شناسهٔ خبر: 23885 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اظهار نظر وزیر فرهنگ فرانسه کار دستش داد

وزیر جدید فرهنگ فرانسه در حالی که اعلام کرد هیچ یک از آثار مودیانو را نمی شناسد، گفت در دو سال اخیر حتی یک رمان هم نخوانده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ فلور پلرین وزیر فرهنگ فرانسه که از آگوست امسال (مرداد) بر کرسی وزارت تکیه زد، در یک مصاحبه تلویزیونی درباره پاتریک مودیانو سخن گفت.

وقتی از او سوال شد که او کدامیک از کتاب های برنده نوبل امسال را بیشتر دوست دارد، او گفت آنقدر گرفتار است که وقت ندارد به خواندن کتاب‌هایی که دوست دارد بپردازد.

نظرات او در شبکه های اجتماعی بازتاب وسیعی یافت و نظراتی از دو زاویه تکبر و دلسوزی نسبت به او برانگیخت.

در این مصاحبه که یکشنبه شب از تلویزیون پلوس فرانسه پخش شد خانم پرلین گفت پس از اعلام نام مودیانو به عنوان برنده نوبل ادبیات امسال، نهاری بسیار مسرور کننده با آقای مودیانو صرف کرده است.

اما او در عین حال تایید هم کرد که نمی‌تواند بگوید کدامیک از کتاب‌های او را بیشتر دوست دارد زیرا از دو سال پیش که درگیر کارهای وزارتی شده، وقت نداشته تا کتاب‌های این نویسنده - و یا در واقع هر کتاب دیگری – را بخواند.

او گفت: بدون هیچ مشکلی تایید می کنم که در دو سال گذشته هیچ وقتی برای خوندن کتاب نداشته‌ام. من یادداشت های خیلی زیادی می خوانم و اسناد قانونی زیادی را باید مطالعه کنم. خبرهای زیادی را هم باید بخوانم. اما مطالعه برای لذت؛ وقتش را ندارم...

در یکی از پست های شبکه‌های اجتماعی مخاطبی نوشته است: از همه بدتر این است که او می‌گوید اگر وقتش را برای مطالعه بگذارد ممکن است سرزنش شود که به حد کافی کار نمی‌کند.

گاردین نیز نوشته است: اظهارات خانم وزیر 41 ساله کار را به جایی رسانده که برخی از کامنت گذاران خواستار استعفای او شده‌اند و گفته‌اند وزیری که کتاب نخواند، وزیر نیست.

پرلین متولد کره جنوبی است اما وقتی تنها 6 ماه داشت از سوی یک خانواده فرانسوی به فرزندخواندگی پذیرفته شد. او جایگزین اورلی فیلیپتی وزیر فرهنگ قبلی فرانسه شد که تلاش زیادی برای حل مشکلات نشر فرانسه کرده بود.

این خانم وزیر در گفتگویی با فیگارو نیز وقتی از او خواسته شد تا از کتاب‌های محبوبش نام ببرد از «گل های رنج» شارل بودلر شاعر فرانسوی قرن نوزدهم و «کازانووا در بولزانو» نوشته ساندور مارای نویسنده مجار نام برد و در هر حال اشاره‌ای به مودیانو نکرد.

پاتریک مودیانو نویسنده فرانسوی چند هفته پیش به عنوان برنده جایزه نوبل ادبی سال 2014 انتخاب شد.

نظر شما