شناسهٔ خبر: 23861 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نتیجه بررسی بورسیه ها عجولانه تهیه شده

معاون سابق بورس سازمان امور دانشجویان در خصوص نتیجه بررسی وضعیت بورسیه ها، اعلام کرد: نتیجه بررسی وضعیت بورسیه ها به نظر عجولانه و بدون بررسی کامل پرونده ها تهیه شده است .

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر ، دکتر حسن مسلمی نائینی معاون سابق بورس سازمان امور دانشجویان با ارائه ایمیلی به خبرگزاری مهر، پاسخ اطلاعیه وزارت علوم درباره بورسیه ها را به شرح زیر عنوان کرد:    

"خداوند را شاکریم و از تلاش کمیته وزارت علوم نیز تقدیر می کنیم که پس از این همه هجمه گسترده دشمنان خارجی و دوستان بی اطلاع داخلی به مدیران سابق وزارت و دانش آموختگان و دانشجویان بورسیه، بابررسی پرونده ها به این نتیجه رسیدند که فقط ۳۶ نفر در طول ۴ سال پذیرش دانشجو بعلت تناقض در ارائه اطلاعات تخلف کرده اند.

در دوره مدیریت قبل نیز ۳ نفر به همین علت لغو بورس شدند. قابل ذکر است که با توجه به عضویت بنده بمدت ۴ سال در کمیسیون موارد خاص سازمان سنجش هرساله با موارد بسیار زیادتری برخورد نموده و بعضا تصمیم به لغو تحصیل آنها شده و یا حتی تصمیمات دیگری در کمیسیون اتخاذ می شد.

البته یک گلایه نیز داریم که برغم اینکه به ما بعنوان مدیران سابق وزارت نیز قول داده بودند در تعدادی از جلسات این کمیته دعوت خواهیم شد اما این کار انجام نشد و فقط یک دیدار کوتاه با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عضو کمیته داشتیم. اما امیدوارم این روال بررسی بورسیه ها همچنان ادامه داشته باشد و به سالهای قبل نیز تعمیم داده شود.

 بنده دیروز از سفر کوتاه علمی در خارج از کشور بازگشتم. ملاقاتی با تعدادی از دانشجویان مشغول به تحصیل در آنجا داشتم و متاسفانه نگرانی و روحیه ناامیدانه آنها از این حرکت و رفتار ضد اخلاقی نسبت به بورسیه ها را مشاهد کردم که لازم است سریعا نسبت به جبران آن اقدام نمود و از یک فاجعه بزرگ جلو گیری کرد.

قابل ذکر است که یکی از این دانشجویان دکتری، فرزند معظم شهید و خانمی بودند که با حجاب کامل و چادر مشکی در جلسه شرکت داشتند که لحظه ای احساس کردم در داخل کشور عزیزمان هستم.

راجع به اطلاعیه منتشر شده وزارت علوم در خصوص نتیجه بررسی وضعیت بورسیه ها، از آنجا که به نظر عجولانه و بدون بررسی کامل پرونده ها تهیه شده، نکاتی را جهت اطلاع مدیران کنونی وزارت و تنویر افکار عمومی به اطلاع می رسانم:

۱ - اشاره به نامه های دیوان محاسبات مبنی براینکه بایستی طبق قانون اعزام مصوب ۱۳۶۴ باید با آزمون علمی دانشجوی بورسیه به خارج اعزام شود.

درصورتیکه خود مدیران وزارت علوم می دانند که از سالهای گذشته این یک رویه در اداره کل بورس بود که افرادی بدون آزمون انتخاب شده(حتی در زمانی که آزمون اعزام به خارج برگزار می شد) و اعزام یا تبدیل به داخل می شدند.

امکان پیدا کردن موارد زیادی براحتی با بررسی پرونده بورسیه های سالهای قبل از ۸۴ میسر است. آزمون اعزام به خارج بنا به صلاحدید مسئولین وقت وزارت علوم از سال ۱۳۸۱ به بعد برگزار نمی گردید و همین مصوبات ملاک عملکرد وزارت در سال های ۸۴ به بعد نیز بوده است.     

