شناسهٔ خبر: 23122 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ایوبی: فقط خود را نبینیم

رئیس سازمان سینمایی در مراسم رونمایی از مجموعه 30 فیلم سینمای مقاومت گفت: امیدوارم احیای این فیلم‌ها باعث ترجیح دادن دیگران بر خود شود و فرهنگ بسیجی را در جامعه و به خصوص در جامعه سینمایی زنده کند.

amin khosroshahi-24-47.JPGبه گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ حجت‌الله ایوبی با تأکید بر اینکه کارهای جزیره‌ای در حوزه دفاع مقدس کافی نیست، ادامه داد: کار برای دفاع مقدس در درجه اول نیازمند همدلی است. نیاز است که اراده‌های پراکنده تجمیع شوند تا بتوانیم گوشه‌ای از آن فرهنگ تکرار نشدنی هشت سال دفاع مقدس را روایت کنیم.

وی که دیروز 19 مهر ماه در مراسم رونمایی از مجموعه 30 فیلم سینمای مقاومت در موسسه رسانه‌های تصویری سخن می‌گفت، ادامه داد: در ماه‌های گذشته ما جلسات متعددی داشتیم تا دهه‌ای از 21 تا 31 شهریور به عنوان دهه راویان فتح در سینما نامگذاری کنیم و ضمن تجلیل از فعالان این حوزه به استقبال جشنواره مقاومت برویم اما در همفکری و دست‌اندرکاران جشنواره مقاومت به این نتیجه رسیدیم که همه توان‌مان را برای برگزاری جشنواره بگذاریم. فکر می‌کنم برای سال‌های آینده می‌شود باز هم روی این طرح فکر کرد.

رئیس سازمان سینمایی با تأکید بر اینکه سینمای ایران خود را دلبسته و وابسته دفاع مقدس می‌داند، گفت: امیدوارم فضایی ایجاد شود تا همه کسانی که به کار در حوزه دفاع مقدس علاقه‌مند هستند بتوانند در این فضای پر از صمیمت فعالیت کنند. ضمن آنکه باید از تمام آن‌هایی که در تمام این سال‌ها در این حوزه زحمت کشیده‌اند و امروز به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده دفاع مقدس شناخته می‌شوند، تشکر کنیم چرا که همه می‌دانیم کار در این حوزه راحت نیست.

ایوبی درباره اینکه گفته می‌شود سینمای دفاع مقدس و مقاومت در آن سوی مرزها خریدار ندارد، اظهار کرد:‌ با توجه به مسئولیت‌هایی که در خارج از کشور داشته‌ام می‌دانم که مردم دنیا کارهای دفاع مقدس و سینمای مقاومت را دوست دارند و اگر این کارها کیفیت داشته باشند و درست معرفی شوند از آن‌ها استقبال می‌شود.

وی ادامه داد: این‌طور نیست که تصور کنیم دنیا فقط نوعی از فیلم‌ها را می‌پسندد. تنها به عنوان یک نمونه باید بگویم در هفته فیلمی که سال‌ها قبل و در زمان مسئولیت من در فرانسه برگزار کردیم با اینکه کسی فکرش را نمی‌کرد، فیلم «ارتفاع پست» پرمخاطب‌ترین فیلم هفته فیلم ایران در این کشور شد.

معاون وزیر ارشاد در ادامه سخنانش با ابراز امیدواری از اینکه احیای سینمای دفاع مقدس بتواند باعث ایجاد همدلی و همبستگی شود، گفت: امیدوارم احیای این فیلم‌ها باعث ترجیح دادن دیگران بر خود شود و فرهنگ بسیجی را در جامعه و به خصوص در جامعه سینمایی زنده کند. ما امروز بیش از پیش نیاز به این فرهنگ داریم که فقط خود را نبینیم و توجه‌مان به دیگران هم باشد.

