شناسهٔ خبر: 24022 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شمشیری که به دست ضرغامی نرسید

رئیس رسانه ملی در دیدار با اعضای هیأت اجرایی کمیته المپیک و رؤسای فدراسیون‌های ورزشی، با اشاره به نتایج خوب کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی 2014، تأکید کرد: شبکه‌های بیگانه مقهور موفقیت‌های ورزشی ما شده‌اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما با روسای کمیته ملی المپیک بعد از ظهر روز چهارشنبه ۷ آبان‌ماه در دفتر ضرغامی برگزار شد. ضرغامی در این نشست، از فعالیت‌های تاریخی اهالی ورزش در بازی‌های آسیایی سپاسگزاری کرد و گفت: کاروان ورزشی ما این دوره نتایج خوبی را نسبت به گذشته گرفت و حتی در حالی که کشوری چون قزاقستان روی ورزش بوکس سرمایه گذاری کرده بود. ما ۶ مدال را در این ورزش از آن خود کردیم و توفیقاتی که در این دوره داشتیم، توقعات از جامعه ورزشی کشور را بالا برده است.

وی با بیان اینکه اکنون مردم در هر رشته توقع قهرمانی دارند، گفت: این اتفاق خیلی خوبی است، در حالی که برخی افراد خاص تیمور غیاثی رکورد خوبی را از خود به جای گذاشت، همه توقع دارند ایران در تمام رشته ها قهرمان شود. نجمه خدمتی ورزشکار کم و سن سال بیرجندی توانست مدال طلا بگیرد و افتخارآفرینی او نوعی تبلیغ اسلام و اخلاق بود. به چهره این خانم که نگاه می‌کردیم، انرژی می‌گرفتیم.

وی ادامه داد: زمانی که مشحون به برنامه «خندوانه» رامبد جوان آمده بود، دیدم که این مرد هفتاد و چند ساله در این برنامه آنقدر با نشاط ظاهر شده که آدم با دیدن او روحیه می گیرد یا زمان دیگری یک معلول و جانباز که روی ویلچر نشسته بود به برنامه آمده بود و آنقدر زیبا حرف می‌زد و چهره خندان و شادی داشت که خود من تا آخر برای تماشای برنامه نشستم و از آن انرژی گرفتم. او طوری حرف‌های خوب می‌زد که انگار نه انگار روی ویلچیر است. در حالی که جوان‌های ما گاهی اوقات دچار یأس می‌شوند با اینکه سلامتی کامل دارند.

ضرغامی با بیان اینکه من یقین دارم دوربین‌های ما نتوانستند برخی صحنه‌ها را بگیرند و آنچه در تلویزیون دیدم، بخش کوچکی از حوادثی بود که رخ داد.

رئیس سازمان صدا و سیما تصریح کرد: به ویژه در ورزش بانوان بسیاری به این حوزه علاقه مند شدند و باید تحولات جدیدتری شکل بگیرد و روی نقاط قوت سرمایه گذاری کنیم. نباید فدراسیون‌هایی چون کشتی و تکواندو مشکل مالی داشته باشند.

وی ادامه داد: در حالی که برخی می گفتند ایرانی‌ها در ورزش‌های انفرادی موفق‌تر هستند، موفقیت‌های تیم‌های بسکتبال و والیبال نشان داد این حرف اصلا درست نیست. البته ما در رشته‌‌های انفرادی چون شمشیربازی و تیراندازی موفقیت‌های بسیاری کسب کرده‌ایم، قبلا در ۷ رشته حضور داشتیم و حالا با ۱۱ رشته در مسابقات شرکت می‌کنیم. ضمن اینکه ورزش بانوان نیز از محدودیت‌های قبلی خود دور شده و توانمندی ورزشکاران زن ایران به خوبی به همگان نشان داده شد.

