شناسهٔ خبر: 23364 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همه چیز درباره هنر و حرفه عکاسی در یک کتاب

«زیبایی شناسی عکاسی» اثر استیفن بال با ترجمه محمدرضا شریف‌زاده منتشر شد. در این کتاب، عکاسی به عنوان یک هنر مهم از هنرهای تجسمی معرفی و تمام مباحث درباره این هنر و حرفه، از جمله موضوع مهم «اقتصاد عکاسی» بررسی و تحلیل شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محمدرضا شریف‌زاده گفت: کتاب «زیبایی شناسی عکاسی» نوشته استیفن بال، یکی از مهم‌ترین نظریه‌پردازان هنر معاصر است. بال در این کتاب از عکاسی به عنوان یک ژانر بسیار مهم از هنرهای تجسمی بحث می‌کند. این نخستین کتاب از استیفن بال است که به فارسی ترجمه و منتشر می‌شود. 

وی افزود: این کتاب بخش‌های مختلفی چون «چیستی عکاسی»، «معانی عکس‌ها»، «عکاسی مفهومی»، «عکاسی و مد»، «عکاسی خبری»، «عکاسی برای فروش» و... است. نام اصلی این کتاب «عکاسی» است اما من پس از ترجمه کتاب، به دلیل آن‌که همه مطالب این کتاب نظریه‌پردازی درباره عکاسی است، عنوان «زیبایی شناسی عکاسی» را برای کتاب انتخاب کردم. 

شریف‌زاده در ادامه درباره بخش «عکاسی برای فروش» این کتاب، گفت: استیفن بال در این کتاب برای نخستین بار از مقوله «اقتصاد عکاسی» صحبت می‌کند و ضمن ارائه تاریخچه‌ای برای «فروش عکس» انواع روش‌های اقتصاد بهتر در هنر عکاسی را تحلیل می‌کند.

این مدرس دانشگاه همچنین با اشاره به موضوع  اقتصاد هنر، گفت: مساله مهم «اقتصاد هنر» در ایران تا تقریبا سه یا چهار سال پیش مغفول مانده بود اما اخیرا با ورود تعدادی از اندیشمندان حوزه مطالعات جامعه ‌شناسی در ایران به مباحث این موضوع، به یک موضوع اصلی در مطالعات هنر در ایران تبدیل شده است. بر این اساس بخش «اقتصاد عکاسی» کتاب استفین بال برای دانشجویان رشته عکاسی و آگاهی از روند کسب و کار حرفه‌شان، یک منبع مناسب و ضروری برای مطالعه است. 

در ادامه، این نویسنده درباره زمان انتشار کتاب در زبان مبدا و زمان ترجمه و انتشار آن به زبان فارسی گفت:‌ این کتاب در سال ۲۰۱۰ از سوی انتشارات فیدون که یک ناشر اتریشی بین‌المللی است و در همه جای دنیا یک دفتر نمایندگی دارد منتشر شد. 

وی همچنین اظهار کرد: ترجمه این کتاب را  حدود ۶ ماه بعد از تاریخ انتشار کتاب در زبان اصلی به ناشر تحویل دادم و ناشر نیز بلافاصله برای اخذ مجوز انتشار کتاب اقدام کرد. متاسفانه این کتاب مدت‌ها در  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معطل ماند و تکلیفش مشخص نمی‌شد تا این‌که همزمان با آغاز به‌کار وزیر جدید، این اثر مجوز گرفت و به چاپخانه سپرده شد و اینک کتاب در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. 

شریف‌زاده گفت: ترجمه کتاب «پاپ آرت» را که فصول جذابی درباره اندی وارهول هنرمند مشهور پاپ آرت دارد، چند ماه پیش به همین نشر علمی تحویل دادم. این کتاب نیز در همین ماه‌های باقیمانده سال ۹۳ در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. 


محمدرضا شریف‌زاده، عکاس و طراح گرافیست، دارای مدرک دکترای فلسفه هنر از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است و هم‌اکنون به عنوان عضو هیات علمی و مدیر گروه رشته پژوهش هنر، در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران مرکز به تدریس اشتغال دارد. 

شریف‌زاده همچنین کارشناس ــ مجری تنها برنامه تخصصی پخش زنده تلویزیون درباره هنرهای تجسمی است. این برنامه با عنوان «سفید» روزهای یکشنبه از ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه آموزش پخش می‌شود. یکی از آیتم‌های این برنامه معرفی کتاب‌های تازه در موضوع هنرهای تجسمی است.

«زیبایی شناسی عکاسی» نوشته استیفن بال، ترجمه محمدرضا شریف زاده و طراحی جلد مهشاد معصومی در ۴۳۶ صفحه و قیمت ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان از سوی انتشارات علمی روانه کتابفروشی‌ها و بازار هنر شده است.

نظر شما