لذا در سالهای ۸۵ به بعد از طریق بررسی مدارک و مصاحبه علمی و عمومی که به نوعی آزمون علمی است، داوطلبان انتخاب می شدند. علاوه براین، بهتر بود پاسخهای ما به دیوان محاسبات نیز به اطلاع عموم رسانده می شد.

۲- بجای دستورالعمل اجرایی مصوب۱۲/۱۲/۱۳۶۸ مصوب‌ وزير فرهنگ‌ و آموزش‌ عالي‌ وقت که برای آن زمان تهیه شده بود، دستورالعملهای جدید که توسط شورای مرکزی بورس تهیه و به تایید وزیر وقت می رسید اجرا می شد که به نظر می رسد این کار معقولانه ای باشد. همچنین، تمام ضوابط تصویب شده در شورای مرکزی بورس همانطور که در قسمتی از اطلاعیه فوق الذکر نظر وزیر وقت را نوشته اید به تایید ایشان رسیده می شد. و این خود مجوز قانونی اجرایی این دستورات بوده است.

    ۳- به تایید استادان دانشگاههای خارج و رایزنان علمی کشور در خارج ، در این سالها کیفیت تحصیل دانشجویان اعزامی بورسیه مشغول به تحصیل در خارج از کشور بسیار بالا بوده است. در زمان ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش آموختگان نیز این امر بخوبی خود را نشان می داد.

همچنین دانشجویان بعنوان سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در جهت تبیین و معرفی اهداف و برنامه های نظام جمهوری اسلامی اقدامات چشمگیری انجام داده که مورد تقدیر نمایندگان محترم ولی فقیه در خارج از کشور قرار گرفته است.

برای مثال برای تشکیل انجمن اسلامی دانشجویان، انجمنهای علمی، هیاتهای مذهبی، تشکیل اردو و برنامه های فرهنگی متعدد با همکاری رایزنان علمی و رایزنان فرهنگی اقدامات موثری انجام داده و حتی تعدادی از تشکلهای از جمله تشکل اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان در اروپا که در سالهای ۷۶ تا ۸۴ که بعضا در رکود بوده و یا فعالیتهایی در خلاف منویات نظام انجام می دادند را نیز از طریق انتخابات در اختیار گرفته و به دین ترتیب فعالیتهای علمی و فرهنگی بسیارموثری صورت گرفته است.

    ۴- تاکنون بیش از ۹۷% دانشجویان بورسیه اعزامی به خارج از کشور پس از فارغ التحصیلی برغم دارا بودن شرایط ادامه تحصیلی در مقطع پسا دکتری و یا موقعیت شغلی به کشور عزیزمان بازگشته اند.   

۵- به اعزام برخی افراد برای تحصیل در رشته های غیر مورد نیاز کشور (از قبیل دادن بورسیه برای تحصیل در کشور استرالیا در رشته مطالعات اندونزی!) اشاره کرده اید. که به نظر می رسد خوب موضوع در کمیته وزارت بررسی نشده است. به اطلاع می رسانم که ایشان خانمی متعهد و همسر یکی از دانشجویان بورسیه بوده و بورس همراه اخذ کرده اند.

محل جایابی ایشان در یکی از دانشگاههای ممتاز کشور و با نظرو توصیه استاد ناظر داخلی موضوع تحصیلی در خارج از کشور را تعیین نموده اند. در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در یکی دانشگاههای ممتاز کشور با معدل بالاتر از ۱۷ فارغ التحصیل شده وجز استعدادهای درخشان این دانشگاه بوده اند.  هم اکنون نیز با داشتن ۴ مقاله آی اس آی از یکی از بهترین دانشگاههای کشور استرالیا در رشته رسانه و ارتباطات با تخصص ویژه در رسانه و فرهنگ اندونزی فارغ التحصیل شده و به زبانهای انگلیسی و اندونزیایی  مهارت کافی دارند. با اعطای بورس همراه به ایشان هم اکنون با هزینه کم دو نفر با درجه دکتری فارغ التحصیل و به میهن بازگشته اند.