رئیس رسانه ملی تصریح کرد: بانوان ما در مسابقات اعتماد به نفس خوبی داشتند و حالا ما در دنیا سربلند می کنیم، مقابل قلدرها می‌ایستیم، حرف‌مان را می‌زنیم و موفق هستیم. زمانی که در تکواندو آشورزاده ورزشکار جوان ما مقابل یکی از ورزشکاران باسابقه قرار گرفت خیلی نگرانش بودم و در همان ابتدا که طرف مقابل ۳ امتیاز گرفت در حالی که بازی را در اتاق کارم می دیدم با خودم گفتم همه چیز تمام شد و ما باید به نقره بسنده کنیم.

ضرغامی ادامه داد: اما بعد دیدم که آن جوان ۱۷ ساله یکی یکی در حال امتیاز گرفتن است و با اعتماد به نفس خود مقابل قهرمان جهان بازی می‌کند. این بازی را تا آخر دیدم از آن لذت بردم و درس گرفتم.

وی با بیان اینکه به گفته مقام معظم رهبری وقتی ورزشکاران زن و چهره های سیاسی ما با مردان دست نمی‌دهند این موضوع یک هویت را مطرح می‌کند و قبل از اینکه بحث شرعی باشد، بحث هویتی و فرهنگی است.

رئیس سازمان صدا و سیما ادامه داد: زمانی مقام معظم رهبری به من گفتند که عده‌ای در وزارت امور خارجه به من می گویند زمانی که ما در مجامع بین‌المللی می‌رویم دست ندادن ما به بانوان، دشوار است و آیا می‌شود شما راه‌حلی ایجاد کنید تا ما بتوانیم اگر شده با دستکش دست بدهیم. مقام معظم رهبری نیز به آنها پاسخ دادند که چطور همیشه آنها باید فرهنگ‌شان را به ما تحمیل کنند، شما بروید و چیز جدیدی به آنها نشان دهید. بانوان کم سن و سال ما که در مسابقات شرکت کرده بودند با وجود اینکه زنان حاضر در سالن همه بی حجاب بودند و قرار بود مقامی که مثلا هفتاد و چند سال سن داشت مدالشان را به آنها بدهد، آنها بدون خجالت و با اعتماد به نفس با این افراد دست نمی دادند، اما به آنها احترام می گذاشتند و آنها را مقهور خودشان می کردند. در حالی که برخی آدم‌ها در نظام بودند که وقتی در خارج از کشور با چنین مسائلی روبرو می شدند، این طرف و آن طرف را نگاه می کردند و آخر دست می‌دادند.

ضرغامی با اشاره به اتفاقی که در مسابقه کبدی بانوان رخ داد، تاکید کرد: دختر خانم‌های ایرانی آنقدر قوی بودند که در مسابقه کبدی داور کره‌ای بازی را متوقف کرد تا حجاب یکی از آنها را درست کند. این فرهنگ مستقل ما بود که توانست تاثیرگذار باشد و آن داور با تمام وجود احساس کرد باید احترام بگذارد، اما کسی که این تاثیرگذاری فرهنگی را نمی بیند و کم لطفی می کند در واقع دچار خیانت شده است.

ضرغامی همچنین با اشاره به مخالفت خود با عوامل ۲۰:۳۰ که می خواستند تخلفی را که در تیم ایران رخ داده بود در اخبار حاشیه‌ای بیان کنند، گفت: آنها می گفتند ما این همه از ویژگی‌های مثبت گفتیم حالا یک انتقاد هم کنارش بگذاریم اما من معتقد بودم نباید بگذاریم این موضوع حاشیه ایجاد کند و همه چیز تحت الشعاع آن قرار بگیرد. اکنون اشتیاقی که مردم به ورزش پیدا کردند دنبالمان است که حتی می تواند به منزله تهدید به حساب بیاید. ما در سازمان گاهی با مسامحه اجازه می دهیم برخی سریال های متوسط روی آنتن بروند چون بالاخره مخاطب خاص خودشان را دارند اما امان از وقتی که سریال یا برنامه گفتگومحوری پربیننده و جریان‌ساز شود، آن وقت یک کار اشتباه گاف بی‌خود یا حرف نادرست، پوشش گسترده ای در رسانه ها خواهد داشت و حساسیت ها بالا رفته‌اند. درباره ورزش نیز همین گونه است و باید مراقب بود.

