شناسهٔ خبر: 22969 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزیدگان سمپوزیوم مجسمه سازی‌ تهران معرفی شدند

مراسم تقدیر از برگزیدگان و اختتامیه ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران در حالی برگزار شد که آثار هنرمندان شرکت کننده در این رویداد قرار است در پارک ملت تهران جانمایی شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ مراسم اختتامیه ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران با معرفی نفرات برتر و تاکید بر حضور آثار حجمی و مجسمه‌هایی در سطح شهرهای مختلف صبح روز چهارشنبه ۱۶ مهرماه در تالار وحدت تهران برگزار شد. 

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم از شهرداری تهران برای برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی تشکر کرد و گفت: در این سمپوزیوم یکی از مصادیق کار اصلی دولت یعنی دیپلماسی فرهنگی به خوبی انجام شد و من به همین خاطر از سازمان زیباسازی شهر تهران تشکر ویژه‌ای دارم. 

او افزود: هنر مجسمه‌سازی یکی از پراحساس‌ترین بخش‌های هنرهای تجسمی است که در سخت‌ترین شرایط خود را بروز می‌دهد. 

در مراسم اختتامیه ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران از خانواده زنده‌یاد ابوالحسن‌خان صدیقی مجسمه‌ساز نامدار فقید ایرانی تجلیل به عمل آمد. 

در ششمین دوره سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران آل‌سیو رانالدی از ایتالیا موفق به کسب رتبه نخست شد و علاوه بر کسب لوح یادبود مبلغ ۳۵۰۰ دلار را نیز دریافت، همچنین کارلوس مونگه سانچز از مکزیک رتبه دوم را به دست آورد و لوح یادبود و جایزه ۳ هزار دلاری این رویداد را از آن خود کرد. حمزه حیدری‌فر از ایران نیز به عنوان نفر سوم این سمپوزیوم علاوه بر لوح یادبود جایزه ۲۵۰۰ دلاری را نیز به دست آورد. 

همچنین دیمترووان سربن از ایتالیا، خوزه کارلوس‌میلان از اسپانیا و شیان‌سی‌هوا از چین به عنوان نفرات تقدیر شده از سوی هیئت داوران علاوه بر دریافت لوح یادبود هر یک جایزه یک هزار دلاری را نیز به دست آوردند. 

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکر از شهرداری تهران برای برپایی سمپوزیوم مجسمه‌سازی اظهار کرد: شهرداری تهران با به وجود آوردن یک فضای خوب و با نشاط یکی از مصادیق اصلی کار هر دولتی را یعنی دیپلماسی فرهنگی را به خوبی انجام داد.

وی ادامه داد: ما در این حوزه نیاز به آمد و شد هستیم و شهرداری تهران کمک قابل توجهی را در برگزاری این دیپلماسی فرهنگی انجام داد و برای همین از شهرداری و سازمان زیباسازی تشکر می‌کنم.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هنر مجسمه‌سازی بخشی از هویت جامعه است، گفت: یکی از پراحساس‌ترین بخش‌های هنرهای تجسمی هنر مجسمه‌سازی است که در سخت‌ترین شرایط خود را بروز می‌دهد که شاید در هنرهای دیگر این همه سختی و زیبایی در کنار هم تجلی پیدا نکنند.

مرادخانی با بیان اینکه این آثار با حضورشان در سطح شهر به مردم انگیزه می‌دهند، گفت: برگزاری این سمپوزیوم در تهران سبب ایجاد یک گشایش برای آیندگان است و باید به واسطه برگزاری چنین رویدادهایی بتوانیم استفاده بهینه و اشتغالزایی در عرصه اقتصاد و هنر را داشته باشیم. خوشبختانه در عرصه‌هایی چون نقاشی، تئاتر و موسیقی وضعیت مناسبی داریم اما در حوزه مجسمه‌سازی نیاز به انجام کار بیشتر است.

او اضافه کرد: در این حوزه به خاطر سختی‌هایی که وجود داشت باید کسی قدم جلو می‌‌گذاشت که خوشبختانه سازمان زیباسازی شهرداری تهران این کار را انجام داد. باید با نصب از جانمایی تندیس‌هایی از مشاهیر خود هویت در تاریخ‌مان را پیدا کنیم و ناگفته‌هایی از شعور اجتماعی مردم ایران را بیان نماییم. امیدوارم فضای متفکرانه و انتزاعی در جامعه شکوفایی‌های دیگری هم داشته باشد.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت‌های خود به بازدید از سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران اشاره کرد و گفت: شنیدم که این آثار قرار است در پارک ملت تهران جانمایی شود ولی خوشبختانه این آثار آنقدر سنگین هستند که به سرقت نروند!

