام معظم رهبری مطرح شد و به همين منظور در سال تحصيلي جديد كرسي هاي آزاد انديشي هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی تقویت خواهد شد.

وی ادامه داد: در اين كرسي ها بايد از افراد قوی­تری با تفکرات متفاوت استفاده کنیم به نحوی که این کرسی­ های آزاداندیشی بتواند یک فضای آزاد را با طرح مباحث مختلف فرهنگی- علمی در دانشگاه ایجاد کند.

سرپرست وزارت علوم، ادامه داد: تشکیل این کرسی­ ها به ما کمک می­ کند دانشگاهها به کارکرد اصلی­ اش که تولید علم و اندیشه در کشور است نزدیک­تر شوند چرا كه دانشگاه­ ها محیط اندیشه و آزادی فکر هستند و اگر این کرسی­ ها را نفی کنیم يعني یکی از ارکان اصلی ماهیت و هویت دانشگاه را نفی کردیم.

وي با اشاره به هدف از برگزاري اين كرسي هاي آزاد انديشي در محيط دانشگاه، گفت: این کرسی­ ها بر اساس طرح نظرات، ایده های مختلف و تضارب افکار تشكيل مي شود، به نحوی که آن فکری که قوی­ تر و بهتر است خودش را نشان بدهد و دانشجو بتواند در یک محیط فکری آزاد بهترین ها را انتخاب کند که البته این دستور و تأکید اسلام است.

نجفي خاطر نشان كرد: در این کرسی ها گفتمان­ هاي مختلف در مسائل سیاسی، اجتماعی و علمی آموزشی باید مطرح شود تا علاوه بر اينكه دانشجوها انتخاب بهتری داشته باشند، راهکارهایی برای مدیریت دانشگاه­ ها و برنامه­ ریزان آموزش عالی پیشنهاد شود.

وي با اشاره به برنامه اين وزارتخانه براي اجرايي شدن نقشه جامع علمي كشور، اظهار داشت: آنچه را که در ستاد راهبري نقشه جامع علمي كشور تصویب شود، دنبال می­ کنیم.

نجفي با بيان اينكه سياست هاي علم و فناوری مقام معظم رهبري جزء اولويت هاي برنامه هاي وزارت علوم است، خاطرنشان کرد: البته تمام این سیاست­ ها به نوعی تکمیل کننده نقشه جامع علمی کشور است و در نقشه جامع علمی کشور به­ طور کلی به آن اشاره شده و در اين سياست هاي ابلاغي به ­صورت دقیق و در قالب سیاست­ ها پیشنهاد شده است.

نظر شما