شناسهٔ خبر: 23000 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کنسرت‌های آخر هفته

کنسرت‌های گوناگونی در ژانرهای مختلف از اپرا گرفته تا موسیقی اصیل ژاپنی در لیست انتخاب‌های شما قرار دارند. گروه راک «کامنت» در سالن اریکه و گروه خارجی «اپن سورس» در تالار وحدت به روی صحنه می روند. اپرای «هانسل و گرتل» در تالار رودکی و دوئت اسپانیایی نویز گیتار در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه خواهند رفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ آخر هفته‌ها فرصت مناسبی برای موسیقی دوستان است تا با حضور در یکی از کنسرت‌های موسیقی یک تعطیلات خاطره‌انگیز و آهنگین را برای خود و خانواده و دوستانشان رقم بزنند.

کنسرت‌های گوناگونی در ژانرهای مختلف از اپرا گرفته تا موسیقی اصیل ژاپنی در لیست انتخاب‌های شما قرار دارند. گروه راک "کامنت" در سالن اریکه و گروه خارجی "اپن سورس" در تالار وحدت به روی صحنه می‌روند. اپرای "هانسل و گرتل" در تالار رودکی و دوئت اسپانیایی نویز گیتار در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه خواهند رفت.

از میان پاپ خوان‌ها هم فرزاد فرزین، احسان خواجه امیری، امید حجت، رضا صادقی، رضا یزدانی، گروه سون و مرتضی پاشایی از جمله کسانی هستند که کنسرت‌هایی در تهران و شهرستان‌ها خواهند داشت.

اگر هم علاقه‌مند به موسیقی اصیل هستید می‌توانید به تماشای کنسرت حسین علیشاپور و رسول رهو در فرهنگسرای نیاوران به صحنه می‌روند. در شهر شیراز هم به مناسبت بزرگداشت حافظ جشنواره‌ای برگزار می‌شود که هنرمندانی چون شهرام ناظری و علیرضا قربانی در آن اجرای برنامه خواهند داشت.

کنسرت‌های این آخر هفته پاییزی به قرار زیر در کشور برگزار می‌شوند:
 

شهرام ناظری (شیراز)

شهرام ناظری 19 مهر 1393 به مناسبت روز بزرگداشت "حافظ" در دیار این شاعر بزرگ به اجرای آثار خود می‌پردازد. این برنامه که با هنرنمایی گروه "مولوی" در کنار استاد ناظری همراه است، به همت سازمان میراث فرهنگی و با همکاری موسسه "شهر آفتاب"، در مجموعه "حافظیه" و در جوار مقبره حافظ برگزار می‌شود.

اپرا " هانسل و گرتل " (تالار رودکی)

آنسامبل اپرای تهران به سرپرستی هادی قضات، بعد اجرای اپرای "جانی اسکیکی" و نمایش موزیکال "اشکها و لبخندها" اپرای "هانسل و گرتل" را به کارگردانی هادی قضات روی صحنه می‌برد.  اپرای نمایشی " هانسل و گرتل " ویژه بانوان و کودکان زیر 12 سال از 16 تا 29 مهرماه در تالار رودکی اجرا می کند.

هانسل و گرتل داستان ماجرای یک برادر و خواهر به نام‌های هانسل و گرتل است که شبی در جنگل رها می‌شوند. آن دو به خانه‌ای که از کیک و شکلات ساخته شده، می‌رسند و یک جادوگر آدمخوار آنها را در خانه زندانی می‌کند.

اپرای " هانسل و گرتل " که از این داستان اقتباس شده ، اثر آهنگساز آلمانی اینگلبرت هامپردینک است که آن را در سال 1893 ساخته است. اینگلبرت دستیار واگنر آهنگساز بزرگ آلمانی بود. اولین بار این اپرا را ریچارد اشتراوس رهبری کرده است. ویژگی شاخص لیبرتوی آلمانی این اپرا، واژه‌آرایی دقیق و زیبا و التزام به قافیه و ردیف در آن است.

اپرای " هانسل و گرتل " از 16 تا 29 مهرماه ، ساعت 21 در تالار رودکی روی صحنه می‌رود.

امید حجت و ارکستر ایستگاه (ایوان شمس)

کنسرت امید حجت طی روزهای ۱۶ و ۱۷ مهرماه در تالار "ایوان شمس" روی صحنه می‌رود. این موزیسین باسابقه برای کنسرت پیش رو گلچینی از بهترین قطعاتش را تدارک دیده است و با ارکستری بزرگ متشکل از سکشن پاپ، بادی و زهی برنامه خود را اجرا می‌کند.

