شناسهٔ خبر: 23309 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سینماهای کانون پرورش فکری کودک و نوجوان جان می‌گیرند

حسن آقا کریمی سرپرست امور سینمایی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با اشاره به تجهیز سینماهای کانون به سیستم دیجیتال، عنوان کرد با همکاری کارگردانان با تجربه سینمای ایران که پیش از این در کانون فعالیت داشتند، می توانیم تولید فیلم در این مرکز را احیا کنیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 1344 با هدف گسترش و تکمیل کتابخانه های عمومی ثابت و سیار، همکاری با سازمان ها برای ایجاد بخش های ویژه کودکان و نوجوان، تولید، خرید، پخش، نمایش و فروش فیلم های سینمایی و تئاتر مخصوص کودکان و نوجوانان افتتاح شد.

مرکز سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 1349 فعال شده که در آن فیلمسازان و نقاش های جوان شروع به ساخت فیلم برای کودک کردند. این بخش با هدف پیشبرد انگیزه ها و سازندگی اندیشه و پرورش نگرش هنری فعالیت خود را آغاز کرد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا سال 1358  زیر نظر هیات امنا، هیات مدیره و مدیرعامل فعالیت می کرد، تا این که بر اساس جلسه 31 اردیبهشت 1359 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران اساس نامه کانون با تغییراتی تصویب شد و به صورت یک شرکت دولتی، ابتدا نظارت آن به وزارت فرهنگ و آموزش عالی و سپس به وزارت آموزش و پرورش سپرده شد.

هرچند سال ها بخش تولیدات سینما در این کانون بسیار فعال بود اما مدتی است که کانون فعالیت های چشمگیری در حوزه تولید فیلم های سینمایی ندارد. بعد از تغییر مدیریت در حوزه سینمای کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با حسن آقاکریمی سرپرست امور سینمایی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در خصوص برنامه ها و فعالیت های جدید کانون پرورش فکری در بخش تولید فیلم و آثار سینمایی گفتگو کردیم.

آقا کریمی معتقد است که مدتها به دلیل افزایش هزینه تولید فیلم در کشور، بخش امور سینمایی کانون پرورش فکری مهجور مانده اما با برنامه ریزی های جدید در نظر دارند تا این بخش را دوباره فعال کنند. آغاز همکاری دوباره با سینماگران برجسته سینمای ایران که خواستگاه فعالیت آن کانون پرورش فکری کودک و نوجوان بوده، آموزش نیروهای جوان و استعدادیابی مناسب در بخش تولید فیلم، حمایت وزارت آموزش و پرورش در تولید فیلم هایی با موضوع کودک و نوجوان، تجهیز سالن های سینمایی تحت اختیار کانون پرورش فکری و همچنین اکران فیلم های مناسب کودک و نوجوان از جمله برنامه های امور سینمایی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان است.

* بخش امور سینمایی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، چه برنامه هایی را برای افزایش فعالیت های خود در عرصه تولید فیلم دنبال می کند؟

- هدف اصلی امور سینمایی در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، تولید فیلم برای کودک و نوجوان است، اما در سال های اخیر به دلیل هزینه های بالای سینمایی و عدم حمایتی که از بخش سینما در کانون پرورش فکری شده است، امور سینمایی نتوانسته فعالیت های جاری خود را انجام دهد و به شدت مهجور مانده است. در کوتاه مدت فعال کردن بخش امور سینمایی کانون پرورش فکری از طریق تولید فیلم های بلند، کمی سخت است. البته امور سینمایی کانون طی این سال ها به تولید آثار انیمیشن و فیلم کوتاه ادامه داده و در این زمینه می توان این نهاد را فعال دانست.

به عنوان مثال در حال حاضر یک فیلم کوتاه با نام «درمیان نور و تاریکی» در منطقه کاشان در مرحله فیلمبرداری است که تولید آن به زودی به پایان می رسد. در بخش سینمای بلند نیز در نظر داریم تا حداقل تا پایان سال جاری یک فیلم سینمایی را جلوی دوربین ببریم. در مجموع می توان گفت احیای چرخه تولید آثار سینمایی، کوتاه و پویانمایی، تغییر ساختار تجهیزات و امکانات سنتی به دیجیتال و تبدیل آرشیو نسخه‌های نگاتیو به دیجیتال، نشست‌های تخصصی، نمایش فیلم و آسیب‌شناسی سینمای کودک و نوجوان و تعامل و همکاری با فیلم‌سازان و کارشناسان حوزه سینمای کودک و نوجوان و احیای جایگاه امور سینمایی کانون در سطح ملی و بین‌المللی از دیگر برنامه‌های سرپرست جدید امور سینمایی کانون به شمار می‌رود.

