شناسهٔ خبر: 23117 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اکران فیلم محمد(ص) مجید مجیدی در هفته وحدت

نشست رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عصر امروز ۱۹ مهرماه در این مرکز برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ آیت الله محمدعلی اراکی رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت سالروز تأسیس مجمع جهانی تقریب مذهب در نشستی درباره فعالیت‌های این مجمع گفت: امیدواریم بتوانیم جریان‌های تفرقه انگیز را منزوی و از صحنه حضور در جوامع اسلامی دور کنیم.مجمع تقریب مذاهب در این چند ماه سال جاری فعالیت های گسترده‌ای در تمام عرصه‌ها داشته است. قبلا گفتیم که مجمع تقریب مذاهب وارد فاز میدانی کردن، گسترش کارهای تقریبی، و تبدیل آنها به پروژه‌های عملیاتی شده است. از جمله این کارها راه اندازی نشست های گفتگوی بین مذاهب بود.

وی عنوان کرد: برای اولین بار نشست علمای بین مذاهب در چهارچوب گفتگو در حوزه علمیه قم شکل گرفت که علمای اندونزی و قم در آن حضور داشتند و ملاقات‌های خوبی بین علمای ایران و اندونزی شکل گرفت. از جمله برنامه‌های محقق شده تشکیل اتحادیه علمای مقاومت بود. همه می‌دانیم امروز در منطقه ما و سراسر جهان کشورهای آزادی‌خواه با مشکل توسعه استکبار روبرو هستند.

رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در منطقه ما رژیم صهیونیستی در ماه های گذشته وحشتناکترین جنایات خود را انجام داد و ۵۰ روز به باریکه غزه حملات وحشیانه‌ای انجام داد و بیش از دو هزار نفر شهید شدند و ۱۲ هزار مجروح حاصل این جنگ‌ها بود.همچنین ده ها هزار خانه مسکونی و موسسات خدماتی و زیرساخت‌های منطقه غزه به وسیله این رژیم منهدم شد و این حادثه‌ها دلیل روشنی برای شکل گیری این اتحادیه و جهت گیری فعالیت علمای مقاومت شد. اولین گام ما در جهت کمک‌های مردمی برای بازسازی غزه بود که طی سه هفته آینده اولین نشست علمای کمیته مقاومت در بیروت تشکیل می‌شود و اساسنامه آن تنظیم و دبیر کل، اعضا و سخنگوی اتحادیه انتخاب می‌شوند و نسبت به کمک برای بازسازی این منطقه کارهایی انجام خواهد شد. 

آیت الله اراکی گفت: یکی از برنامه‌های ما نشست‌های درون کشوری بود. ما در داخل کشور نشست‌های بین علمایی در کرمانشاه، کرمان، ارومیه سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی داشتیم همچنین اجلاس‌های مختلفی بین علمای شیعه و سنی داشتیم که ضمن گفتگوی علمی و هماهنگی‌های لازم برای فعالیت‌های دینی برنامه‌هایی برای نزدیک شدن علمای شیعه و سنی برگزار خواهیم کرد و ما به این معتقد هستیم برنامه‌هایی باید برای نماز جماعت و مساجد مشترک بوجود بیاید تا راه به سوی وحدت واقعی باز شود. در حوزه فعالیت های داخل کشور نشست‌های دیگری در قم داشتیم که شامل دوره‌های آموزشی برای طلاب و فرهنگیان استان‌های دیگر برای آشناسازی با مسئله تقریب مذاهب آموزش‌های مربوط به آن و چگونگی زندگی مشترک بین مذاهب مختلف می‌شود.

وی ادامه داد: شورای آموزش تقریبی برنامه ریزی کردند تا مسائل تقریب مذاهب به تدریج به مباحث آموزشی نفوذ کند. دانش اموزان باید بدانند چگونه به مذاهب دیگر نزدیک شوند و همچنین باید بدانیم چطور به رقم مسائل مختلف جامعه‌ای یک دست داشته باشیم. به رغم آنکه دیدگاه‌های مختلفی در مسائل دینی داریم می‌توانیم جامعه‌ای یک دست داشته باشیم و این احتیاج به فرهنگ سازی و برنامه ریزی دارد.

رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درباره برنامه‌های ویژه هفته وحدت که در اینده برگزار خواهد شد، توضیح داد: در شش ماه گذشته زمینه‌هایی برای هفته وحدت شکل گرفته و در این راستا کنفرانس وحدت اسلامی و کمیته اجرایی آن شکل می‌گیرد و امسال هفته وحدت متفاوتی داریم و برنامه‌هایی در تمام استان‌ها خواهیم داشت که امیدواریم برای اجرای آن به ما کمک کنند. هر روز از هفته وحدت نامگذاری معینی دارد شب‌های شعر نبوی، برنامه های ورزشی و هنری، دستاوردهای علمای تقریب مذاهب در این هفته معرفی می‌شوند.