"ایمان حجت"، "عماد نکویی"، "غلامرضا معرف"، "آرمین قیطاسی" و "نیما زاهدی" برخی از نوازندگان مطرح این ارکستر هستند. در این کنسرت علاوه بر قطعه "صلح و عشق" 14 قطعه اجرا می‌شود که شامل قطعاتی قدیمی است که حجت برای سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های احمد توکلی و مهدی گلستانه شامل فیلم‌های "بچه‌های لواسون"، "بی‌خوابی"، "تولدی دیگر" ساخته است.

رضا یزدانی (رشت)

رضا یزدانی 17 مهرماه سال جاری ساعت 21:30 در تالار گلستان شهر رشت به صحنه می‌رود. این خواننده پاپ به همراه اعضای گروهش در این کنسرت قطعاتی از آلبوم "۲۵ شب"، "ساعت فراموشی" و "شهردل" را برای مخاطبان اجرا می‌کند.

میلاد عدل (گیتارالکتریک)، مازیار احمدپور (گیتار الکتریک)، آرش زمانیان (گیتار بیس)، محمد خرمی‌نژاد (درامز) و بهروز بایگان (کیبورد و پیانو) به عنوان نوازنده در این کنسرت حضور دارند. یاشار خسروی نیز به عنوان نوازنده ساکسفون گروه را همراهی خواهد کرد.

 مرتضی پاشایی (بندرعباس)

کنسرت مرتضی پاشایی 18 مهرماه سال جاری در دو سانس 19 و 21:30 در سالن شهید آوینی شهر بندرعباس برگزار می‌شود. در کنسرت مرتضی پاشایی رهبر گروه حامد طاهری است و پیمان عیسی‌زاده سرپرستی این گروه را بر عهده دارد. این خواننده پاپ در این کنسرت قطعاتی از آلبوم "یکی هست" را برای مخاطبان اجرا می‌کند که نام بعضی از قطعات ستایش، میدونی، دروغ، عشق یعنی لحظه های خیلی خاص است. انوشیروان تربتی (کیبورد)، فرشید ادهمی (گیتار کلاسیک)، محسن خاش (پرکاشن) نوازنده هایی هستند که در این برنامه با پاشایی همکاری می‌کنند.

حسین علیشاپور و رسول رهو (فرهنگسرای نیاوران)

سلسله برنامه‌های ساز و آواز که با همفکری و همکاری طینوش بهرامی، حسین علیشاپور و رسول رهو و چند هنرمند دیگر برگزار می‌شود، به صورت دوره‌ای و با شرکت آوازخوانان و نوازندگان در شیوه‌های مختلف موجود اجرا می‌شود.

علیشاپور و رهو که در کنار هم در آلبوم نگارینه" ساخته سیامک جهانگیری، آواز خوانده‌اند، روز جمعه ۱۸ مهرماه در نخستین شب از سلسله برنامه ساز و آواز در فرهنگسرای نیاوران به صحنه می‌روند. این برنامه ساعت 21 به همت موسسه فرهنگی هنری نغمه حصار برگزار می‌شود

در این کنسرت بهرامی و محمد آدینه با نواختن تار آوازهای رهو و علیشاپور را همراهی می‌کنند، همچنین سارا فطرس، نوازنده دایره و محمدرضا شرایلی، نوازنده تنبک نیز در این کنسرت خنیاگری می‌کنند.

علیشاپور و بهرامی روزهای آخر شهریور امسال با کنسرت "همایون مرکب" در تالار رودکی به صحنه رفتند.

 موسیقی اصیل ژاپنی (فرهنگسرای نیاوران)

هفته فرهنگی ژاپن توسط بخش فرهنگی سفارت ژاپن در تهران و با همکاری بنیاد آفرینش های هنری نیاوران از تاریخ 17 لغایت 26 مهر در تهران برگزار می شود و مراسم افتتاحیه این هفته در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

مراسم افتتاحیه هفته فرهنگی ژاپن در ایران امروز، 17 مهر ساعت 17 در فرهنگسرای نیاوران آغاز می شود و در ادامه این برنامه، کنسرت موسیقی سنتی ژاپن با اجرای گروه "ایچی تارو سیزان"ساعت 18 در سالن اصلی نیاوران اجرا خواهد شد.

