شناسهٔ خبر: 23228 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

260 میلیون تومان در دستان نویسنده استرالیایی

«ریچارد فلاناگان» نویسنده کتاب«جاده باریکی به سوی عمق شمالی»/The Narrow Road to the Deep North در مراسم رسمی اعلام جوایز ادبی «من بوکر» 2014 که به صورت زنده از بی‌بی‌سی پخش شد به عنوان برنده نهایی جایزه 50 هزار پوندی را از آن خود کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در شوی تلویزیونی بی‌بی‌سی (همه تا قبل از اعلام نام برنده استرس داشتند) به صورت رسمی ضمن اعلام نام برنده - ریچارد فلاناگان - از وی تقدیر شد.

فلاناگان - متولد ۱۹۶۱- اهل تاسمانی یکی از بهترین نویسنده‌های نسل خودش در استرالیا شناخته‌شده و همین رمان اخیراً برنده جایزه پری‌می‌یر(جایزه منطقه استرالیای غربی) شده بود.

برنده من بوکر ۲۰۱۴ خطاب به حضار گفت برای نویسنده شدن باید سفری به درون فروتنی و تواضع کرد.
ریچارد فلاناگان سومین استرالیایی است که من بوکر را از آن خود می‌کند.

این ششمین رمان فلاناگان است که به رشته تحریر درآورده است. کانبرا تایمز پیش‌تر نوشته بود: این زیباترین و جذاب‌ترین رمانی است که در سال‌های اخیر نوشته‌شده است.

داستان کتاب فلاناگان، ماجرای اردوگاه اسرای جنگی متعلق به ژاپن در سال ۱۹۴۳ است که داستان جنگ و عشق و خشونت و حقیقت را روایت می‌کند. در این کتاب «ایوانز» قهرمان جنگی استرالیا در جنگ جهانی دوم مشغول ساخت جاده‌ای جنوبی-شمالی در کشور برمه حین اشغال آن توسط ژاپنی‌ها می‌شود.

هیئت داوران از بین ۶ اثر راه یافته به مرحله فینال («طلوع دوباره در زمان مناسب» نوشته جاشوآ فریس/ انتشارات وایکینگ، «جاده باریکی به سوی عمق شمالی» نوشته ریچارد فلاناگان / انتشارات چاتو اند ویندوس، «ما همگی در کنارهم هستیم» نوشته کارن جوی فالر / انتشارات سرپنتس تایل، «جی» نوشته هووارد جاکوبسن / انتشارات جاناتان کیپ، «زندگی دیگران» نوشته نیل مخرجی / انتشارات چاتو اند ویندوس، «چگونه می‌شود هر دو بود» نوشته علی اسمیث / انتشارات همیش همیلتون) این اثر را مستحق اول شدن دانستند.

در چهل و ششمین سال اهدای جوایز من‌بوکر برای اولین بار قرار شد جایزه ۵۰ هزار پوندی نه فقط به نویسندگان انگلیسی و ایرلندی، بلکه به نویسندگان غیر انگلیسی نیز اختصاص یابد.

دو امریکایی امسال برای اولین بار در لیست فینالیست‌ها قرار گرفتند: جاشوآ فریس و کارن جوی فالر.

گفتنی است کتاب «زندگی دیگران» دومین کتاب از نیل مخرجی است که به رشته تحریر درآورده که امسال در لیست من بوکر جای گرفته بود.

نظر شما