رئیس رسانه ملی ادامه داد: همین حالا والیبال را در نظر بگیرید، وقتی تیم والیبال از لهستان و آلمان می خورد همه می گویند چرا این اتفاق افتاد. آنها یادشان رفته زمانی ما در آسیا هم فکر نمی‌کردیم بتوانیم یک گیم از چین و کره ببریم اما حالا در بازی های آسیایی با قدرت ظاهر شده ایم. من شبکه‌های بیگانه را نگاه می کنم و آنها مقهور این موفقیت ها شده اند چراکه فکر می کنند با وجود تحریم و فشارها ایرانی ها گوشه ای نشسته اند و دنبال یک تکه نان دولتی هستند، اما مقاومت ما را به اینجا رسانده و ابعاد موفقیت ها فوق العاده شده است.

در بخش دیگری از این نشست علیرضا دبیر به تقدیر از عملکرد صدا و سیما پرداخت و از آنجا که باید در جلسه ای حاضر می شد، نشست را ترک کرد. در ادامه شهنازی دبیر کل کمیته ملی المپیک در سخنانی گفت: صدا و سیما کاری کرد که به ایجاد یک برند انجامید. در بازیهای آسیایی افراد بسیاری زحمت کشیده اند که هیچ وقت دیده نمی شوند.

ضرغامی هم در ادامه این سخنان گفت: دیدیم که در این مسابقات جلوی چشم صدها میلیون علاقه مند به ورزش، حق خوری صورت گرفت. مسئولان می گفتند همه چیز معلوم است اما نمی توانیم کاری کنیم، با این حال به اعتقاد من برای روشن شدن جوان ها در برنامه های ورزشی به این موضوع بپردازید.

وی خطاب به بهرام شفیع تهیه کننده و مجری «ورزش و مردم» تاکید کرد: مثلا شما صحنه بازی عبدولی را در تیتراژ برنامه‌تان بگنجانید تا با پخش هر باره آن مشخص شود ورزش ما چه زیبایی هایی داشته و چه حق خوری هایی صورت گرفته است.

ضرغامی یادآور شد: سالها قبل در فوتبال ایران و عربستان که در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری بود، ایشان سخنرانی در مسجد دانشگاه تهران داشتند که دانشجویان درباره آن بازی از  ایشان سؤال پرسیدند. مقام معظم رهبری هم از ورزش حرفه ای پشتیبانی کردند و روی این جهت گیری تاکید داشتند که در بازی ایران و عربستان حق خوری صورت گرفته و ما قهرمان بوده ایم. ایشان عین این موضع را درباره مدال عباس جدیدی داشتند و به او می گفتند که قهرمان است. ما هم باید روشنگری کنیم و نشان دهیم پشت صحنه این ادعاها چه چیزی است.

در ادامه پولادگر رئیس فدراسیون تکواندو نیز ضمن تشکر از ضرغامی به روزی اشاره کرد که او قصد افتتاح شبکه ورزش را داشته و گفت: اگر ۳ شبکه ورزش هم راه اندازی شود، باز هم فضا وجود دارد.

وی تصریح کرد: تا امروز رسانه ملی این طور تخته گاز برای ورزش نرفته بود که بخواهد همه مسابقات را پوشش دهد. گرچه اشکالاتی نیز وجود داشته و ما کارشناس و مجری کم داریم ولی امیدوارم روزی برسد که مسابقات بانوان را خانم ها گزارش کنند. ضمن اینکه صرف اینکه کسی قهرمان بوده و حالا بازی نمی کند، دلیل نمی شود که او می تواند کارشناس باشد. چنانچه با حضور برخی از این افراد گاهی اطلاعات خنده داری در برنامه ها منتقل می شوند.

