شناسهٔ خبر: 23092 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زادروز زنده‌یاد اکبر رادی برگزار شد

مراسم هفتاد و پنجمین زادروز زنده‌یاد اکبر رادی عصر روز جمعه 18 مهرماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر با حضور هیأت مدیره این بنیاد و برخی چهره‌های تئاتری برگزار شد که طی آن از محمد چرمشیر، هادی مرزبان، صدرالدین شجره و علیرضا پارسی قدردانی شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  هفتاد و پنجمین زادروز اکبر رادی در فقدان این نمایشنامه‌نویس تأثیرگذار تئاتر ایران با حضور اعضای هیأت مدیره بنیاد رادی و همچنین هنرمندانی چون دانیال حکیمی، ایرج راد، حسین مسافرآستانه، امین زندگانی، الیکا عبدالرزاقی، ایوب آقاخانی، حمیدرضا نعیمی، حسین کیانی، صبا کمالی، بهاره رهنما و بهرام ابراهیمی و همچنین حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی، گرامی داشته شد

در ابتدای این مراسم که اجرای آن را عطاءالله کوپال مدیرعامل بنیاد اکبر رادی عهده‌دار بود، حمیده‌بانو عنقا همسر زنده‌یاد رادی و همچنین رئیس هیأت مدیره بنیاد این نمایشنامه نویس فقید ایران، به ایراد سخنانی پرداخت. وی ضمن اظهار خوشحالی از حضور هنرمندان تئاتر در این مراسم، از اعضای هیأت مدیره بنیاد رادی تشکر کرد و گفت: هیأت مدیره بنیاد با دست‌های توانمند خود توانستند بنیاد رادی را تا به امروز سر پا نگه دارند

وی در ادامه بخشی از آخرین مصاحبه رسانه‌ای زنده‌یاد رادی را قرائت کرد.

سپس کوپال به عنوان مدیرعامل بنیاد رادی، فعالیت‌های پژوهشی را اصلی‌ترین برنامه این بنیاد معرفی کرد و یادآور شد: در ایران بنیادی که به نام یک نویسنده تأسیس شده و گرفتار انشعاب، تعطیلی یا بسته شدن نشده باشد، تنها بنیاد اکبر رادی است. ما با شکیبایی پرچم این بنیاد را برافراشته نگه داشتیم.

وی در ادامه این بخش از سخنان خود از همکاری و حمایت نهادهایی چون خانه هنرمندان ایران، شهرداری تهران، خانه تئاتر، دانشگاه تهران، دانشکده هنر و معماری، اداره‌کل هنرهای نمایشی، مدیریت تئاتر شهر و مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از بنیاد اکبر رادی، تشکر و قدردانی کرد.

بهزاد صدیقی مدیر امور داخلی و همچنین مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رادی، دیگر عضو هیأت مدیره این بنیاد بود به ایراد سخنانی پرداخت. وی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت 5 ساله بنیاد رادی، از صادر نشدن مجوز این بنیاد هنری ابراز تأسف کرد و یادآور شد: در آخرین مراجعه‌ای که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دریافت مجوز بنیاد شد، ایرادهایی به مدارک ارائه شده وارد شد که امیدواریم این آخرین بار باشد و با برطرف شدن ایرادهای وارد شده، مجوز دائمی بنیاد اکبر رادی صادر شود.

فعالیت های بنیاد رادی در عرصه جهانی

وی در ادامه از برگزاری 3 دوره نمایشنامه خوانی حرفه‌ای، برگزاری 3 دوره همایش پژوهشی رادی شناسی و همچنین بخش تجربه آثار رادی در بخش بین‌الملل، به عنوان فعالیت‌های بنیاد اکبر رادی طی سال‌های فعالیت آن نام برد و توضیح داد: در بخش بین‌الملل با همکاری دکتر فریندخت زاهدی به دنبال انتخاب آثاری از استاد رادی هستیم که قابل ترجمه و درک برای مردم سایر کشورهای دنیا باشند و بتوانند به بازارهای جهانی راه پیدا کنند. این یکی از مهمترین برنامه‌های بنیاد اکبر رادی در سال 94 خواهد بود

صدیقی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد تا مراسم هفتاد و ششمین زادروز زنده‌یاد اکبر رادی در زادگاه این نمایشنامه‌نویس مطرح ایران در شهر رشت برگزار شود.