در ادامه هفته فرهنگی ژاپن، کنسرت "کیتارو" در روزهای 23 تا 26 مهر ساعت 21 در تالار بزرگ وزارت کشور به صحنه می‌رود.

پنجشنبه 24 مهر نیز برنامه‌های دیگری مربوط به هفته فرهنگی ژاپن در قالب جشنواره سنتی ژاپن "اوماتسوری" به منظور معرفی فرهنگ و هنر ژاپن به کودکان و بزرگسالان ایرانی برگزار می‌شود.

 دوئت اسپانیایی نویز گیتار (نیاوران)

دورا ناکو از یونان و پدرو ایسکیردو از اسپانیا دونوازی گیتار کلاسیک خود را در این کنسرت روی صحنه می‌برند. دورا ناکو و پدرو ایسکیردو از سال ۲۰۰۷ یک پروژه مشترک موسیقی مجلسی را در دانشگاه موزارت در شهر سالزبورگ اتریش تحت آموزش اساتیدی همچون الیوت فیسک، ریکاردو گاین، ماتیاس سیدل و مارکو تامایو آغاز کردند.

آن‌ها از اولین اجرای عمومی خود در سال ۲۰۰۹ به طور منظم در جشنواره‌های بین‌المللی و دوره‌های موسیقی مجلسی در اروپا شرکت کردند. مجموعه آثارشان تمام ادوار زمانی و ‌سبک‌های متنوع از باروک تا موسیقی محلی فولکلور را در بر می‌گیرد که شامل قطعات اصلی برای گیتار و به خصوص قطعات تنظیمی شخصی است.

آهنگسازانی همچون کونستانین واسیلیو، سیمون فونتانلی، آگوستین کاستیا-آبیلا و روبن پارخو برخی از آثار خود را به آن‌ها اختصاص داده‌اند. گروه "دوئت نویز گیتار" در حال حاضر در شهر برلین اقامت دارند، جایی که فعالیت‌های هنری و آموزشی خود را به طور هم زمان پیش می‌برند.

کنسرت دوئت نویز گیتار با همکاری بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران و سفارت اسپانیا جمعه 18 مهر ساعت 18 در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

ارکستر ایران زمین (تالار وحدت)

ارکستر ایران زمین با بازی 120 کودک و اجرای 3 پرده از مجموعه آثار شاهنامه فردوسی به سرپرستی سودابه سالم در دو روز متوالی روی صحنه می رود. این اجرا به یاد کودکان جنگ همگام با هفته جهانی کودک اجرا می شود.

در کنار سودابه سالم به عنوان سرپرست این ارکستر ، حسنا پارسا (رهبر ارکستر)، آذرنوش خدامی، شیلان اردلان (مربیان کودک)، پیران مهاجری، مرتضی مومنیان، یاور احمدی فر (مربیان کوبه ای)، سمیرا محسنی، گلناز نویدان (مربیان کر)، الکا هدایت (کارگردان نمایش) حضور دارند.

کنسرت گروه کودک و نوجوانان ایران زمین 17 مهرماه ساعت 16 و 18 مهرماه در دو نوبت در ساعت های 14و 16 در تالار وحدت اجرا می شود و علاقه مندان برای تهیه بلیت می توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند.

فرزاد فرزین (سالن میلاد نمایشگاه)

فرزاد فرزین 17 مهرماه سال جاری در دو سئانس 18 و 21:30 در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران به اجرای برنامه می‌پردازد. در این کنسرت زایا سلیمان سرپرست گروه است و مهران خلیل به عنوان رهبر ارکستر حضور دارد.

این خواننده در کنسرت جدید خود قطعاتی از آلبوم "شخصی" را برای هواداران خود اجرا می‌کند، همچنین بخشی از این کنسرت به اجرای قطعات قدیمی و آلبوم "شلیک" اختصاص دارد.

در این کنسرت حمید امین‌پور (پرکاشن)،‌ مهرداد معافی (گیتار الکتریک)، عباس لطیفی (کیبورد)، احسان نیزر (ویولن)، یاشار خسروی(ساکسیفون)، پیمان لطیفی (درامز)، آئین احمدی (گیتار اسپانیش) و نوید یغما به عنوان نوازنده با این خواننده پاپ همکاری می‌کنند.