مرادخانی با تاکید بر اینکه باید در آینده به مظاهر مختلف خود توجه کنیم، افزود: حوزه مجسمه‌سازی و آثار حجمی حوزه‌ای پاک و گویا است وقتی به مناره‌ها، گنبدها و مظاهری دینی خود نگاه می‌کنیم می‌بینیم که هر کدام از آنها بخشی از هویت امروز ما را تشکیل می‌دهند و چقدر خوب است که با مراجعه به آنها می‌توانیم به هویت خود پی ببریم و من امیدواریم آثاری که اکنون ساخته می‌شود بتواند برای آیندگان به یادگار بماند و تولیدات آن نویدبخشی برای سالیان آتی باشد.

او با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری چنین رویدادهایی حمایت می‌کند، گفت: ما علاوه بر حمایت از این رویدادها در برگزاری سایر نهادها را همراهی می‌کنیم. امیدوارم همراهی شهرداری تهران در برگزاری رویدادهای هنری چون سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران ادامه داشته باشد.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: امیدوارم بتوانیم از امکان دیپلماسی فرهنگی این رویدادها استفاده لازم را ببریم زیرا در چنین رویدادهایی هنرمندان مختلف جهان گردهم می‌آیند و ما نیز باید از این فرصت استفاده ببریم.

مرادخانی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم علاوه بر تولید آثار به گفت و شنود و استفاده از تجربیات هنرمندان خارجی حاضر در رویدادهایی سمپوزیوم مجسمه‌سازی توجه شود.

در بخش دیگری از مراسم اختتامیه ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران یاد و خاطره زنده‌یاد ابوالحسن خان صدیقی هنرمند مجسمه‌ساز فقید ایران گرامی داشته شد.

در این بخش از نوشین‌دخت صدیقی فرزند ابوالحسن‌خان صدیقی با اهدای لوح یادبودی تقدیر شد. 

نوشین‌دخت صدیقی هم در سخنان کوتاهی اظهار کرد: برگزاری رویدادی چون سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران سبب معرفی هنرمندان مختلف می‌شود و من امیدوارم راه بزرگانی چون ابوالحسن‌خان صدیقی ادامه پیدا کند و این هنرمندان آینده‌سازان هنر ایرانی باشند.

در بخش دیگری از اختتامیه ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران گروه ادیب به سرپرستی محمد معتمدی به روی صحنه آمد و قطعاتی را برای حاضرین در جمع اجرا کردند که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

در بخش دیگری از این مراسم حمید شانس به نمایندگی از هیئت داوران ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران بیانیه را قرائت کرد.

در بخش‌هایی از این بیانیه آمده بود هیئت داوران ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران پس از بازدید از سایت سمپوزیوم تعداد زیادی اثر قابل توجه در سطرها و قالب‌های مختلف مشاهده کرد و در بازدید اولیه تصور می‌کردیم به دلیل تنوع آثار داوری زمان زیادی را ببرد. به همین خاطر بازدیدهای خود را در چند دوره و در روزهای مختلف انجام دادیم و به سوابق کاری و آثار قبلی هنرمندان نیز توجه کردیم...

داوری این دوره از سمپوزیوم تا آخرین ساعات با انجام بحث‌هایی برای جایزه دوم و سوم در جریان بود اما برای نفر اول هیئت داوران به تفاهم رسیده بود....

حضور کارهای شایسته بسیار در این سمپوزیوم سبب شد تا جوایز ویژه هیئت داوران هم به سمپوزیوم مجسمه‌سازی اضافه شود. در این بخش هیئت داوران ششیمین سمپوزیوم تهران حمید شانس از ایران، علی جبارحسین از دانمارک و جان‌ اوگابریشویلی از گرجستان‌، همراه با جمال کامیاب رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران، سید مجتبی موسوی دبیر سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران و علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جوایز برگزیدگان را اهداء کردند.

در ششمین دوره سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران آل‌سیو رانالدی از ایتالیا موفق به کسب رتبه نخست شد و علاوه بر کسب لوح یادبود مبلغ ۳۵۰۰ دلار را نیز دریافت، همچنین کارلوس مونگه سانچز از مکزیک رتبه دوم را به دست آورد و لوح یادبود و جایزه ۳ هزار دلاری این رویداد را از آن خود کرد. حمزه حیدری‌فر از ایران نیز به عنوان نفر سوم این سمپوزیوم علاوه بر لوح یادبود جایزه ۲۵۰۰ دلاری را نیز به دست آورد.

نظر شما