بخش دیگری از مراسم هفتاد و پنجمین زادروز زنده‌یاد اکبر رادی، به سخنرانی بختیاری زبان‌شناس و مترجم اختصاص داشت که در قالب پرسخ و پاسخی میان این چهره ادبی و عطاء‌الله کوپال انجام شد. در این بخش بختیاری با بیان اینکه اگر ما فقط برای جشن تولد اکبر رادی به اینجا آمده‌ایم باید در کار خود تجدید نظر کنیم، متذکر شد: جشن تولد را برای هر طفلی که رشد می‌کند، می‌گیرند. باید دید تولدی که برای شخصی همچون استاد اکبر رادی آن هم بعد از فوت‌اش گرفته می‌شود، چه تفاوت‌هایی با تولد گرفتن برای افراد دیگر دارد.

وی هدف از گرفتن مراسم زادروز رادی را ثابت کردن این مهم دانست که اکبر رادی در ذهنیت مردم کشورش زنده و عزیز است. بختیاری یادآور شد: با این کار نشان می‌دهیم که رادی همچون ایبسن و دیگر نمایشنامه نویسان مطرح جهان، هر روز بزرگ‌تر می‌شود. در اروپا برای یک فیگور ادبی خود چنان برنامه ریزی می‌کنند که رشته دکترا در دانشگاه به آن اختصاص پیدا می‌کند. ما باید آدم‌های بزرگ خود را ماندگار کنیم. بخشی از وظیفه ما در این راستا کاری است که هنرمندانی چون آقای هادی مرزبان انجام می‌دهند و بخش دیگر وظیفه نیز بر عهده دانشگاهیان است. ما باید به اکبر رادی وجهه آکادمیک دهیم همانند وجهه‌ای که برای ویلیام شکسپیر شکل گرفته است.

بختیاری ضمن متذکر شدن این نکته که تا وقتی ندانیم چه کارهایی برای رادی انجام شده باقی کارها تیر انداختن در تاریکی است، خطاب به هیأت مدیره بنیاد رادی پیشنهاد داد تا طرح «کتاب شناسی اکبر رادی» را در قالب پایان نامه‌های دانشجویی اجرایی و از دانشجویانی که پایان نامه‌های خود را با این موضوع انتخاب می‌کنند، حمایت کند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش مدیرعامل بنیاد اکبر رادی مبنی بر اینکه برای موفقیت این بنیاد ادبی و هنری باید به چه نهاد یا ارگانی باج داد، تصریح کرد: اگر قرار است بنیاد اکبر رادی باج بدهد باید به اصحاب تئاتر باج دهد و هیچ دولت یا دانشگاهی که همگی زیر نظر دولت هستند، باج ندهد. اگر برنامه‌های بنیاد در سالن‌ها و فضاهای بزرگ‌تر برگزار شوند و برای آن‌ها تبلیغات و بلیت فروشی در نظر گرفته شود، بنیاد می‌تواند هزینه‌های چاپ و انتشار کتاب‌های پژوهشی خود را تأمین کند تا نیازمند ناشران نباشد؛ همانند اتفاقی که برای سومین همایش رادی شناسی رخ داد که علیرغم برگزاری این همایش، هنوز مجموعه کتاب‌های آن منتشر نشده‌اند.

بعد از پایان سخنان بختیاری، کوپال به عنوان مدیرعامل بنیاد رادی از اصحاب رسانه حاضر در مراسم خواست تا خواسته بنیاد رادی را مبنی بر ثبت روز 10 مهرماه که مصادف با زادروز اکبر رادی است، به نام روز نمایشنامه نویسی ایران به اطلاع مدیرکل هنرهای نمایشی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برسانند.

اجرای نمایشنامه خوانی صحنه سوم نمایشنامه «آهسته با گل سرخ» به کارگردانی فریدون محرابی و با نقش‌خوانی هنرمندانی چون ایوب آقاخانی و رویا بختیاری، از دیگر بخش‌های مراسم هفتاد و پنجمین زادروز زنده‌یاد اکبر رادی بود

قدردانی از محمد چرمشیر، هادی مرزبان، صدرالدین شجره و علیرضا پارسی

بخش پایان این مراسم نیز به قدردانی از محمد چرمشیر، هادی مرزبان، صدرالدین شجره و علیرضا پارسی داشت. چرمشیر بعد از دریافت لوح خود خطاب به حمیده‌بانو عنقا همسر زنده‌یاد رادی، یادآور شد: من بر خلاف همکارانم در این چند سال که فعالیت تئاتری می‌کنم، جایزه‌ای نگرفته‌ام و تنها یک مدال نوشین و این لوح را دارم که برایم بسیار مهم هستند.