خوشبختانه شورای سینمایی در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان بسیار فعال شده و فیلمنامه هایی که به ما می رسد را بررسی کرده تا از این میان بهترین فیلمنامه ها را برای تولید انتخاب کنیم. البته در حال حاضر 2 فیلمنامه را براساس محتوا مدنظر گرفته ایم که به زودی از میان این 2  یکی را برای تولید انتخاب می کنیم تا اولین فیلم سینمایی را در سال جاری تولید کنیم.

* آیا تمام فعالیت های امور سینمایی محدود به تولید فیلم می شود؟

- هدف اصلی امور سینمایی علاوه بر تولید فیلم که یک کار معمول و عادی آن است، بازگرداندن اعتبار سینمایی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان از طریف جلب همکاری و حمایت کسانی است که در سینما کار کرده اند. که از این جمله می توان به عباس کیارستمی اشاره کرد که امیدوارم بتوانیم با این کارگردان صاحب سبک سینمای ایران مجددا همکاری لازم را داشته باشیم.

خوشبختانه ابراهیم فروزش طی سال های اخیر همکاری خود را با کانون پرورش فکری کودک و نوجوان حفظ کرده است. در بخش انیمیشن عبدالله علیمراد و احمد عربانی با ما همکاری می کنند و حتی امیدوارم با محمد علی طالبی نیز برای تولید فیلم سینمایی برای کودک و نوجوان همکاری داشته باشیم. این گروه از هنرمندان خاستگاهشان کانون پرورش فکری کودک و نوجوان بوده و امروز تجربیات زیادی در سینما دارند که امیدوارم بتوانیم با این گروه از هنرمندان دوباره همکاری داشته باشیم.

* یکی از موارد مهمی که بخش امور سینمایی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان می تواند به آن توجه کند، تربیت نیروی انسانی در بخش های مختلف سینما است. آیا برنامه های آموزشی در دستور کار کانون پرورش فکری کودک و نوجوان قرار گرفته است یا خیر؟

- کانون پرورش فکری کودک و نوجوان بخشی به نام استعدادهای جوان دارد که برای شناسایی این افراد کارگاه های آموزشی در بخش های مختلف انیمیشن، فیلم های سینمایی و کوتاه فعال هستند و امسال هم این برنامه همچنان ادامه دارد. اما به دلیل اینکه بخش امور سینمایی بسیار مهجور باقی مانده، امیدوارم بتوانیم برای سال جاری از کارگردانان باتجربه برای احیاء دوباره امورسینمایی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استفاده کنیم. بی شک با برنامه ریزی انجام شده بحث تربیت نیروهای جوان همچنان در دستور کار ما قرار دارد.

البته در بخش تولید فیلم تصمیم داریم در حوزه فیلم کوتاه از کارگردانانی استفاده کنیم که اولین تجربه سینمایی خود را پشت سرمی گذارند، این درحالی است که فکر می کنیم برای تولید فیلم سینمایی بلند از کارگردان های شناخته شده و با تجربه در حوزه سینمای کودک استفاده کنیم.

* تولیدات انیمشن کانون پرورش فکری کودک و نوجوان را چگونه ارزیابی می کنید؟

- کانون پرورش فکری کودک و نوجوان به طور رسمی و در حال حاضر نزدیک به 18 انیمیشن در مرحله تولید دارد، اما مسئله اینجاست که تولید انیمیشن بسیار زمان بر است. البته طی چند سال اخیر هزینه تولید انیمیشن ها تغییر کرده و اکثر کارگردانان با قراردادهای قبلی خود نتوانستند تولید انیمیشن ها را به پایان رسانند. ضمن اینکه هزینه های مربوط به تامین تجهیزات انیمیشن که باید همیشه به روز باشد، گران قیمت است.

