شناسهٔ خبر: 22986 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حداد عادل: تدوین درسنامه های ادبیات انقلاب و دفاع مقدس ضروری است

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: فعلا درسنامه ادبیات انقلاب اسلامی متنی جامع و کُلی است که بخشی از آن به موضوع ادبیات دفاع مقدس می‌پردازد. در قدم‌های بعدی فرهنگستان، ادبیات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی از هم تفکیک خواهند شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در حاشیه آیین پایانی جشنواره ادبیات داستانی بسیج گفت: جشنواره‌های ادبی بسیج به دنبال خود تحولات عمیق اجتماعی را به وجود می‌آورد و باعث ایجاد تحول پایدار در ادبیات انقلاب اسلامی می‌شود. انقلاب اسلامی نیز به دلیل عمیق و اصیل بودن، با تحولاتی که در جان و جهان به وجود آورده است، ادبیات تازه‌ای را خلق کرده است که در کشورمان از آن با عنوان «ادبیات انقلاب اسلامی» یاد می‌کنیم.

وی ادامه داد: این ادبیات دهه‌های نخستین خود را پشت سر گذاشته، چون جوانه‌ای از دل خاک بیرون  آمده است و به زودی به ادبیات کهن سایه‌‌افکنی تبدیل می شود که از سایه آن هم ملت ایران و هم ملت‌های مسلمان و آزادیخواه جهان بهره خواهند برد. 

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در پاسخ سوالی درباره احتمال تدوین درسنامه‌ای برای ادبیات دفاع مقدس گفت: فعلا درسنامه ادبیات انقلاب اسلامی متنی جامع و کُلی است که بخشی از آن به موضوع ادبیات دفاع مقدس می‌پردازد. طبیعی است در قدم‌های بعدی فرهنگستان ادبیات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی از هم تفکیک می‌شود و ادبیات دفاع مقدس نیز در شاخه‌های مختلفی چون ادبیات اسارت، ادبیات جبهه و ... بخش‌بندی و درسنامه‌های ویژه‌ای خواهند داشت.

حداد عادل درباره امکان ارایه چنین درسنامه‌ای به وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: با این وزارتخانه آماده همکاری هستیم تا نمونه‌هایی مناسب از ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در کتاب‌های درسی جای بگیرد. ارزیابی مبتنی بر سنجش دقیق آماری در این زمینه ندارم ولی در حال حاضر نمونه‌هایی از این نوع ادبیات در کتاب‌های درسی وجود دارد که امکان تجدید نظر در این زمینه و بهبود وجود دارد. 

نظر شما