شناسهٔ خبر: 23112 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ناشران مسلمان و شیعه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت چه کردند؟

ناشران مسلمان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضوری قابل توجه دارند، اما در این مسان ناشران شیعه به دلیل محدودیت های کشور آلمان چندان نتوانسته اند در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حاضر شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سالن 1- 3 شاهد حضور ناشران مذهبی از سراسر جهان است و بالغ بر 100 ناشر جهان آثار مذهبی خود را به نمایش گذاشته اند، ناشران مذهب کاتولیگ در این میان در بالغ بر 40 غرفه آثار خود را به نمایش گذاشته اند.

هم چنین 3 ناشر مسلمان نیز آثاری از خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته اند که یکی از آن ها ایرانی است. علاوه بر آن ناشرانی از کشورهای مسلمان از جمله لبنان، عربستان صعودی،  عمان،  یمن،  مصر و ... نیز در این نمایشگاه شرکت دارند که به عرضه جدیدترین آثار خود پرداخته اند.

البته در کشور آلمان ناشران مسلمان و شیعه اندک هستند، به جز مرکز اسلامی هامبورگ که در زمینه نشر فرهنگ شیعه فعالیت می کند،  یک ناشر ترک زبان شیعه به نام یاووس اوزاوس موسسه انتشاراتی «هادی تک» را راه اندازی کرده است. این فرد خود متولد آلمان است و استاد رشته ماشین آلات صنعتی است اما به دلیل علاقه ای که به انقلاب و حمایت از فلسطین دارد، در آلمان محاکمه و از دانشگاه اخراج شد.

 موسسه هادی تک در زمینه ترجمه کتب شیعه در جهان فعالیت می کند و تاکنون نهج البلاغه را در دو جلد به زبان آلمانی منتشر کرده است، هم چنین ترجمه کتب علامه طباطبایی، شهید مطهری،  امام خمینی و رهبر انقلاب نیز از دیگر فعالیت های این موسسه انتشاراتی است.

متأسفانه موسسه انتشاراتی هادی تک در شصت و ششمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت موفق به حضور نشده است، مسئولان رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران می گویند: این ناشر به دلیل هزینه های بالای نمایشگاه موفق به حضور نشده است، چرا که نمایشگاه هزینه بر است و ناشران مسلمان در آلمان متاسفانه محدودیت دارند.

هم چنین کمبود مترجم زبان آلمانی که توانایی ترجمه کتب شیعه به این زبان را داشته باشند را نیز محدود است.

برچسب‌ها:

نظر شما