شناسهٔ خبر: 23996 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عرضه «گنجنامه» در فضای مجازی

رائد فرید‌زاده، رئیس مرکز نشر، اسناد و کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی، از احتمال انتشار پنج جلد نخست مجموعه «گنجنامه» تا پایان پاییز خبر داد و گفت: مقدمات تولید نسخه دیجیتالی «گنجنامه» نیز فراهم شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دکتر فرید‌زاده، درباره برنامه‌های مرکز از ابتدای سال تحصیلی جدید اظهار کرد: با توجه به ادغام پردیس دانشکده شهید عباس‌‌پور به دانشگاه شهید بهشتی، بخش تولید کتاب حوزه‌های مهندسی این دانشکده نیز به دانشکده شهید بهشتی ملحق شده است. 

همکاری پردیس شهید عباس‌پور با انتشارات دانشگاه
وی افزود: کتاب «خستگی فلزات» ترجمه دکتر موسوی ترشیزی، عضو هیات علمی پردیش شهید عباس‌پور، نخستین تجربه مشترک این پردیس با انتشارات دانشگاه شهید بهشتی است.

فرید‌زاده ادامه داد: با توجه به تاسیس مرکز پژوهش روانشناسی اجتماعی،‌ کتاب‌هایی در حوزه روانشناسی اجتماعی و روانشناسی زنان نیز در دست چاپ است. دو اثر در حوزه مدیریت با موضوع سرمایه‌گذاری و بیمه نیز به‌زودی منتشر خواهند شد. 

«گنجنامه» در راه بازار نشر
رئیس مرکز نشر، اسناد و کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی، درباره روند انتشار مجلد‌های دیگری از «گنجنامه» که دائره‌‌المعارف بزرگ تاریخ معماری اسلامی است، گفت: به احتمال زیاد پنج‌ جلد نخست «گنجنامه» بعد از طی مراحل ویرایش و بازبینی نهایی، تا پایان پاییز یا اوایل زمستان سال جاری منتشر خواهد شد. 

وی افزود:‌ مجلد‌های ۱۷، ‌۱۸، ‌۱۹ و ۲۰ نیز در مراحل پایانی آماده‌سازی قرار دارند. بیست و یکمین جلد این مجموعه که جلد پایانی محسوب می‌‌شود با مجوز مستقل منتشر خواهد شد. 

عرضه «گنجنامه» در فضای مجازی
فریدزاده در ادامه اظهار کرد: «گنجنامه» زیر نظر مهندس کامبیز قاسمی و جمعی از مدرسان دانشگاه معماری، در مدت زمان نزدیک به دو دهه تدوین شده است. معماری‌ بازار‌ها، مساجد و امامزادگان در این اثر نفیس گردآوری شده است. بعد از پایان انتشار این اثر، آیینی برای تجلیل از دست‌اندرکاران تدوین «گنجنامه» برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز نشر، اسناد و کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی، ادامه داد: مقدمات تولید نسخه دیجیتالی «گنجنامه» نیز فراهم شده است، بنابراین امکان عرضه آن در فضای مجازی فراهم خواهد شد که مخاطبان می‌توانند در این فضا درباره موضوعات مرتبط با معماری با یکدیگر گفت‌و‌گو و حتی به ثبت نقشه‌ها و مطالب این حوزه اقدام کنند. 

افزایش امکانات پایگاه کتابخانه شهید بهشتی
وی آمار کتاب‌های موجود در کتابخانه شهید بهشتی را ۳۵۰ هزار عنوان اعلام کرد و گفت: عمده نیاز‌های دانشجویان در حوزه کتاب،‌ با خرید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برطرف می‌شود. سامانه اینترنتی نیز فضایی برای دریافت عنوان‌‌های مورد نیاز مدرسان و دانشجویان فراهم کرده است. افزایش امکانات پایگاه کتابخانه شهید بهشتی با هدف ارائه بخشی از پایان‌نامه‌های دانشجویی برای دانشجویان و دسترسی به متن کامل آنها برای اعضای هیات علمی، نیز در دستور کار قرار دارد.

فرید‌زاده درباره برنامه‌های مرکز نشر اسناد و کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی برای برقراری ارتباط با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های مطرح خارج از کشور نیز اظهار کرد: با هدف دسترسی دوطرفه پژوهشگران به منابع مختلف علمی، با آستان قدس رضوی مرتبط هستیم، در همین راستا دنبال عقد تفاهمنامه با مرکز دانشنامه جهان اسلام هستیم.

نظر شما