فرزاد فرزین (شیروان)

فرزاد فرزین و گروه شوک ۱۸ مهر ماه 1393 به جای تربت جام در شهر شیروان این استان بر روی صحنه می روند. رهبر ارکستر این کنسرت طبق معمول مهران خلیلی است و موسسه "مشهد آوا" تهیه کنندگی این کنسرت را بر عهده دارد .

علاقه مندان برای رزرو بلیت این کنسرت می توانند به سایت www.mashhadava.com مراجعه فرمایند .

گروه سون (نمایشگاه بین المللی)

گروه سون 18 مهرماه سال جاری در دو سئانس 18:30 و 21:30 در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران به صحنه می‌رود. در این کنسرت قطعاتی از آلبوم "دوستت دارم" اجرا می‌شود و بخشی از این اجرا به قطعات قدیمی و قطعات سریال "زمانه" اختصاص دارد. نام بعضی از قطعاتی که در این کنسرت اجرا می‌شود؛ دوستت دارم، یه لحظه، چشماتو ببند، پریا، ستاره، واست می‌میرم و... است.

در این کنسرت آرش احمدی، علیرضا میرآقا، پیمان لطیفی، حسین شریفی، بهروز علی یاری و.... از اعضا و نوازندگان گروه سون هستند. گروه سون اواخر شهریور در تهران به صحنه رفت که این کنسرت با استقبال مخاطبان مواجه شد.

پژمان طاهری و گروه ایرانی (گرگان)

پس از اجرای موفق سال گذشته گروه "ایرانی" با عنوان "بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم"، این گروه به سرپرستی "پژمان طاهری" و خوانندگی "محمود صالحی"، کنسرت "آیین دگر" را این بار در شهر گرگان اجرا خواهد کرد.

کنسرت گروه ایرانی در گرگان به مدت چهار شب در تاریخ‌های ۱۵ تا ۱۸ مهرماه و در تالار فخرالدین اسعد گرگانی این شهر برگزار می‌شود و اعضای گروه در دو بخش، در دستگاه‌های همایون و چهارگاه با اشعاری از هوشنگ ابتهاج، شهریار، محمدرضا شفیعی کدکنی، سهراب سپهری، محمد علی بهمنی، مهدی اخوان ثالث و فاضل نظری به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

اعضای گروه ایرانی را اردوان طاهری (سه تار)، بابک خادملو (سه تار)، هدایت اسماعیلی (تار)، مهران خلیلی (تار)، حدیثه قیطانچی (تار)، آیدین امیرخانی (تار)، پوریا می‌دانی (عود)، سهیل حسینی (تارباس)، الیاس حاجی کریم (رباب، دف، کوزه، بندیر)، مهدی کریمی (کمانچه، دایره)، علی فرهادی (کمانچه)، حنیف اسماعیلی (کمانچه)، اسماعیل شافعی (نی)، صاحب وردان (سنتور باس ـ سنتور آلتو)، صمد حسینی (تنبک)، امیر ابراهیم اسدی (تنبک)، پژمان طاهری (سنتور) و محمود صالحی (خواننده) تشکیل می‌دهند.

شایان ذکر است که پژمان طاهری پیش از این نیز آثاری را با خوانندگانی چون محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی، شهرام ناظری، علی اصغر شاهزیدی، همایون شجریان و علیرضا قربانی به اجرا در آورده است.

احسان خواجه امیری (تالار کشور)

احسان خواجه امیری 17 و 18 مهرماه سال جاری در تالار بزرگ وزارت کشور به صحنه می رود .
در این کنسرت که به همت موسسه آوای هنر برگزار می شود ارکستری به رهبری هومن نامداری در کنار خواجه امیری اجرای برنامه خواهند کرد که اعضای آن عبارتند از هومن غفاری(درامز)، مهراد هزار خوانی (گیتار باس)، محمد کاظمی (کیبورد )، سیامک کریم پور (ترومبون)، علی ضرابی (ترومپت)، کامیار ماندگاریان (ترومپت)، احسان نی زن (ویولن) و همایون نصیری( پرکاشن و سازهای کوبه ای).

هومن نامداری علاوه بر رهبری ارکستر، نواختن ساکسفون و گیتار الکتریک را نیز برعهده دارد. تنظیم قطعات این کنسرت نیز برعهده نامداری بوده است.

خواننده عاشقانه ها در این کنسرت آهنگ های این آلبوم و برگزیده ای از آلبوم های پیشین را برای دوستدارانش اجرا می کند.