این نمایشنامه نویس با سابقه تئاتر ایران تأکید کرد: اکبر رادی خیلی زود از پیش ما رفت که اگر می‌بود، قطعا چیزهای زیادتری از او می‌آموختیم. باور دارم که نمایشنامه نویسی ایران از زیر شنل اکبر رادی بیرون آمده و ما همه به او مدیون هستیم.

 
سپس حمیده‌بانو عنقا در حال بیان این جمله که هادی مرزبان عضوی از خانواده رادی است و 30 سال سابقه دوستی، سابقه کمی نیست، لوح بنیاد رادی را به نشانه قدردانی به هادی مرزبان هدیه کرد. مرزبان با لحنی طنز با بیان اینکه بر خلاف آقای چرمشیر که بچه بده بوده و جایزه نگرفته، من جوایز زیادی گرفته‌ام، افزود: اما این جایزه برای من بسیار مهمتر از دیگر جوایز است و آن را در کمد و در بالای سر خود قرار می‌دهم تا همیشه آن را ببینم.

وی در ادامه سخنان خود به ماجرای پیش آمده برای اجرای نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» اشاره کرد و یادآور شد: 30 سال پیش که نمایش «پلکان» را روی صحنه برده بودم، در شب‌هایی که با استاد رادی تنها بودیم به من می‌گفت که یادت هست فرد شیر پاک خورده‌ای در یک روزنامه نوشت که ما پله‌ای ار یک پلکان در نمایشی که نامش «پلکان» است، ندیدیم. بعد از 30 سال از آن زمان وقتی نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» را در تالار وحدت روی صحنه بردم، وقتی دیدند که در این نمایش مرزبان و کابلی هستند و در نام نمایش نیز تانگو وجود دارد، گفتند پس روی صحنه تانگو می‌رقصند و به این دلیل باید جلوی اجرا را گرفت.

مرزبان با اشاره به توضیحاتی که در این خصوص به مراجع قانونی مربوطه داده بود، از همراهی و حمایت حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی و همچنین معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از خود در وضعیت پیش آمده برای اجرای «تانگوی تخم مرغ داغ»، تشکر کرد.

این کارگردان با سابقه تئاتر ایران در ادامه با بیان اینکه در آن مقطع زمانی در خودروی خودم در پارکینگ منزل‌ می‌نشستم و گریه می‌کردم، با لحنی طنز به شرح جریان بستری شدن خود در بیمارستان پرداخت و گفت: بعد از 2 روز وقتی در بخش سی سی یو به هوش آمدم فکر کردم که مرده‌ام. اما بعد متوجه شدم که از آن دنیا من را دیپورت کرده‌اند و با وجود اینکه تا لب مرز رفته بودم، من را قبول نکردند. به همت دوستان و به کوری چشم دشمنان تا زمانی که باشم، آثار رادی را کار می‌کنم.

در ادامه از صدرالدین شجره که نمایش رادیویی «آهسته با گل سرخ» را به عنوان اولین نمایش رادیویی از آثار اکبر رادی کارگردانی کرده بود، قدردانی شد. شجره در این بخش با اشاره به اینکه از 13 سالگی به عنوان شاگرد اکبر رادی بوده، با ذکر خاطره‌ای به اهمیت آوا و لحن کلمات و جملات نزد زنده‌یاد رادی اشاره کرد.

در پایان این مراسم نیز از علیرضا پارسی به عنوان کارگردانی که در شهر رشت به اجرای آثار زنده‌یاد رادی می‌پردازد، قدردانی شد. سپس عطا‌ءالله کوپال با اشاره به تدارک برنامه‌های در رادیو نمایش به بهانه زادروز زنده‌یاد اکبر رادی و پخش آن‌ها طی یک هفته پیش رو، از اختصاص فصل سوم برنامه «چهار فصل تئاتر ایران» در رادیو نمایش به زنده‌یاد رادی و فصل چهارم آن به محمد چرمشیر، خبر داد.

نظر شما