شناسهٔ خبر: 22888 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کواکبیان: 35 سال است اجازه نداده‌اند دستی به قانون صداوسیما کشیده شود

مصطفی کواکبیان با اشاره به اینکه قانون مطبوعات کنونی ما در سال 78 تصویب شده و 15 سال است قانون قبلی ما دست نخورده باقی مانده، می‌گوید باید توجه کنیم ما داریم قانونی می‌نویسیم که معلوم نیست تا چند سال آینده تغییر کند؛ بنابراین باید دقت بیشتری داشته باشیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ مصطفی کواکبیان مدیرمسئول روزنامه مردم سالاری و موسس انجمن روزنامه‌های غیردولتی در نشست نقد و بررسی پیش‌نویس لایحه سازمان نظام رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران که روز دوشنبه، 14 مهرماه در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد، با اشاره به انتقاد کسری نوری از درج عنوان «قانون» در پیش‌نویس سازمان نظام رسانه‌ای به جای «لایحه»، با استفاده از تعبیر «ملالغتی بودن» برای کسانی که این انتقاد را مطرح می‌کنند، اظهار کرد: بعضی تمام همت‌شان این است که به این واژه ایراد بگیرند.

او در ادامه گفت: من معتقدم اولین حسن این پیش‌نویس این است که می‌خواهد فعالیت‌های رسانه‌ای را نظام‌مند کند. این پیش‌نویس نوعی حمایت حقوقی از روزنامه‌نگاران و تأمین امنیت شغلی آن‌هاست و برای اولین بار بحث حمایت از روزنامه‌نگاران را مطرح می‌کند. نکته دیگر این است که 15 سال است در مجلس ما هیچ قانونی برای مطبوعات مطرح نشده است. آخرین قانون ما که همین قانون فعلی است در سال 78 تصویب شده است. در مجلس ششم، هفتم، هشتم و نهم ما حتی یک طرح معمولی درباره مطبوعات نداشتیم. فقط در مجلس هشتم این موضوع تصویب شد که رسانه‌های فضای سایبر هم شامل قانون مطبوعات شوند. پرداختن به این موضوع یکی از فعالیت‌های خوب دولت یازدهم است.

کواکبیان سپس با اشاره به این موضوع که ابهاماتی در پیش‌نویس لایحه سازمان نظام رسانه‌ای وجود دارد که باید روشن شود، گفت: اولین نکته این است که ساز و کار شفافی برای ارتباط سازمان نظام رسانه‌ای با هیات نظارت بر مطبوعات که الآن می‌تواند روزنامه‌ها را توقیف کند، به آن‌ها تذکر دهد و... در اینجا نیست. نکته دوم ابهامی است که در چگونگی ارتباط این سازمان با خانه‌های مطبوعات استانی وجود دارد.

او اضافه کرد: موضوع بعدی مفهوم رسانه است. با تعریفی که در این پیش‌نویس ارائه شده صداوسیما هم شامل این قانون می‌شود. در این زمینه باید شفافیت کافی ایجاد شود چون 35 سال است اجازه نداده‌اند دستی به قانون صداوسیما کشیده شود. چرا غیردولتی‌ها می‌توانند روزنامه داشته باشند اما نمی‌توانند رادیو یا تلویزیون خصوصی داشته باشند؟

کواکبیان همچنین ادامه داد: خیلی از مسائل در قانون اساسی ما آمده اما در مجمع تشخیص مصلحت حل شده است. الان هیچ‌کس جلودار بانک‌های خصوصی نیست اما وقتی نوبت به رادیو و تلویزیون خصوصی می‌رسد مخالفت می‌شود. موضوع دیگر منابع مالی سازمان است. این منابع باید شفاف شوند. آیا احزاب می‌خواهد به این سازمان کمک کنند؟ کمک دولت و کمک شهرداری به چه صورت و با چه مکانیزمی است؟

کواکبیان همچنین گفت: در این پیش‌نویس نکاتی وجود دارد که به نظرم باید حذف شوند. در بعضی جاها دولت بیش از حد نقش پیدا می‌کند در حالی که در ابتدای پیش نویس گفته شده که سازمان قرار است غیردولتی باشد. نکته دیگر اینکه شاید برای رییس سازمان نظام صنفی اینکه حکمش را از رییس جمهور بگیرد، افتخار باشد اما این موضوع برای بدنه صنف افتخار نیست. دلیلی ندارد رییس سازمان را به رییس جمهور معرفی کنیم. به نظرم هیچ نیازی نیست که رییس این سازمان را رییس جمهور انتخاب کند.

او افزود: در بعضی مواقع در هیات‌های رسیدگی به تخلفات افرادی که جنبه دولتی دارند، حاضرند اما هیچ امکان دفاعی برای روزنامه‌نگاران در نظر گرفته نشده است. نکته بعدی این است که باید توجه کنیم ما داریم قانونی می‌نویسیم که معلوم نیست تا چند سال آینده تغییر کند؛ بنابراین باید دقت بیشتری داشته باشیم. 15 سال است قانون قبلی ما دست نخورده باقی مانده است. باید کمی در خصوص حقوق خبرنگاران بیشتر تأکید شود و همچنین عبارت‌هایی مثل منافع ملی و عفت عمومی دقیق‌تر تعریف شود که قابل اندازه‌گیری باشند. در مجموع کاری که انجام می‌شود به نظر من کار بسیار مثبتی است ولی باید به ایرادات آن هم توجه کرد و البته نکات مثبت را هم در نظر گرفت.

کواکبیان در بخش دوم این نشست، گفت: باید توجه کنیم که تدوین این پیش‌نویس گامی است برای اینکه خلأ قانونی موجود برطرف شود و باید این گام را مثبت تلقی کنیم.

او همچنین تأکید کرد: به اینکه فضای مجلس چگونه است توجه نکنیم. ما باید هرچه را تشخیص می‌دهیم حق است، ارائه کنیم.

نظر شما