گروه کامنت (اریکه)

گروه کامنت که ۱۱ مهرماه در اریکه ایرانیان به روی صحنه رفته است، این اجرا را برای یک شب دیگر در تاریخ ۱۷ مهرماه سال جاری برای دو سانس تمدید کرد.

این کنسرت بیشتر بر اجرای قطعات آلبوم "رفته از دست" تمرکز دارد، ولی قطعاتی از آلبوم‌های قبلی این گروه نیز در این برنامه اجرا خواهد شد. "رفته از دست" آلبوم سوم گروه کامنت و تنها آلبوم رسمی این گروه است که اردیبهشت ماه امسال در میان استقبال پرشور طرفداران کامنت رونمایی شد.

در مراسم رونمایی این آلبوم که با اجرای کنسرتی در پردیس قلهک همراه بود، کامنتی‌ها برگزاری کنسرت دیگری در آینده نزدیک را به هوادارانشان وعده دادند.

گروه خارجی اپن سورس (تالار وحدت)

بیورن مه یر، ساموئل روهرر و کلاوس گزینگ سه نوازنده خارجی هستند که شب های ۱۷ و ۱۸ مهرماه در غالب گروه اپن سورس در تالار وحدت به اجرای برنامه می پردازند.

"کلاوس گزینگ" (نوازنده کلارینت)، "ساموئل روهرر" (نوازنده درامز) و "بیورن مه‌یر"(نوازنده باس) سه هنرمند بین‌المللی هستند که سال گذشته در جشنواره موسیقی فجر در ایران حضور داشتند و به اجرای برنامه پرداختند. مه‌یر و گزینگ در گروه "انور براهم" ساز می‌زنند و روهرر هم در گروه "بِرده‌روده" حضور دارند که هر دو در جشنواره سال گذشته شرکت داشتند و باب آشنایی این سه نفر در تهران گذاشته شد و این تریو شکل گرفت.

موسیقی‌ که در این کنسرت‌ها اجرا می‌شود بر محور ساختار مشخصی شکل می‌گیرد که در اجرای زنده بسط و گسترش پیدا می‌کند. این حرکت به سوی بداهه‌نوازی بستگی مستقیم به توانمندی هر یک از نوازنده‌ها در اجرا دارد.

 

 علیرضا قربانی و گروه اشتیاق (شیراز)

علیرضا قربانی و گروه اشتیاق ۱۷ و ۱۸ مهر و در آستانه روز بزرگداشت حافظ، در شیراز به صحنه می‌روند. در این کنسرت گروه اشتیاق که سامان صمیمی ارکستر مایستری آن را برعهده دارد، مجموعه‌ای از قطعات خاطره انگیز علیرضا قربانی در طول ۱۵ سال گذشته مانند مدار صفردرجه، شب دهم، باران، کیف انگلیسی، ارغوان، آخرین جرعه جام، رفتم و بار سفر بستم را از آهنگسازانی چون همایون خرم، علی تجویدی، فردین خلعتبری و مهیار علیزاده اجرا خواهند کرد. همچنین در این برنامه به مناسبت روز بزرگداشت حافظ ساز و آوازهایی بر روی اشعار حافظ نیز اجرا خواهد شد.

کنسرت علیرضا قربانی ۱۷ و ۱۸ مهر ماه در ۴ سانس در تالار حافظ شیراز برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت ایرن تیک بلیت این برنامه را تهیه کنند

 حمید عسگری (نمایشگاه بین المللی)

حمید عسگری 19 مهرماه سال جاری در دو سانس 18:30 و 21:30 در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران به صحنه می‌رود. در این کنسرت 10 قطعه اجرا می‌شود که نام قطعات آن خیلی دوست دارم، خداحافظ عشق من، هوای گریه، بزن بارون، خوشبختب، تقاص، آهنگی که دوست داشتی، روزگار، بگو دوسم داری، سوظن، عشق یه طرفه، خیلی دوست دارم است.

فیروز ویسانلو (گیتار کلاسیک و آکوستیک)، پیام طونی (ویُلُن سُلو و ارکستر)، همایون نصیری (پرکاشن)، هومن نامداری (ساکسفون آلتو و سوپرانو)، شهاب اکبری، پوریا حیدری، کوشان حداد و محمد مجرلو (کیبورد و سینتی‌سایزر) از اعضا و نوازندگان این گروه هستند.

نظر شما