شناسهٔ خبر: 22583 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ایوبی: بدنه مدیریت سینمای کشور کهنه و قدیمی شده است

حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی از شورای سیاستگذاری گروه سینمای هنروتجربه خواست که به سینمای دفاع مقدس توجه ویژه داشته باشد و این گروه یکی از اولویتهایش، ساخت فیلمهای کم هزینه با موضوع دفاع مقدس باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ نشست هم‌اندیشی فیلم‌سازان گروه سینمایی هنر و تجربه عصر ششم مهرماه در خانه هنرمندان با حضور اهالی سینما و حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی برگزار شد.

حجت‌الله ایوبی در این نشست با اشاره به اینکه از آرزوهایش برگزاری نشستی این‌چنینی برای برگزاری سینمای هنر و تجربه بوده است گفت: از همان روزهای نخست مدیریت خود برای تشکیل گروه سینمایی هنر تجربه برنامه‌ریزی کردیم و طی جلسات متعددی که با شورای سیاستگذاری هنر وتجربه داشتیم به این جمع‌بندی رسیدیم که این تجربه می‌تواند در ایران عملی شود و هر چه جلوتر رفتیم به تحقق آن امیدوارتر شدیم.

اولین خواسته ما در گروه سینمایی هنر تجربه، استمرار این حرکت بود

وی با تاکید بر اینکه اکران گروه سینمایی هنر تجربه در دوره‌های پیشین هم با موفقیت همراه نشده است گفت: سینمای ایران پر از تجربه‌های شکست خورده است و اگر مدیری بخواهد هر تجربه جدیدی را انجام دهد با ارجاع به گذشته همراه با دلسردی خواهد بود. برای برچنین کاری در دورهای قبل، همت و اراده بود و کارهای انجام شد ولی ادامه پیدا نکرد. بنابراین اولین خواسته ما این بود که این کار استمرار داشته باشد و ادامه دار باشد.

 وی افزود: با آمدن آقای علم الهدی به شورای سیاستگذاری هنر وتجربه موتور محرک و پرشتابی به جمع ما اضافه شد تا این  با تدبیر و محتاطانه شروع کنیم. تا امروز شروع خوبی برای گروه سینمای هنرو تجربه شاهد بودیم و امیداوریم که این حرکت همچنان ادامه پیدا کند.

بدنه مدیریت سینمای کشور کهنه و قدیمی شده است

رئیس سازمان سینمایی افزود: من به این تجربه دلبستگی دارم. افرادی که در گروه سینمایی هنر و تجربه حضور خواهند داشت جوانان با انگیزه‌ای هستند که پشتوانه اصلی این کار خواهند بود. امیدوارم که گروه سینمایی هنر و تجربه علاوه بر اکران های خوب، بتواند یک تجربه آوانگارد در عرصه مدیریت سینما و تجربه های جدید باشد. حالا این مدیریت می تواند شامل مدیریت سالنها، مدیریت فیلم، گفتگو ها و تبلیغات در سالنهای سینمایی باشد.

ایوبی اضافه کرد: مشکل اصلی سینمای ایران این است که نه تنها سالنهای ما فرسوده است بلکه فکر واندیشه حاکم بر این سالنها نیز کهنه و قدیمی است. بدنه مدیریت سینمای کشور کهنه و قدیمی شده است و حرکت را دشوار می کند.امیدوارم که شما تجربه‌های نو و جدید را در سینما آغاز کنید. نحوه اکران فیلم ها، نحوه تبلیغات و حتی برنامه ریزی برای آشتی مردم با سینما می تواند در گروه سینما هنرو تجربه به گونه ای اجرا کنید که باعث روزآمدی و نو شدن کل سینمای کشور شود. خیلی از آرزوهایی که دوست دارم در سینما تحقق پیدا کند اول در گروه سینمای هنرو تجربه بیاوریم و تجربه موفق شود بعد در کل سینمای کشور ببریم.

قرار نیست فیلم‌های هنر و تجربه محلی برای نمایش فیلم‌های رانده شده از اکران باشند

وی در مورد نحوه اکران فیلمها در گروه سینمایی هنر وتجربه خاطر نشان کرد: قرار نیست فیلم‌های هنر و تجربه محلی برای نمایش فیلم‌های رانده شده از اکران باشند. من به فیلمسازانی که فیلمهایشان نه هنری است و نه تجاری که بتواند مخاطب را به سینما بکاشند توصیه می‌کنم که فیلمسازی را کنار بگذارند.

 ایوبی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سینمای هنر و تجربه یعنی سینمای ایران که صاحب فکر و اندیشه است و این طبیعی است که مخاطب عمومی ندارد. به ما نباید بربخورد که عموم مردم در گروه سینمایی هنر و تجربه نمی‌روند.چنین فیلم‌هایی در تمام جهان مخاطب محدود دارند و خیلیها به سینما می روند که فیلمهای تجاری و هالیوودی ببینند. شما هم امید نداشته باشید که همه مردم فیلم هایتان را ببینند و مردم به سینما می روند که فیلمهای سرگرم کننده ببینند و کمی هم حرف جدی داشته باشد که این هم درست است.

