شناسهٔ خبر: 23063 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

موریانه‌ها نخستین مجموعه عکس نوشت در ایران را به نام خود ثبت کردند

کتاب «موریانه‌ها عجیب رشد کرده‌اند» مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه فارسی و برگزیده 10 روایت از عکس‌های عکاسان ایرانی و خارجی است که برای نخستین بار در ایران در قالب یک مجموعه عکس نوشت منتشر شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  کتاب «موریانه‌ها عجیب رشد کرده‌اند» مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه فارسی و برگزیده ۱۰ روایت از عکس‌های عکاسان ایرانی و خارجی است که در یک کتاب ۱۳۰ صفحه‌ای منتشر شده‌است. در این کتاب روایت‌هایی بر این عکس‌ها نوشته شده  که یکپارچگی بین متن و عکس ایجاد کرده است.


محبّت محبّی مؤلف کتاب درباره چگونگی تألیف این اثر می‌گوید: بعد از قلم زدن در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه فیلم‌نامه‌نویسی تصمیم گرفتم کار عکس نوشت را انجام دهم و برای انجام این کار به بررسی منابع ایرانی و خارجی پرداختم و متوجه شدم تا کنون کسی در این زمینه در ایران کار جدی انجام نداده است. امیدوارم این کتاب مقدمه‌ای باشد برای این‌که موضوع عکس و متن در حوزه ادبیات جایگاه خود را پیدا کند.

وی درباره این‌که آیا نمونه‌های مشابه‌ از این مجموعه در ایران وجود دارد یا خیر؟ گفت: تا کنون هیچ مجموعه عکس نوشتی در ایران نوشته نشده ولی در حوزه تک عکس نوشت، کتاب «پرسه بر حوالی زندگی» مصطفی مستور می‌تواند نمونه شاخصی باشد.

این نویسنده در رابطه با چگونگی انتخاب عکس‌های این کتاب عنوان کرد: برای این‌که عکس‌ها بتوانند با روایت همخوانی داشته باشند و مفهوم آن را به درستی به مخاطب برسانند، مجموعه‌های بسیاری از تصاویر داخلی و خارجی را جست‌وجو کردم و سعی کردم عکس‌های انتخابی با تم‌های مورد علاقه‌ام هم‌خوانی داشته باشند که نتیجه آن را در ۱۰ روایت این داستان می‌بینیم.

به گفته محبّی، عکس‌هایی که در این کتاب منتشر شده‌اند با اجازه خود عکاسان مورد استفاده قرار گرفته اند.

نویسنده کتاب در ادامه افزود: این کتاب گزینه مناسبی برای علاقه‌مندان به حوزه عکس نوشت است و فکر می‌کنم می‌تواند علاقه‌مندانی را حوزه های عکاسی، ادبیات و داستان کوتاه به خود جذب کند.

وی درباره استفاده از عکس‌های سیاه و سفید در بخش‌هایی از این کتاب اظهار کرد: استفاده از عکس‌های سیاه و سفید در این کتاب دلیل خاصی ندارد و تنها به دلیل این‌که می‌تواند بار معنایی داستان را به درستی به مخاطب برساند انتخاب شده‌اند.

به گفته این نویسنده، «موریانه‌ها عجیب رشد کرده‌اند» عنوان روایت عکس‌های نیوشا توکلیان در این کتاب و در واقع بخشی از شعری است که محبّی در گذشته سروده بود.

نویسنده در مقدمه این کتاب می‌نویسد: علی‌رغم سکوت تاریخی منتقدان در برابر قابلیت روایتگری عکاسی، در سال‌های اخیر این روند دچار تغییرات بنیادی شده است و رویکرد تدافعی در برابر کلمه و دقیق‌تر روایت از میان رفته و وجوه مثبت همنشینی ادبیات و عکاسی شاخص گردیده است. در عکس نوشت، زبان پشت عکس، درون عکس و درون ذهن نویسنده تلفیق شده، منجر به تولید اثری می‌شود که ماهیتی مجزا و مستقل دارد؛ به‌گونه‌ای که عکس نوشت هویت یکپارچه‌ای دارد و نمی‌توان اجزای آن را مشتمل برعکس و کلمه از یکدیگر تفکیک کرد. این کتاب شامل ۱۰ روایت برگزیده‌هایی از ۱۰ مجموعه عکس از عکاسان داخلی و خارجی و تلاشی برای بازآفرینی قطعه کوچکی از هستی است.

محبّت محبّی متولد ۱۳۵۷ و دکتری مهندسی صنایع غذایی و عضو هیات‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد است. عکس‌های این کتاب توسط ۱۰ عکاس ایرانی و خارجی گرفته شده  که عباتند از حمید سبحانی، کوروش ادیم، Abelardo morell، Arne Svenson، Nuri Bihg Ceylan، محمودرضا نوربخش، سید مجتبی خاتمی، نیوشا توکلیان و مهدی فاضل که توسط انتشارات «زبان تصویر» منتشر شده است.

این کتاب با شمارگان هزار نسخه و طراحی جلد حامد جابرها و صفحه‌آرایی هادی صفریان در سال ۱۳۹۳ منتشر شده است.

نظر شما