حجت‌اله ایوبی در پایان سخنانش با تأکید بر اینکه سینمای ایران، سینمای مقاومت است، بیان کرد: سینمای دنیا را آمریکایی‌ها گرفته‌اند اما سینمای ایران با یک ادبیات و بیان متفاوت در مقابل سینمای هالیوود ایستاده است و به همین دلیل باید سینمای ایران را سینمای مقاومت دانست.

خزاعی: فیلم‌های مقاومت حتی می‌توانند رایگان در اختیار شبکه‌های خارجی گذاشته شوند

محمد خزاعی (دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت) نیز ضمن تشکر از ایوبی، جعفری جلوه، مسافر آستانه و... خطاب به رئیس سازمان سینمایی گفت: مجموعه‌ای که شما از فیلم‌های مقاومت آماده کرده‌اید سفیر فرهنگی خوبی برای جمهوری اسلامی خواهد بود و قطعا ما می‌توانیم تأثیرات آن را ببینیم همان‌طور که تأثیر نمایش فیلم‌های دفاع مقدس را در مسکو دیدیم. امیدوارم که بتوانیم تمام سینمای انقلاب و دفاع مقدس را آماده کنیم و در اختیار مخاطب خارجی بگذاریم.

وی ادامه داد: ما امروز به دیپلماسی فرهنگی نیاز داریم و قطعا فردی مانند آقای ایوبی چنین الزامی را بیش از سایرین متوجه می‌شوند. ما از ابتدای انقلاب بیش از 2000 فیلم تولید کرده‌ایم که حداقل 500 عنوان از آن‌ها می‌توانند زیرنویس شده و حتی به صورت رایگان در اختیار شبکه‌های تلویزیونی خارجی گذاشته شوند. هدف ما باید اکران و نمایش فیلم‌های ایرانی در خارج از کشور باشد.

 

شرف‌الدین: اگر تنها به جشنواره‌ها بسنده کنیم کاری از پیش نمی‌بریم

 

در ادامه این مراسم، محمدرضا شرف‌الدین (مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس) نیز در سخنانی مطرح کرد: فرهنگی که زایش ندارد محکوم به فناست و ما آثار چنین چیزی را اکنون در غرب مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما امروز در حال صادر کردن فرهنگ‌مان با همین امکانات ناچیز هستیم چرا که برای کرامت انسانی پیام داریم و همین پیام ما جایگاه خود را در غرب پیدا کرده و می‌کند اما غرب با دستاویز قرار دادن مسائل سخیفی مانند اعلامیه حقوق بشر که خودشان به آن پایبند نیستند، نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس با تشکر از ایوبی برای همکاری در برگزاری جشنواره مقاومت و تهیه مجموعه 30 فیلم سینمای مقاومت اظهار کرد:‌ عرصه تولید، عرصه بسیار خطیری است. ما اگر تنها بخواهیم به جشنواره‌ها بسنده کنیم کاری از پیش نمی‌بریم. البته من سینمای دفاع مقدس را جدا از سینمای ایران نمی‌دانم و مانند برخی نمی‌گویم که باید اکثر قالب فیلم‌ها باید در ژانر دفاع مقدس باشند.

شرف‌الدین در عین حال خاطرنشان کرد: معتقدم باید تناسبی بین ژانر دفاع مقدس و سایر فیلم‌ها وجود داشته باشد، ضمن آنکه می‌دانیم ارزش‌هایی که ما برای آن انقلاب کردیم و جنگیدیم در فیلم‌های ژانرهای دیگر جاری خواهد بود. در هر صورت امیدوارم شاهد تولیدات درخوری در حوزه دفاع مقدس باشیم.

 

مسافرآستانه: زحمت زیادی برای ارتقاء کیفیت 30 فیلم مجموعه مقاومت کشیده شد

 

در ادامه این مراسم، حسین مسافرآستانه مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری که مجموعه 30 فیلم سینمای مقاومت توسط وی آماده عرضه شده است، نیز درباره این مجموعه گفت: در این پکیج 28 فیلم سینمایی و همچنین دو دی‌وی‌دی شامل 12 فیلم کوتاه با کمک انجمن سینمای جوانان آماده شده است که باید در این راستا از بنیاد فارابی، موسسه هنری تصویری سوره، انجمن سینمای جوان و همچنین بعضی از تهیه‌کنندگان سینمای دفاع مقدس از جمله آقای کاسه‌ساز تشکر کنم.

وی ادامه داد: متأسفانه بعضی از این فیلم‌ها کیفیت چندان مناسب و خوبی نداشتند و موسسه رسانه‌های تصویری هزینه و زمان زیادی صرف کرد تا این فیلم‌ها را با بهترین کیفیت به این مجموعه برساند. در حال حاضر تمام فیلم‌های این پکیج اصلاح کیفیت و رنگ شده‌اند و باید برای این منظور از تمام دوستان تشکر کنم.

به گفته مسافرآستانه همه فیلم‌های مجموعه 30 فیلم مقاومت به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی زیرنویس شده است.  اجرای این مراسم را کامران ملکی بر عهده داشت که در میان سخنرانی حاضران از خاطرات زمان انقلاب و دفاع مقدس سخن می‌گفت. ملکی در بخشی از سخنانش ضمن تأکید بر اینکه در دفاع مقدس هر کس به وسع خود کاری انجام می‌داد، گفت که امروز هم در حوزه سینمای دفاع مقدس هر کس به اندازه توانایی خود فعالیت می‌کند.

او همچنین به عنوان مدیر فرهنگی خانه سینما از حجت‌الله ایوبی به دلیل امضای تفاهم‌نامه‌هایی با مراکز نظامی از جمله نیروی دریایی که می‌تواند به سینمای دفاع مقدس کمک کند، تشکر کرد.

در انتهای این مراسم مجموعه 30 سال سینمای مقاومت با حضور حجت‌الله‌ ایوبی، محمد احسانی، محمدرضا جعفری جلوه، سردار جباری، علیرضا رضاداد، محمد خزاعی، محمدرضا شرف‌الدین، محمد بزرگ‌نیا، سعید سعدی، حبیب‌اله کاسه‌ساز و... رونمایی شد.

در این مجموعه فیلم‌های «باشو غریبه‌ی کوچک» بهرام بیضایی‌، «دیده بان» ابراهیم حاتمی‌کیا‌، «شور شیرین» جواد اردکانی‌،«بوسیدن روی ماه» همایون اسعدیان، «ترکش‌های صلح» علی شاه حاتمی‌، «حمله به اچ 3» شهریار بحرانی‌،«سفر به چزابه» زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور،«فرزند خاک» محمدعلی باشه آهنگر،«پرواز در شب» زنده یاد رسول ملاقلی‌پور،‌«خداحافظ رفیق» بهزاد بهزادپور،«دوئل» احمدرضا درویش،«سی و سه روز» جمال شورجه،«کانی مانگا» زنده‌یاد سیف‌الله داد،«اتوبوس شب» کیومرث پوراحمد،«اخراجی‌ها» مسعود ده‌نمکی،«روز سوم» محمد حسین لطیفی،«عقاب‌ها» ساموئل خاچیکیان،«کیمیا» احمد رضا درویش،«آژانس شیشه‌ای» ابراهیم حاتمی کیا،«دکل» عبدالحسن برزیده،«گیلانه» رخشان بنی‌اعتماد و محسن عبدالوهاب، «لیلی با من است» کمال تبریزی،«مردی شبیه باران» سعید سهیلی،«بازی بزرگان» کامبوزیا پرتوی،«جنگ نفت‌کش‌ها» محمد بزرگ‌نیا،«روزهای زندگی» پرویز شیخ‌طادی،«سجاده آتش» احمد مرادپور،«هور درآتش» عزیز الله حمیدنژاد و همچنین دو دی وی دی فیلم کوتاه گنجانده شده است.

 

 

 

 

نظر شما