وی ادامه داد: ما تلاش داریم که فیملهای فرهنگی سینمای ایران در این جا پایگاهی پیدا کنند و حمایت شوند.برای اینکه پروژه پایدار و ماندگار شود، برنامه ریزی‌هایی هم کردیم.

رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: خیلی خوشحالم که این گروه سینمایی در زمانی افتتاح می شود که سینماداران خیلی خوشحال هستند. روزهایی که من به سینما آمدم ملاقاتی با سینماداران داشتم که خیلی تلخ بود و ازمن می‌خواستند که اجازه بدهم سینماهایشان را تعطیل کنند. ولی هفته گذشته سینماداران از وضعیت اکران و فروش فیلمها خوشحال بودند.

سینمای هنر و تجربه، فیلمهای کم هزینه با موضوع دفاع مقدس بسازد

ایوبی با اشاره به اینکه از شورای سیاستگذاری گروه سینمای هنروتجربه یک درخواست دارد گفت: از شورای سیاستگذاری گروه سینمای هنروتجربه می خواهم که به سینمای دفاع مقدس توجه ویژه داشته باشد. دفاع مقدس جزو افتخارات تاریخی ملت ایران است. همه آرامش و زندگی ما از دوران دفاع مقدس است و اتفاقاتی که در جریان دفاع مقدس افتاد با همه جنگ‌های دنیا فرق می‌کند. در این دوره حوادث منحصر به فردی اتفاق افتاد. جبهه های جنگ قطعه ای از بهشت بود و همه روابطی که در بهشت به ما وعده داده بودند ما در جبهه ها می‌دیدیم.

وی ادامه داد: جنگ ما فقط عملیات و اکشن نبود.سینمایی که می‌تواند جنگ را روایت کند سینمای هنر و تجربه است. شما می‌توانید روایتگر روابط منحصر به فرد انسانی دوران دفاع مقدس باشید. من دلم می خواهد که هنرو تجربه یکی از اولویتهایش را بر ساخت فیلمهای کم هزینه ای بگذارد که به ترسیم خاطرات و رشادت‌های دوران دفاع مقدس بپردازد.

ایوبی خاطر نشان کرد: کسانی که نگران‌اند چرا فیلم‌های دفاع مقدسی در جشنواره‌ها نمی‌روند، اطمینان می‌دهم که اگر فیلم‌هایشان را با نگاهی هنری و تجربی بسازند موفق خواهند شد. یعنی اگر شهرام مکری که فیلم ماهی و گربه را ساخته است فیلمی با موضوع دفاع مقدس بسازد در جشنواره‌ها موفق خواهد شد. باید ترسیم ناگفته های دفاع مقدس و روابط بین انسانهای بهشتی جنگ، یکی از دغدغه‌های اساسی شما در سینمای هنر و تجربه شود. و مطمئن باشید که این نوع نگاه رمز ماندگاری این حرکت هم خواهد شد.

وی همچنین گفت: دفاع مقدس برای همه است. همه سینمای ایران سینمای دینی است. سینمای دینی یعنی سینمایی که اخلاق و روابط سالم داشته باشد بنابراین فیلمی که ارزش‌های انسانی را ترویج کند سینمای دینی است. اتفاقا من نظرات مقام معظم رهبری را می خواندم همین است.

چرا برخی می‌خواهند بگویند که جمع سینمای دینی و دفاع مقدس فقط چند نفر هستند وبقیه نیستند

رئیس سازمان سینمایی گفت: چرا برخی می‌خواهند بگویند که جمع سینمای دینی و دفاع مقدس فقط چند نفر هستند وبقیه نیستند.همه سینمای ایران می تواند و باید سینمای دفاع مقدس و سینمای دینی باشد. منتها ما باید روابطتان را با مردم اصلاح کنیم و به گونه ای برخورد نکنیم که مردم از این مفاهیم گریزان باشند.

وی در مورد روش مدیریت فرهنگی خود گفت: به نظر شما برای مدیریت کردن کدام یک بهتر است، اینکه مدیر از یک در وارد شود وهنرمندان از در دیگر فرار کنند یا اینکه همه سینماگران کنار هم جمع شوند و با هم گفت‌وگو بین مدیران فرهنگی صورت بگیرد؟ خدا را شکر الان هم مدیران فرهنگی رابطه شان با اهالی فرهنگ خوب شده است و دوران جن و بسم الله هم تمام شده است.

ایوبی در پایان گفت: امیدوارم گروه هنر و تجربه تنها به اکران فکر نکند و 10 سال دیگر جشن ده سالگی خود را در تالار خود گروه سینمای هنر و تجربه بگیرد. این گروه باید در ساخت و نظارت بر ساخت فیلم های هنری و تجربی هم کمک کند.

نظر شما