آیت الله اراکی افزود: در کنفرانس تقریب امسال که کنفرانس وحدت در آن وجود دارد چند کنفرانس دیگر داریم که در قالب کنفرانس وحدت جای می‌گیرد. کنفرانس دانشگاهیان، کنفرانس احزاب اسلامی، کنفرانس بازرگانان و اقتصاددانان تقریب، بانوان جهان اسلام، و علمای مقاومت جزو این کنفرانس‌ها که در ضمن برگزاری کنفرانس بزرگ وحدت اجرا می‌شود که تخصصی است. یکی دیگر از برنامه‌های هفته وحدت تکریم از شخصیت‌های تقریب مذاهبی است. دو شخصیت بزرگ جهان اسلام که یکی از آنها در مذهب شیعه امام موسی صدر است در این برنامه‌ها تکریم می‌شود. ما نقش این عالم را در منطقه شامات بررسی می‌کنیم او توانست عالیترین نقش را بین اقشار مختلف لبنان برای شکل گیری وحدت بوجود بیاورد. شخصیت دومی که از آن تکریم می‌شود مرحوم یکن از اهل سنت است که در لبنان نقش موثری در وحدت جامعه اسلامی و نشر پیام وحدت و تحکیم ان داشته است.

 وی درباره دیگر برنامه های هفته وحدت تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما مشارکت در اعطای جایزه المصطفی با همکاری معاونت فناوری رئیس جمهور است که ارزش این جایزه مبلغی بالغ بر ۵۰۰ هزار دلار درنظر گرفته شده است.

رئیس مجمع تقریب مذاهب افزود: یک برنامه دیگر ما اکران فیلم محمد رسول الله(ص) است این فیلم با همت و کارگردانی مجید مجیدی در هفته وحدت اکران می‌شود. ما از این کارگردان و نهادهای پشتیبانی کننده این فیلم تشکر می‌کنیم و امیدواریم فضای جامعه اسلامی یک دست و یک دل شود. و نقش موثری در ایجاد فضای اسلامی داشته باشد.

آیت الله اراکی در خصوص برنامه های اجرا شده به وسیله مجمع تقریب مذاهب گفت: برنامه‌های وحدت گرایی ما در پاکستان برگزار شده که کنفرانسی با حضور سه هزار نفر از علمای شیعه و سنی برگزار کردیم. همچنین در افغانستان کار ارزشمندی انجام دادیم و می‌توانیم افغانستان را به عنوان یکی از کشورهای الگو در زمینه وحدت اسلامی معرفی کنیم. در کشوری مثل لبنان این جریان به خوبی انجام گرفت و همچنین در اندونزی، مالزی و تونس کارهای بسیار خوبی انجام شده است. انتظار داریم عربستان که پذیرای دو میلیون زائر است مرکز وحدت اسلامی شود. شایسته است سیاست مداران این کشور پیشگام شوند. اگر عربستان و ایران طرح جامعی برای وحدت داشته باشند می‌توانند قدرت اول جهان اسلام شود.

وی درباره راهکارهای مجمع جهانی تقریب مذاهب برای کم کردن جریان افراط و تفریط در منطقه گفت: راهکارهای عملی در اجلاس‌ها و پیگیری‌های ما در جهان اسلام است. تشکیل کمیته مسائی حمیده برای تلاش در نزدیک کردن گروه‌های متخاصم در کشورهای اسلامی یکی از این اقدامات بوده است تا با هم صحبت و اختلافات را کم کنند. همچنین شش کمیته فرعی برای کمیته مساعی تشکیل شده که مخصوص کشورهای متعدد هستند و کارهای مربوط به نزدیک کردن دیدگاه‌ها را انجام می‌دهند و ما از شخصیت‌های اجتماعی خواستیم که در این رابطه با ما همکاری کند. 

رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در عراق و سوریه که نقاط بحرانی اختلاف شیعه و سنی است برنامه‌های متعددی داریم و به دنبال تأسیس مجمع‌های محلی هستیم تا پیام وحدت را گسترش دهند. در حال حاضر ۳۰ نمایندگی در نقاط مختلف دنیا داریم که می‌خواهیم این تعداد را افزایش دهیم.

آیت الله اراکی درباره چگونگی فعالیت در کشورهای دیگر اذعان کرد: ما در کنار فعالیتمان سه جریان بین المللی را با مرکزیت لندن آغاز کردیم. جریان اول به نام عشق محمد است جریان دوم به نام عشق قرآن است که نمایشگاه‌های سالانه قرآن در لندن و سایر کشورها به وسیله جوانان علاقه مند برگزار می‌شود. جریان سوم جریان جهانی عشق حسین(ع) است که یک شبکه جهانی دارای انگیزه حسینی گردهم جمع می‌شوند و گردهم جمع می‌شوند و این جریان را راه اندازی می‌کنند.

وی درباره فعالیت‌های تقریب مذاهب در حوزه نشر مکتوب و پژوهش‌ها گفت: دو بخش از تشکیلات حوزه معاونت فرهنگی در تولید و چاپ فعالیت گسترده‌ای داشته و بیش از ۳۰۰ پروژه علمی را به زبان فارسی و عربی منتشر کردیم. یک پروژه شصت جلد کتابی را در دست داریم که احادیث شیعه و سنی را در این حوزه جمع آوری کردیم. همچنین اصول و قواعد فقه مشترک را نوشتیم در حال حاضر پژوهشگاه گروه‌های پژوهشی مختلفی دارد که در راستای تقریب مذاهب فعالیت می‌کنند که از جمله آنها کارهای پژوهشی موسوعه فقه مقارن بوده است.

رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان گفت: کنگره بزرگ علمای اسلام از آیت الله مکارم شیرازی و آقای سبحانی برای نفی اندیشه‌های تکفیری تقدیر می‌کنیم.

نظر شما