شناسهٔ خبر: 23993 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«روزشمار جنگ ایران و عراق» 29 جلدی می‌‌شود

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در آیین رونمایی چهار کتاب تازه این مرکز از در دست تدوین بودن حدود 10 جلد دیگر از این مجموعه خبر داد و گفت: می‌کوشیم تا پایان سال 2 یا 3 اثر تازه منتشر کنیم و احتمالا تا پایان سال آینده(1394) 10 مجلد تازه از این مجموعه خواهیم داشت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ آیین رونمایی چهار اثر تازه‌نشر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، صبح امروز هفتم آبان ۱۳۹۳ با حضور سردار مرتضی صفاری، رییس دانشگاه تربیت پاسداری امام حسین(ع)، دکتر حسین اردستانی، رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، ید‌الله ایزدی، نگارنده سه اثر از این مجموعه تازه و برخی دیگر از پژوهشگران و نویسندگان این حوزه، در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد.

حسین اردستانی در این مراسم با اشاره به برنامه‌ریزی‌های مرکز تحت مدیریتش برای انتشار مجموعه روزشمار جنگ تحمیلی گفت: با ارایه گزارش‌های نخستین این مجموعه، متوجه شدیم برخی گزارش‌ها باید دو جلدی شوند که اکنون تصمیم داریم در ۶۰ جلد این مجموعه را به چاپ برسانیم.

وی پس از ارایه تعریفی بین‌المللی از عنوان «روز‌شمار» گفت: این تعریف بر درج اخبار هر روز درباره یک موضوع مشخص تاکید دارد اما در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تعریفی ویژه از مفهوم «روزشمار» ارایه کردیم که بر این اساس، همه اخبار با پیوستگی مشخصی ثبت و در قالب منسجم یک گزارش ارایه می‌شوند.

اردستانی همین رویکرد تازه را یکی از دلایل بروز کندی در روند تهیه و تدوین این آثار برشمرد و افزود: البته جنبه نظامی اطلاعات و اسناد هم دلیل دیگری در کندی جریان کار بود. به یقین تمامی نویسندگان و اعضای مرکز اسناد از عهده نگارش و تدوین چنین آثاری بر نمی‌آیند و تدوین روزشمار قلم و نگاه ویژه‌ و متمایزی می‌طلبد.

وی با اشاره به انتشار ۱۹ مجلد منتشر شده از مجموعه «روز‌شمار جنگ ایران و عراق» از در دست تدوین بودن حدود ۱۰ جلد دیگر از این مجموعه خبر داد و گفت: می‌کوشیم تا پایان سال ۲ یا ۳ اثر تازه منتشر کنیم و احتمالا تا پایان سال آینده(۱۳۹۴)  ۱۰ مجلد تازه از این مجموعه خواهیم داشت.

سپس، ید‌الله ایزدی نگارنده مجلدات ۵۴ مجموعه «روزشمار جنگ ایران و عراق» درباره روند تولید و نگارش این کتاب توضیح داد: شاید گمان کنیم این کتاب‌ها درباره عملیات نوشته شده‌اند اما صراحتا بگویم که آنچه در روز‌شمار می‌خوانید، ابعاد گوناگون نظامی، سیاسی، اجتماعی و... است که با توجه به اخبار، اسناد، نامه‌ها و اطلاعات دیگر گرد آمده است.

وی ادامه داد: در واقع پهنه وسیعی از اطلاعات تاریخی و نظامی در این آثار وجود داشت که در قالب کتاب و به دشواری تدوین شد. منابع و اسنادی که از سوی ناظران کتاب ارایه شد و تعیین نوع نگاه و برداشتی که باید از این اسناد می‌داشتم بسیار در تدوین و نگارش مجلد ۵۴ به من کمک کرد.

راوی عملیات‌های دوران دفاع مقدس، با بیان این‌که کتاب «عملیات والفجر ۱۰» درباره ۳۵ روز از عملیات والفجر ۱۰ نوشته شده که در این فاصله زمانی چهار عملیات دیگر هم انجام شد گفت: چهار هزار و ۳۰۰ سند نظامی، ۵۵ دفتر راوی، ۴۶ گزارش عملیات، حدود چهار هزار عکس و ۱۸۰ بولتن طبقه‌بندی‌شده نهاد‌ها و سازمان‌های مرتبط با این عملیات را در مدت ۲ سال مطالعه و بررسی کردم. خوشحالم با وجود بیم‌ و امیدهایم در خروجی این کتاب، توانستم نظر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس را در این باره جلب کنم.

سردار صفاری، فرمانده دانشگاه جامع تربیت پاسداری امام حسین(ع) هم در آیین رونمایی چهار کتاب تازه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به ماجرای روایت واقعه عاشورا از سوی حضرت زینب(س)، امام سجاد (ع) و نیز افرادی که حادثه کربلا را رقم زدند گفت: این روایت‌ها با وجود گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال از واقعه کربلا همچنان زنده است، به نحوی که حتی منتقدان هم در برابر عظمت قیام امام حسین(ع) سکوت می‌کنند.

وی ادامه داد: بر این اساس و بنا بر تاکید‌های مقام معظم رهبری وظیفه گردآوری همه روایت‌ها را از جنگ تحمیلی هشت ساله در قالب‌های مختلف ادبی و پژوهشی داریم و در این میان کار اسنادی مهمتر است زیرا به عنوان مرجع برای همه گروه‌های پژوهشی کاربرد خواهد داشت.

در پایان این مراسم از کتاب‌‌های «عملیات مسلم‌ابن عقیل»، «عملیات محرم»، «والفجر مقدماتی» و «عملیات والفجر ۱۰» رونمایی شد.

نظر شما