شناسهٔ خبر: 22963 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمايشگاه كتاب فرانكفورت افتتاح شد

شصت و ششمين نمايشگاه بين المللي كتاب فرانكفورت با حضور اشتاين‌ماير وزير امور خارجه آلمان و رييس جمهوري فنلاند، شروع به كار كرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ بعداز ظهر سه شنبه هفتم اکتبر وزير امور خارجه آلمان فرانك والتر اشتاين‌ماير در كنار ساولي نينيستو رييس جمهوي فنلاند، كه كشورش امسال به عنوان ميهمان افتخاري نمايشگاه حضور دارد، نمايشگاه بين المللي كتاب فرانكفورت را افتتاح كردند.

يورگن بوس مدير نمايشگاه با صدور اطلاعيه‌اي در آستانه شروع به كار نمايشگاه از كتاب به عنوان محتواي يك تجارت جهاني ياد كرد كه عملكردي در شبكه بين المللي دارد و هر سال به مدت يك هفته قلب آن در نمايشگاه كتاب فرانكفورت مي‌تپد.

با اين حال نمايشگاه امسال در فضايي غم انگيز براي ادبيات آلمان رقم خورد زيرا صبح ديروز خبر درگذشت نويسنده بزرگ آلماني زيگفريد لنتس در سن 88 سالگي اعلام شد.

در مراسم افتتاحيه اشتاين‌ماير با فراخواني براي «حقوق بين‌المللي شبكه جهاني» از رييس جمهوري فنلاند به عنوان اولين نويسنده در كتاب طلايي شهر فرانكفورت ياد كرد. سوفي اوكسانن نويسنده مشهور فنلاندي نيز از آنچه زبان‌هاي كوچك قادر به بيان آن هستند، سخن گفت.

اشتاين‌ماير گفت: اولين بار مساله تصادفي است، دومين بار سرنوشت و سومين بار عشق. او امسال براي سومين بار به عنوان افتتاح كننده نمايشگاه فرانكفورت در اين مراسم حضور يافت.

وي افزود بدون شك عشق بود كه او را اين بار به سوي نمايشگاه كشاند. او در سخنانش به وضوح گفت دوران ديجيتال ارايه كننده تقاضاهاي جديد و متفاوتي در حوزه سياست است. او با اشاره بر محفل جهاني و نيز منطق فرهنگي به مساله قيمت كتاب، حقوق نشر و كپي رايت اشاره كرد و آنها را از مهم ترين عوامل براي ساخته شدن زيرساخت‌هاي فرهنگي خواند. وي طراحي فضاي ديجيتال را يك مساله اجتماعي خواند و گفت نيازمند حقوق شبكه هستيم.

با داشتن گوشه چشمي به بروكسل، وزير امور خارجه آلمان در حمايت از توقف هر نوع مصالحه شتابزده با يكي از غول‌هاي جهاني شبكه گفت: ما نمي توانيم روزنامه‌هاي محلي را با روزنامه‌هاي سطح ملي مقايسه كنيم و به همين ترتيب نمي توانيم چشممان را بر تمايلات غول پيكرانه در عرصه بين‌المللي ببنيدم. وي افزود: پاسخ اتحاديه اروپا اين است كه براي آينده اين روند كافي نخواهد بود و آمريكا بايد وارد ديالوگ با جهان شود. تازه پس از آن است كه همه ديگر كشورها نيز مي توانند به استانداردهاي جهاني سازي برسند. او از آلمان و ديگر كشورهاي اتحاديه اروپا خواست تا با تسلط آمريكا بر فضاي وب وارد مبارزه شوند.

وي با اشاره به يادداشت فوق العاده رييس جمهوري فنلاند در دفتر ميهمانان نمايشگاه كتاب گفت فرهنگ همانطور كه همه سخنرانان ديگر نيز با آن موافق هستند، نبايد چيز مجزايي باشد و بايد به عنوان چيزي واقعا ضروري به آن نگاه كرد.

در اين مراسم رييس جمهوري فنلاند و همسرش جني هائوكيو كه نويسنده است در كنار نويسنده مشهور فنلاندي-استونيايي سوفي اوكسانن حضور داشتند.

او كه براي نوشتن رمان هايي درباره دوران سخت استوني شناخته شده و جوايز متعدد ادبي دريافت كرده است بر اهميت حضور نويسندگان زن در فنلاند تاكيد داشت و بر اين تاكيد كرد كه چگونه فرهنگ فنلاند اين كشور را از هجوم كنترل روسيه در امان نگاه داشت.

اين نمايشگاه از 8 تا 10 اكتبر تنها به روي دست اندركاران صنعت نشر گشوده خواهد بود و از روز شنبه عموم مردم با پرداخت هزينه 18 يورويي (23 دلاري) وروديه، مي توانند از نمايشگاه بازديد كنند.

انتظار مي رود تا روز 12 اكتبر كه روز پاياني اين نمايشگاه است بيش از 300 هزار بازديد كننده و كارشناس امور كتاب از قفسه‌هاي كتاب و عناوين ديجيتالي بيش از 7 هزار غرفه گذار از 100 كشور جهان بازديد كنند.

امروز چهارشنبه نمايشگاه شاهد اهداي جايزه ادبيات اروپايي به نويسندگاني از 13 كشور جهان خواهد بود و به هر يك از آنها 5 هزار يورو به عنوان جايزه اهدا مي شود.

نمايشگاه امسال شاهد برگزاري 3860 رويداد مختلف فرهنگي خواهد بود كه با حضور نويسندگان، كارشناسان و متخصصان صنعت نشر از گوشه و كنار جهان برگزار مي‌شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما