شناسهٔ خبر: 23194 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فراخوان و قوانین سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

با انتشار مقررات و فراخوان سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در دو بخش سینمای ایران و بخش بین‌‍الملل از سوی دبیرخانه، به نظر می‌رسد اتفاق مهمی در انتشار فراخوان و مقررات جشنواره نسبت به سال گذشته رخ نداده است. تنها اتفاق این دوره را می‌توان عددی دید که هر سال کنار اسم جشنواره به یدک کشیده می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنر آنلاین؛ چندماه تا برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم فجر باقی مانده است. جدا از اینکه خیلی از فیلم‌ها، مراحل تولید را می‌گذرانند تا با نزدیک شدن به این رویداد مهم، در جشنواره به نمایش گذاشته شوند، مقررات این دوره از جشنواره بدون تغییرات اساسی منتشر شده است.

هر سال نشست‌هایی در روزهای نزدیک به جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود؛ یکی از مهم‌ترین سئوال‌های خبرنگاران مربوط به تغییرات احتمالی مقررات جشنواره در دوره آتی‌ست که جشنواره با چه تدابیری فیلم‌ها، سیمرغ‌ها و موقعیت آن دوره را تعریف می‌کند. با توجه به صحبت‌هایی که در این نشست‌ها می‌شود و با آغاز دوره جدید، تصورات ذهنی خبرنگاران هم به دنبال تغییرات می‌گردد.

هر ساله تولیدات سینمای ایران انبوه است و در ذهن‌مان این طور تصور می‌شود که آیا افزایش فیلم‌ها در طول سال باعث افزایش سیمرغ‌ها در جشنواره خواهد شد و یا خیر. طبیعی است که وعده‌های مسئولان در قبال آنچه سال‌ها پیش درباره برطرف کردن ضعف‌های جشنواره گفته بودند، از خاطر برود، بر همین اساس مشکلات به دوره‌های بعدی نیز منتقل خواهد شد. با نزدیک شدن به جشنواره لیست و مقررات و قوانین همانند دوره‌های پیشین بدون تغییر منتشر می‌شود. همین باعث می‌شود که عملا تغییری در ساختار آن مقررات به چشم نخورد.

همچنان قرار دادن ۲۲ فیلم برای داوری در بخش اصلی جشنواره و عدم بخش مجزایی برای برگزاری جشنواره بین‌الملل که صحبت‌های آن چند سال قبل هم صورت گرفته بود، در این دوره از جشنواره هم نمی‌بینیم.

با این وضعیت حتی سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر هم نه کاهش و نه افزایش داشته است، اگر چه که شنیده‌ها از سال گذشته حاکی از آن بود که در دو بخش فنی مسابقه فیلم‌های ایران، سیمرغ‌هایی اضافه شود اما حتی این رویداد هم در مقررات و قوانین منتشر شده در این دوره اتفاق نیافتاده است.

در همین رابطه خبرگزاری تابناک در صدد بوده تا مقایسه‌ای خیلی مختصر از جشنواره‌های خارج از ایران را با جشنواره بین‌المللی فیلم فجر انجام دهد. در این سایت آمده است: "در جشنواره‌های شاخص بین‌المللی نظیر کن، ونیز و برلین که لفظ "جشنواره" را می‌توان مورد استفاده قرار داد، جوایز اهدایی از عدد ۹ تجاوز نمی‌کند و البته برخی جشنواره‌های نه چندان برجسته نیز هستند که لیست مطولی از برندگان را دارند و از این منظر ظاهراً همچنان گروه دوم الهام‌بخش جشنواره فیلم فجر هستند و مدیران جشنواره فیلم فجر به ‌رغم اراده‌ برای کاهش این جوایز، نتوانسته‌اند این برنامه‌شان را نیز عملیاتی کنند."

اما آنچه تابناک در خصوص جشنواره سینمای ایران و جشنواره‌هایی که نام برده، مطرح کرده است برای کاهش جوایز، مقدور نخواهد بود؛ چرا که در این دوره هم طبعا همانند دوره‌های پیشین کاهش فیلم‌های راه یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر و محدود سازی این بخش با کاهش سیمرغ‌ها، قطعا مخالفت‌هایی از سوی فیملسازان در برخواهد داشت.

تابناک در بخش دیگری از گزارش جشنواره فیلم فجر آورده است "طبیعی است که اگر قرار باشد تنها ۷ یا ۹ سیمرغ توزیع شود، حواشی اهدای جوایز که همواره تا ماه‌ها پس از اهدای جوایز ادامه دارد، رو به فزونی خواهد گذاشت و به جای یک یا دو فیلم‌ساز، تعداد بیشتری از سینماگران واکنش تندی به عدم دریافت سیمرغ نشان خواهند داد اما آیا باید برای جلوگیری از این نگرانی‌ها، دست به ترکیب زشت جشنواره نزد؟"

با این حساب آنچه بیشتر از گذشته در طول سی و سه دوره از جشنواره مد نظر است، به این موضوع بر می‌گردد که مقایسه میان جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و دیگر جشنواره‌ها در خارج از کشور، به یک خط و مسیر مشترک نخواهد رسید، در غیر این صورت باید مقررات و قوانین جشنواره از ابتدا مورد بازنویسی قرار بگیرد.

با این حساب و با نگاهی به انتشار مقررات و قوانین جشنواره در این دو دوره اخیر اختلافی که مهم و قابل اهمیت باشد، در نوع انتخاب و قوانین انتخاب شده در این دوره از جشنواره هم به چشم نمی‌خورد. 

نظر شما