شناسهٔ خبر: 23916 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون فرهنگی ارشاد: پیوستگی در حوزه مدیریت فرهنگی ضروری است

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل دفتر مجامع، تشکل ها و فعالیت‌های فرهنگی، رسیدن به مدیریت فرهنگی پایدار را یکی از ضرورت ها دانست و افزود: انقطاع مدیریت های فرهنگی در کشور ما به انباشت تجربه منجر نمی شود و رسیدن به یک پیوستگی در حوزه مدیریت فرهنگی ضرورت است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد در مراسم تودیع محمدرضا وصفی و معارفه علی فریدونی با عنوان مدیرکلی جدید دفتر مجامع تشکل ها و فعالیت های فرهنگی با سپاس از زحمات و فعالیت های وصفی و تجربه طولانی او در فضای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای خود من گفته ها، نکته ها و مشورت با او سودمند بود.

وصفی کوله باری از تجربه بود و این ضرورت حوزه فرهنگ است که مدیریت های آن پایدارتر باشد. این انقطاع مدیریت های فرهنگی در کشور ما به انباشت تجربه منجر نمی شود. خوبی حضور وصفی پیوستگی تجربیات او بود که به کمک ما در وزارت ارشاد می آمد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد یکی دیگر از ویژگی های خوب وصفی را ایجاد تعامل بین بخش داخلی و بخش بین الملل عنوان کرد و افزود: بعضی مدیران فرهنگی نگاهشان تنها به داخل کشور است. بعضی دیگر نیز آرمان گرایانه می خواهند تهران را با لندن و پاریس مقایسه کنند. نگاه وصفی ترکیبی از این دو نگاه بود، نه آرمان گرایانه به ماجرا نگاه می کرد نه درگیر روزمره گی ها شده بود. او واقعیت بومی را با نگاهی بین‌المللی درآمیخته بود و بلندپروازانه حرکت نمی کرد.

یکی دیگر از ویژگی های محمدرضا وصفی از دیدگاه صالحی نگاه ویژه او در حوزه دولت- مردم بود. به این معنی که نگاه های دولت گرایانه توجهی به نهادهای مدنی ندارند از سویی دیگر برخی آرمان گرایانه و بدون درک شرایط دولتی به تشکل های صنفی نگاه می کنند. ما نیازمند یک نگاه واقع گرایانه در حوزه دولت- مردم چه در زمینه سیاست و چه در زمینه فرهنگ هستیم. وصفی از نادر کسانی است که نگاهی معتدلانه به این زمینه دارد.

معاون فرهنگی ارشاد همچنین به ویژگی های شخصیتی و انسانی مدیرکل پیشین دفتر مجامع تشکل ها و فعالیت های فرهنگی اشاره و بیان کرد: این جلسه برای من از این زوایه درس آموز بود که چگونه می توان با ذکر خوبی ها به گسترش آن کمک کرد. در این زمانه ما به انسانیت، انصاف، عدالت، احترام متقابل به انسان ها با هر گرایش دینی و مذهبی نیاز داریم. هر قدر این خصلت های پاک پررنگ تر شوند، بهتر است. در دورانی که ما با تجربه های تلخ زندگی می کنیم خوب است خاطرات خوب را هم به بهانه های مختلف مرور کرده باشیم. همه این خاطرات و یادآوری ها ما را به انسان ها امیدوار می کند.

صالحی به سابقه خوب همکاری با وصفی اشاره کرد و افزود: خود او موقعیت جدیدش را انتخاب کرد و خواست با عنوان رایزن فرهنگی ایران فعالیت کند، اما حضور وصفی و ارتباطات او ما را در معاونت فرهنگی مطمئن می کند که همچنان می توان از تجربیاتش استفاده کرد و با او بود، فاصله های زمینی بهانه است. از سوی دیگر، علی فریدونی هم شخصیت ارزشمندی است، دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران دارد، با مطالعه است و مهمتر از همه این موارد اخلاق مدار و دارای نگرشی اعتدال گرا است. او خشتی بر خشتی می گذارد که وصفی در معاونت فرهنگی و اداره کل دفتر مجامع تشکل ها و فعالیت های فرهنگی نهاد.

در این مراسم، همچنین هدایایی از جانب موسسه خانه کتاب، شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر، اتحادیه ناشران آشنا، اتحادیه ناشران بین الملل، دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال، خانه فرهنگ و هنر گویا، نماینده اتحادیه آشوریان ایران، انجمن خلیفه‌گری ارامنه در ایران، انجمن کلیمیان تهران، شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران و موسسه ویژه نشر به محمدرضا وصفی تعلق گرفت.

نظر شما