شناسهٔ خبر: 23862 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاکید رییس جهاد دانشگاهی بر لزوم جدا شدن برنامه پیشرفت کشور از تحولات سیاسی

رییس جهاد دانشگاهی در مراسم بیست‌ودومین سالگرد دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: به دنبال جهانی شدن اقتصاد و محدود بودن بازار، رقابت اقتصادی بین کشورها اجتناب ناپذیر است و عاملی که باعث برتری کشورها می‌شود، توجه به تولید علم و فناوری و تولید محصولات با کیفیت‌تر است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ حمیدرضا طیبی دیروز در این مراسم که با حضور سرپرست وزارت علوم برگزار شد، بااشاره به تلاش کشورها برای تهیه نظامی که نقش سیاستگذاری در تولید علم و فناوری مشخص کرده باشد گفت: این نظام، نظام ملی نوآوری نام دارد.

وی افزود: در سه دهه اخیر کشورهایی که روند صنعتی خود را طی کرده‌اند، مانند چین، ترکیه و مالزی برای کم کردن فاصله صنعتی خود به تولید فناوری توجه ویژه‌ای کردند.

طیبی با تاکید بر اینکه اقتصاد آینده، اقتصاد متکی به فناوری‌های پیشرفته است، اظهار کرد: اگر از این امر عقب بیفتیم، دچار مشکل خواهیم شد. البته برای آن زحمات بسیاری کشیده شده که این زحمات تاکنون به خوبی نتیجه نداده است.

وی با اشاره به تجربه ۳۴ ساله خود گفت: براساس این تجربه موانعی که باعث شده نظام به خوبی شکل نگیرد، عدم باور سیاستمداران و مدیران اجرایی، سیاسی شدن بیش از حد کشور و بالا بودن توقعات مردم در حل مشکلات جامعه توسط مسئولان است.

رییس جهاد دانشگاهی در مورد راه‌حل مشکلات گفت: یکی از راه‌حل‌های رفع این مشکلات جدا شدن برنامه پیشرفت کشور از تحولات سیاسی داخلی و خارجی است زیرا در داخل با هر تحول سیاسی و تغییر دولت و مجلس، برنامه‌های پیشرفت هم عوض می‌شود.

طیبی ادامه داد: در سطح بین‌الملل هم چه کشور در تحریم باشد چه نباشد نباید در پیشرفت آن تاثیری بگذارد.

وی با بیان اینکه اجزای پیشرفت در کشور وجود دارد، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس، دولت، برنامه‌ریزان اجرایی، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ازجمله این اجزا هستند، اما باید تداخل کاری بین نهادها حذف و شرح وظایف مشخص شود.

رییس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: ما می‌توانیم اسناد خوبی را تهیه کنیم اما برای اجرای آن با مشکل مواجه هستیم. دولت برای رفع این مشکل باید به عنوان مسوول نظام ملی نوآوری کشور مداخله کرده و مشکل عدم کارایی را برطرف کند.

طیبی با بیان اینکه یکی از کارهای لازم در این زمینه محاسبه نیروی ماهر براساس نیازهای کشور است، اظهار کرد: باید مشخص کنیم در حوزه‌های فناوری تا چه حد می‌خواهیم پیشرفت کنیم تا برای آن نیروی ماهر را تربیت کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: آموزش ضمن خدمت باید به آموزش مهارتی ارتقاء پیدا کند.

نظر شما