شناسهٔ خبر: 23225 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فروش خیره‌کننده هنرمندان ایرانی در حراج ساتبیز

حراج هنر معاصر ساتبیز دوحه با فروش کل 8 میلیون دلاری خاتمه یافت و هنرمندان ایرانی رکوردهای قابل توجهی را در این حراج که با حضور هنرمندان مطرح جهانی برگزار شد، بدست آوردند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنر آنلاین؛ حراج هنر معاصر ساتبیز دوحه شب گذشته رکورد سال گذشته 7 میلیون دلاری خود را شکست و با رقم 8 میلیون دلار به کار خود پایان داد. در این حراج کا نام‌های بزرگی همچون دیمین هرست، آنیش کاپور و تریسی امین حضور داشتند، هنرمندان ایرانی توانستند رکوردهای قابل توجهی را به نام خود ثبت کنند. علی بنی صدر هنرمند ایرانی مقیم آمریکا در این نمایشگاه پس از اثر "بدون عنوان" آنیش کاپور که به مبلغ 1میلیون و پانصد و نود و پنج هزار دلار رکورددار این دوره از حراج شد با فروش 557 هزار دلاری در جایگاه پنجم ایستاد.

در حراج شب گذشته ساتبیز دوحه آنیش کاپور با فروش 1 میلیون پانصد و نود و پنج هزار دلاری اول شد، دیمین هرست با دو اثر «آرامش» و «اندوه» با فروش 845 هزار دلاری و 575 هزار دلاری در جایگاه دوم و سوم ایستاد و استرلینگ روبی با تابلو «sp186» به فروش 611 هزار دلاری در جایگاه چهارم ایستاد.علی بنی صدر هم پس از این سه هنرمند در جایگاه چهارم قرار گرفتن و تابلو "تعقیب" او با قیمت 557 هزار دلار فروش رفت. بنی صدر در حالی این رکورد را به دست آورد که قیمت پایه اثر او 180 تا 250 هزاردلار تعیین شده بود و به 2 برابر قیمت فروش رفت که هیجان خاصی را به حراج ساتبیز دوحه بخشید.

 

تابلو "تعقیب" اثر علی بنی صدر

در این حراج که 53 اثر چکش خورد هنرمندان ایرانی در جایگاه بالا فروش حراج قرار گرفتند. شیرین نشاط در جایگاه هشتم ساتبیز دوحه قرار گرفت و ویدئوآرت «گذرگاه» او به مبلغ 269 هزار دلار فروش رفت. دیگر ویدئو نشاط ، «طوبا» 31 هزار و دویست و پنجاه دلار چکش خورد.

رکوردهای 10 تا 12 این حراج هم به هنرمندان ایرانی منیر فرمانفرمائیان، حسین زنده رودی و فرهاد مشیری تعلق گرفت.

تابلو دو برادر اثر منیر فرمانفرمان

تابلو «سه برادر» منیر فرمانفرمائیان هم از شگفتی‌سازان حراج شب گذشته ساتبیز بود که 233 هزار دلار چکش خورد که دو برابر قیمت پایه اثر این هنرمند بود. تابلو «بدون عنوان» حسین زنده رودی 221 هزار دلار فروش رفت. این در حالی است که اثر "رنگ‌ها" این هنرمند در حراج به فروش نرفت.

اثر بدون عنوان حسین زنده رودی

تابلو «9NMR1» فرهاد مشیری نیز در این حراج به مبلغ 161 هزار دلار چکش خورد و دیگر اثر این هنرمند از مجموعه «کوزه‌ها» نیز 46 هزار و هشتصد و هفتاد پنج دلار فروش رفت.

تابلو  9NMR1 اثر فرهاد مشیری

اثر «موج آبی» نصرالله افجه ای در این دوره از حراج ساتبیز، 87 هزار و پانصد دلار، هدیه شفیع 50 هزار دلار و اثری از بهمن محصص نیز به مبلغ 25 هزار دلار فروش رفت تا بیانگر این موضوع باشد که هنر ایران در سطح منطقه در جایگاه نخست و در سطح دنیا نیز به جایگاه رفیعی رسیده است.

تابلو موج آبی اثر نصرالله افجه‌ای

نظر شما