شناسهٔ خبر: 23100 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پنج جلد از مجموعه کتب جامع‌الاحادیث رونمایی می‌شود

مدیرعامل انتشارات امیر کبیر گفت: جامع‌الاحادیث شکر، توبه و صبر در ۳ جلد و جامع الاحادیث دعا در دو جلد امروز یکشنبه ۲۰ مهر در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) رونمایی می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، علیرضا برازش مدیرعامل انتشارات امیر کبیر با اعلام این خبر گفت: مجموعه جامع الاحادیث دعا، توبه، صبر و شکر توسط انتشارات امیر کبیر به چاپ رسیده و رونمایی می‌شود.جامع الاحادیث گناه (به صورت مطلق)، کبر، حسد، حرص و مغفرت نیز در دست چاپ است و انتشار جامع الاحادیث عقل، ایمان،اخلاق،علم و عمل هم برای سال آینده برنامه ریزی شده است. البته گردآوری این مجموعه کتب در سالهای آینده بر اساس موضوعات دینی الی ماشاء الله ادامه دارد.

وی ادامه داد:  به طور مثال جامع الاحادیث شکر ادعا می‌کند هر چه حدیث در باب شکر وجود دارد، گردآوری، تدوین و دسته بندی کرده است. به هر صورت مولفین ما از زمانهای صدر اسلام  کتابهای ارزشمندی را مثل نهج البلاغه نوشته اند که بر اساس خطبه، نامه و کلمات قصار مرتب شده نه بر حسب موضوع. یا مرحوم آمُدی ۱۱ هزار کلمه از حضرت علی (ع) را جمع آوری کرده است به این ترتیب که مثلا این کلمات با الف شروه شده اند یا این دسته از جملات با ایاک.  بعدها بزرگانی مثل مرحوم کلینی به این نتیجه رسیده اند که چه قدر خوب است که احادیث را تقسیم بندی موضوعی کنیم. کتاب بزرگ بحارالانوار هم مطابق همین تفکر در ۱۱۰ جلد نوشته شده است.

برازش تصریح کرد: طبیعی است که وقتی به باب شکر در کتاب شریف کافی مراجعه می‌کنیم به نسبت حجم آن کتاب تعدادی حدیث ـ مثلا ۳۰ حدیث ـ وجود دارد یا در بحارالانوار علامه مجلسی که جامع تر است در باب شکر تعداد بیشتری حدیث وجود دارد.الان با امکانات نرم افزاری و معجم هایی که وجود دارد می توانیم تعداد بیشتری حدیث به مخاطب عرضه کنیم.

مولف مجموعه کتب جامع الاحادیث در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد:‌ مطمئنا یک خطیب، دانشمند یا محقق اگر به تمامی  آیات، روایات و احادیث ائمه دسترسی داشته باشد احتمال این که برداشت او به برداشت شارع مقدس نزدیکتر باشد بیشتر می‌شود. کسی که تعداد محدودی حدیث را می بیند یک زوایایی را دیده و یک زوایایی را هم ندیده است.

مدیرعامل انتشارات امیرکبیر همچنین اضافه کرد:  من در سال ۱۳۶۲ کتابی را تالیف کردم بنام مجمع الانوار که اتفاقا سازمان تبلیغات هم آن را منتشر کرد. همان موقع مثلا در باب صبر ۵۰۰ حدیث را جمع آوری کرده بودم الان که بیش از ۳۰ سال از آن زمان گذشته  تا به حال ۵۰ هزار صفحه معجم المفهرس جمع آوری کرده ام. نرم افزارهای قوی در این زمینه وجود دارد که در خزانه آنها صدها هزار صفحه کتاب حدیث وجود دارد با انواع قابلیتهای جستجو. مثلا ما در باب شکر از حدود بیش از ۲ هزار حدیث استفاده کرده ایم.

برازش با بیان این که انتشار مجموعه کتب جامع الاحادیث بسترسازی مهمی است برای محققان که به کل خزانه احادیث دسترسی داشته باشند، یادآور شد: ما از تمام کتابهایی که در آن حدیث به کار رفته و مولف آن منسوب به مذهب شیعه بوده است به‌عنوان منبع استفاده کرده ایم.

وی با اشاره به فهرست بندی بسیار دقیق و جزئی مجموعه کتب جامع الاحادیث، گفت: می توانم بگویم ۱۰ درصد از وقت ما را گردآوری احادیث گرفته و ۹۰ درصد باقی مانده از وقت ما صرف فهرست بندی شده است. مثلا در باب شکر حدود ۷۰ صفحه فهرست داریم که شامل حدودا ۲ هزار ۸۵ سطر می‌شود شما تصور این را بکنید که ما راجع به شکر ۲ هزار و ۸۵ موضوع جزئی در آورده ایم. مثل تفاوت شکر و حمد، جاهایی که شکر و صبر با هم آمده اند، شکر بر نعمت است صبر بر بلا،  ما بر بلا شکر نداریم یا داریم...  وقتی تعداد حدیث زیاد می‌شود این امکان فراهم می‌شود که ما فهرستبندی جزئی تری داشته باشیم.

برازش همچنین یاد آور شد: از ابتدای سال جاری تا  هشتم مهر بر مبنای آمار سایت خانه کتاب وزارت ارشاد ما ۱۴۵ عنوان کتاب چاپ اولی داشته ایم و ۱۸۳ عنوان کتاب تجدید چاپ کرده ایم.

مراسم رونمایی از پنج جلد از مجموعه کتب جامع الاحادیث با حضور حجت الاسلام دکتر سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی یکشنبه ۲۰ مهرماه از ساعت ۱۴ در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) به نشانی میدان فلسطین جنب راهنمایی و رانندگی برگزار می‌شود.

نظر شما