برای حل این مشکل کانون پرورش فکری تمام تلاش خود را می کند تا امکانات فنی را برای کارگردانان با تجربه در این زمینه فراهم کند، علاوه برآن هزینه لازم برای تولید انیمیشن را در اختیار آنها قرار دهیم تا در پایان سال جاری حداقل 8 ساعت انیمیشن را تولید کرده باشیم. زمان هر انیمیشن تولید شده در حال حاضر به 10 دقیقه می رسد. البته تولید یک انیمیشن بلند نیز در دستور کار ما قرار دارد که فکر نمی کنم تا پایان سال جاری بتوانیم این پروژه را شروع کنیم.

* کانون پرورش فکری کودک و نوجوان از پتانسیل قابل توجهی در زمینه سالن های نمایش فیلم برخوردار است، آیا برنامه مناسبی برای استفاده از این سالن ها در دستور کار قرار گرفته است یا خیر؟

- یکی از دیگر برنامه های کانون پرورش فکری استفاده مناسب از پتانسیل سالن های نمایش فیلم در سراسر کشور است، هرچند ما در حال حاضر تعداد زیادی سالن برای نمایش فیلم داریم اما هیچ کدام از این سالن ها به روز نشده و باید به سیستم دیجیتال تجهیز شود. این کار قرار است با همکاری موسسه سینما شهر انجام گیرد. علاوه برآن تامین خوراک این سالن ها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

در نظر داریم تا فیلم های مناسب را برای اکران در این سالن ها تامین کنیم که علاوه بر تولیدات کانون پرورش فکری، شامل فیلم های خارجی با موضوع کودک و نوجوان است. در نظر داریم این فیلم ها را خریداری کرده و بعد از دوبله در سالن های سینمایی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان نمایش دهیم. البته فیلم های خریداری شده از سوی کانون می تواند در صورت تمایل نهادهای دیگر در مکان های مختلف به نمایش گذاشته شود.

در حال حاضر اقدامات اولیه انجام شده و فیلم های مناسب با توجه به ضوابط جمهوری اسلامی ایران خریداری شده و بعد از دوبله در مراکز مختلف نمایش داده شود. متاسفانه فیلم های خارجی به صورت غیرقانونی در گوشه و کنار خیابان توزیع می شود به همین دلیل ممکن است در بخش نمایش انیمیشن چندان موفق نباشیم به همین دلیل بیشتر سعی کرده ایم تا فیلم های سینمایی با موضوع کودک و نوجوان را انتخاب کنیم. امیدوارم بتوانیم با اکران فیلم های ایرانی و خارجی مخاطبان بسیاری را به سینما جذب کنیم.

*وزارت آموزش و پرورش برای تولید فیلم با این نهاد چه برنامه هایی دارد؟

- کانون پرورش فکری کودک و نوجوان همکاری مداوم با وزارت آموزش و پرورش در بخش های مختلف دارد، البته من چندان نسبت به چگونگی این همکاری آگاهی ندارم. در بخش امور سینمایی، تفاهم نامه ای میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسته شده که بخشی از آن به تولید فیلم سینمایی با موضوع کودک و نوجوان مربوط است. قرار است براساس این تفاهم نامه حداقل 5 فیلم سینمایی با موضوع کودک و نوجوان با حمایت کامل وزارت آموزش و پرورش در طول سال تولید شود.

همچنین قرار است برای فروش بهتر این فیلم ها آموزش و پرورش به تعداد معینی بلیت خریداری کرده و آن را در اختیار کارکنان ستادی، معلمان و اولیاء قرار دهد تا بتواند در بخش تولید و اکران نظارت داشته باشد.

*آیا کانون پرورش فکری کودک و نوجوان بودجه مناسبی برای تولید آثار سینمایی در این بخش در نظر گرفته است؟

- امور سینمایی در سال 1393 بیشترین بودجه در بین مدیریت‌های زیر مجموعه معاونت تولید را به خود اختصاص داده است تا بستر لازم برای تولید آثار فاخر و پیشرو فراهم شود .همیشه بودجه ای برای تولید فیلم در کانون پرورش فکری در نظر گرفته می شده است تا جاییکه همکاران رده بالا همیشه می گویند برای تولید از نظر مالی هیچ مشکلی نداریم، برای سال جاری بودجه خوبی برای تولید فیلم پیش‌بینی شده که امیدوارم در 6 ماه دوم سال بتوانیم یک فیلم سینمایی و 4 فیلم کوتاه با موضوع کودک را تولید کنیم.

نظر شما