شناسهٔ خبر: 22564 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پایدار: پیشرفت کشور مستلزم آزادی بیان، قلم و نشر است

مسعود پایدار، یکی از نامزدهای انتخابات هیات‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به این‌که این اتحادیه می‌تواند نقشی موثر در تصویب و اجرای قوانین بالادستی در حوزه نشر داشته باشد، گفت: پیشرفت کشور مستلزم آزادی بیان، قلم و نشر است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مسعود پایدار، یکی از نامزدهای انتخابات هیات‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ظهار کرد: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران مانند سایر اتحادیه‌های موجود، اتحادیه صنفی کارفرمایان آن صنف است؛ این اتحادیه‌ها بسته به موقعیت و ویژگی‌های محیطی و درون‌صنفی، کارکردهای مثبت و منفی را توامان دارند. 


پایدار افزود: اگر مبنای ما قانون باشد و اگر رشد اقتصادی ممکن باشد، نقش اتحادیه ها موثر و مثبت خواهد بود؛ اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز باید در این راستا با ساختار درونی منضبط، مشارکت فعال همه اعضای خود را در دستور کار قرار دهد و اگر چنین نباشد، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بدون تردید آسیب‌هایی جدی خواهد دید.

این نامزد انتخابات هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران توضیح داد: اتحادیه ۶ رسته دارد که شاکله اصلی و موثرترین آنها را «ناشران و کتابفروشان» تشکیل می دهند؛ این رسته از اتحادیه به دلیل وضعیت ویژه ای که در نشر ایران وجود دارد ـ هم به لحاظ ساختار تولید و هم به لحاظ پایین بودن سرانه مطالعه در کشور ـ با مشکلات متعددی مواجه است.

پایدار با اشاره به اهداف و انگیزه خود برای نامزد شدن انتخابات هیات مدیره اتحادیه  ناشران و کتابفروشان تهران، گفت: باور دارم با وجود موقعیت ویژه‌ای که صنعت نشر دارد، باید برای بهبود وضعیت پذیرای یک مسئولیت اجتماعی باشیم. در گذشته پیشکسوتان ما با گذشتن از منافع شخصی و با وجود مشکلات فراوان، فعالیت‌هایی را در راستای پیشبُرد اهداف این اتحادیه انجام داده اند که اکنون ما باید پیشرو راه آنها باشیم و برای بهبود کیفی این اتحادیه بکوشیم.

وی ادامه داد: صنف ناشران به دلیل حضور دولت در عرصه های فرهنگی و اقتصادی، جایگاه واقعی در اقتصاد ملی نداشته و در عین حال هم دولت و هم صنف ناشران، هنوز نتوانسته اند در چگونگی اجرای قوانین بالادستی از جمله قانون اساسی و سایر قوانین ناظر بر نشر کشور به توافق برسند؛ در این زمینه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران باید قدری فعال تر وارد شود.

نامزد انتخابات هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران افزود: اگر می‌خواهیم کشورمان پیشرفت کند نیازمند ارتقای آگاهی و دانش عمومی و همه این موارد نیازمند آزادی بیان، قلم و نشر است.

پایدار عنوان کرد: اگر ما بتوانیم در این عرصه موفق عمل کنیم و فضای سختی که در دوره‌های پیش را، هم برای معیشت صنف ناشران و هم برای بیان، قلم و نشر بوده است از میان برداریم و به جلو پیش برویم، به سود و منفعت جامعه خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا در مدت ۴ سال فعالیت مدیریت جدید اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از میان برداشتن این مشکلات امکان دارد و برای این منظور چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟»، اظهار کرد: با توجه به تجربیات خود و همچنین با توجه به تعامل و مشورتی که با هم صنفان و همکاران خود داشتم، تصور می‌کنم تحقق موضوع از میان برداشته شدن فضای سخت دوره گذشته برای ناشران، از طریق ارکان اتحادیه که شامل هیات مدیره، کمیسیون‌ها و کارگروه‌ها است، امکان پذیر می‌شود.

مدیر نشر دانشگاهی در ادامه سخنانش، گفت: همچنین تحقق موضوع مذکور از طریق همفکری و تعامل با صاحبنظران، شخصیت های فرهنگی و انجمن های صنفی و فرهنگی نشر امکان‌پذیر خواهد بود. تعامل مثبت با دولت و نهادهای متولی کتاب نیز از دیگر راهکارهای تحقق اهداف صنف ناشران است.

نگاهی کوتاه به فعالیت های علمی و فرهنگی مسعود پایدار
۱- عضو هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران (از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۸۹)
۲- عضو کمیسیون آموزشی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران (از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۱)
۳- عضو موسس انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی
۴- عضو هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی (۵ دوره)
۵- عضو موسس شرکت پکا (پخش و توسعه کتاب ایران) (سال ۱۳۷۶)
۶- مدیرعامل شرکت پکا (از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴)
۷- نائب رئیس انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی (هم اکنون)
۸- مسئول گروه آموزش و توسعه انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی (هم اکنون)

نظر شما