مگر چند نفر در کشورعزیزمان با کشور اندونزی بعنوان بزرگترین کشور اسلامی در دنیا، که دارای پتانسیل های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی فراوانی برای تبادل با کشور عزیزمان،  آشنا هستند؟ 

۶- مدارک و مستندات کلیه دانشجویان بورسیه ای که به خارج از کشوررفته اند چندین بار توسط کارشناسان و حتی بهمراه استاد راهنمای خارج، دانشگاه خارج و موضوع رساله آنها،  توسط کمیته مشاوران علمی اداره کل بورس که مجموعه ای از استادان با تخصص مشابه داوطلب هستند، بررسی می شد.

در خصوص دانشجویان تبدیل به داخل نیز بررسی انجام می شد امامشابه با رویه ای که در سازمان سنجش برقرارمی باشد مدارک و اسناد آنها در دانشگاههای محل تحصیل تا آخر نیمسال اول تحصیل بررسی و در صورتیکه مشکلی داشتند نتیجه به سازمان ارسال می شد.

۷- در خصوص معدل نیز طبق بنده ۴ صورتجلسه شورای مرکزی بورس مورخ ۲۴ دی ماه سال ۱۳۸۷، در خصوص داوطلبان اعزام به خارج که دارای  معدل ۱۴ و ۱۶ هستند در موارد خاص در شورای مرکزی بورس تصمیم گیری می شود. قابل ذکراست که این تصمیم ناشی از آن بود که تعدادی از دانشجویان دکتری پذیرفته شده از طریق آزمون دکتری، که توسط دانشگاهها برای بورس داخل معرفی می شدند و روند پیچیده و زمان بر بورس را در دانشگاه محل خدمت آتی طی کرده بودند دارای معدل پایین تر از ۱۴ در کارشناسی و ۱۶ در مقطع کارشناسی ارشد بوده و برای کمک به آنها این تصمیم اتخاذ شده و سپس به داوطلبان خارج از کشور نیز تعمیم داده شد.

ضمنا مگر بعضی از تسهیلات ویژه که برای ایثارگران در قوانین کشور دیده شده لازم است در فراخوان نیز قید شود. برای این عزیزان در شرایط ویژه، معدل آنها ۹۰% بقیه لحاظ می شد. دانشجویانی نیز هستند که اگرچه معدل کارشناسی آنها کمتر از ۱۴ بوده اما معدل کارشناسی ارشد آنها بالاتر از ۱۷ بوده و دارای مقالات متعدد می باشند و براساس آیین نامه های استعداد درخشان و یا ورود به دکتری بدون آزمون واجد شرایط هستند. تعدادی دیگر قهرمانان ملی و بین المللی کشور هستند و بعضا هم اکنون در فدراسیونهای ورزشی موفق کشور نقش کلیدی داشته و اندکی معدل آنها پایین تر از حد مورد نظر بود و یا سن آنها بیشتر از سن در نظر گرفته است که شورای مرکزی بورس براساس سوابق ارزشمند آنها ارفاقاتی قائل می شد.

     اما راجع به اینکه استیضاح وزیر محترم سابق وزارت علوم جناب آقای دکتر فرجی دانا را به مسئله بورسیه گره می زنند، هرچند مطرح نمودن تخلف در بورسیه ها با یک بداخلاقی اداری بوده که روابط عمومی وزارت نیز به آن اذعان داشت بی تاثیر در استیضاح نبود اما قولهای ایشان به نمایندگان محترم پیش از وزارت و عملکرد همکارانشان در طول مدت وزارت ایشان از عوامل اصلی بود.

علاوه براین یقینا اگر ریاست محترم جمهوری طبق برنامه قبلی که قرار بود استیضاح در روز سه شنبه انجام شود در جلسه شرکت می کردند و چند دقیقه ای از عملکرد ایشان دفاع می کردند و یا حداقل دفاع از ایشان توسط معاون ریاست جمهوری در مجلس انجام می شد و یا حتی قولی که ایشان در لحظات آخر جلسه (ساعت ۱۳ که توسط ریاست مجلس شورا مطرح شد) مبنی بر کنار گذاشتن معاونین و مشاورین وزارت را در ابتدا یا روز قبل جلسه اعلام می کردند شاید اصلا جلسه ای برگزار نمی شد و یا حتی با تغییر رای ۱۰ نفر ایشان می توانست در وزارت بماند.   

نظر شما