شناسهٔ خبر: 23859 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اوج و فرودهای «تماشاخانه‌های تهران» در یک کتاب

کتاب «تماشاخانه تهران به روایت داریوش اسدزاده» به زودی ز منتشر می‌شود. این کتاب درباره تئاترهای خیابان لاله‌زار تهران است. مهم‌ترین فصل این کتاب به معرفی و شرح فعالیت‌های سیدعلی‌خان نصر، بانی تماشاخانه‌های دائمی تهران اختصاص دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ داریوش اسدزاده بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با اعلام خبر تالیف کتاب جدید خود گفت: جدیدترین کتاب من «تماشاخانه تهران به روایت داریوش اسدزاده» نام دارد که آن را با همکاری غلامحسین دولت‌آبادی، اعظم کیان افراز و سیدمهدی مدیر واقفی‌ نوشته‌ام. این کتاب بیش از ۴۰۰ صفحه دارد و شامل ۱۴۰ عکس است که پیشتر در هیچ منبعی منتشر نشده بودند. 

وی افزود: درباره تئاتر معاصر ایران به ویژه تئاتر در تهران کتاب‌های بسیاری به قلم هنرمندان پژوهشگر از جمله عبدالحسین نوشین و مصطفی اسکویی نوشته شده اما این آثار بیشتر تعریف یا خاطره از خود هنرمندان است و خیلی از نکات در این خاطره‌ها گم شده است. 

اسدزاده در ادامه با اشاره به بنیانگذار تماشاخانه و تئاتر دائمی در ایران گفت: مباحث کتاب از نظر تاریخی با زمان تاسیس تماشاخانه تهران به دست زنده‌یاد سیدعلی‌خان نصر آغاز می‌شود. مرحوم نصر بانی تماشاخانه دائمی در تهران است و از این منظر حق بسیاری بر گردن جامعه تئاتری ایران دارد. با این اوصاف در هیچ کتاب دیگری به زندگی و نقش ایشان در تحول تئاتر اشاره نشده بود. 

این هنرمند اظهار کرد: در ادامه مباحث کتاب، دوره‌های اوج کار تماشاخانه تهران، دوران افول و سقوط آن، تاریخچه‌ای از خیابان لاله‌زار، نقش شاهان پهلوی در افول لاله‌زار، بیوگرافی برخی از هنرمندان نامی شاغل در تئاترهای لاله‌زار، رویدادهای مهم و در نهایت بخشی از خاطرات و تجربیات خود در لاله‌زار به عنوان بازیگر و مدیریت سالن‌های تئاتر مطرح می‌شوند. 

وی افزود: کتاب«تماشاخانه تهران به روایت داریوش اسدزاده» اکنون در مرحله اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد و به‌ زودی از سوی نشر افراز در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. 

تلویزیون و سینما، وقت اندکی برای پژوهش باقی می گذارد
اسدزاده در پایان گفت: در این روزها بیشتر مشغول فعالیت در سینما و تلویزیون هستم و کمتر فرصت تحقیق و پژوهش دارم. اما مطالعه، فیش‌برداری و ضبط خاطراتم را متوقف نکرده‌ام. یکی از مهم‌ترین علاقه‌های من نوشتن درباره تهران قدیم است. امیدوارم بتوانم رویدادها و اتفاق‌های مهم تاریخ معاصر ایران را که خود شاهدش بودم، در کتابی روایت کنم. 

داریوش اسدزاده متولد ۱۳۰۲ یکی از بازیگران پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون است. «سیری درتاریخ تیاتر ایران؛ قبل از اسلام تا سال ۱۳۵۷ شمسی» و «برگه‌های خواندنی» در دو جلد، از جمله کتاب‌های منتشر شده داریوش اسدزاده است. 
 

نظر شما