پولادگر همچنین از شجاعت ضرغامی برای پوشش تصویری مسابقات بانوان قدردانی کرد. رئیس رسانه ملی نیز به او پاسخ داد: آنقدر که شما می گویید شجاع نیستیم. خود من در جلسات سیاست گذاری گفته بودم وقتی ضربه بلندی با پا توسط بانوان زده می شود اگر تصویر کلوزآپ را نشان می دهید حداقل آن را اسلوموشن پخش نکنید. اما بعدها وقتی بانوان ضربه ای درست و امتیازآور می زدند به جای اینکه گوشی را بردارند و از زین العابدین گلایه کنند که چرا آن را پخش کرده، می گفتند عیبی ندارد، بگذار این صحنه ها پخش شوند.

وی تاکید کرد: چرا که اگر نشاط و امید در چارچوب باشد بر همه چیز اولویت دارد به ویژه که بانوان ورزشکار ما با حجاب عالی کار اکشن می کردند و حضور آنها به درستی مدیریت شده بود.

پولادگر نیز به مدیریت کره ای ها انتقاد کرد و ضرغامی نیز این موضوع را تایید کرد.

در ادامه باقرزاده رئیس فدراسیون شمشیربازی با بیان اینکه شمشیر، اسلحه و ماسکی را به عنوان هدیه برای ضرغامی آماده کرده بود اما ترسیده آن را بیاورد، گفت: بعد از تاسوعا و عاشورا این هدیه را تقدیم‌تان می کنم، شما آدم خوبی هستید. من گر چه بار دومی هست که شما را می بینم اما همان بار اول احساس کردم شما فرد خوبی هستید. امام محمد باقر (ع) می گوید وقتی کسی را می بینید و انس و الفتی با او در وجودتان ایجاد می شود، باید آن را بیان کنید.

وی همچنین به خاطره ای از خود در بازار ماهی فروشان که یک کودک او را شناخته بود، اشاره کرد و آن را با لهجه شمالی گفت و ادامه داد: از چهار شمشیرباز ما که در مسابقات موفق بودند در آینده در سطح جهان و المپیک خواهید شنید. من به آنها گفتم شما فقط باید تلاش کنید به فینال بروید تا دیده شوید و با پخش فینال ما ۱۰ سال جلو افتادیم. لطفا یکی دو بار در سال لیگ ما را پخش کنید.

در ادامه شجاعی خزانه دار کمیته ملی المپیک و رئیس فدراسیون تیر و کمان به مهیج بودن مسابقات تیر و کمان که پخش زنده آن به خاطر امکان تماشای مسیر حرکت تیر جذابیت بیشتری نسبت به حضور در محل برگزاری آن دارد، اشاره کرد و ضرغامی هم به شوخی گفت که این صحنه ها را قبل از این مردم فقط در رابین هود دیده بودند. شجاعی نیز تاکید کرد که ما به این شور و نشاط نیاز داریم.

در ادامه بهرام شفیع نکاتی درباره لزوم پرقدرت ظاهر شدن پشت صحنه ورزش ایران در صحنه های جهانی ذکر کرد و ظلمی که در اینچئون به عبدولی شد را ناشی از همین ضعف دانست.

وی افزود: اگر اجازه داشته باشم یک یا چند هفته را به این موضوع اختصاص می دهم که مدیریت ورزشی ما نیز باید جایگاه درستی داشته باشد که در مجامع بین المللی به حق‌مان تجاوز نشود.

ضرغامی نیز گفت: وقتی مسابقات کشتی فرنگی در تهران برگزار شد اولین باری که پوشش آن را در تلویزیون دیدم از زین العابدین و صادقی مدیران شبکه های ۳ و ورزش گلایه کردم و از آنها خواستم حتی اگر شده تا آخر شب بمانند و بهترین گرافیک را برای پخش این بازیها ایجاد کنند. این اتفاق هم افتاد گرچه ما قدری غفلت کردیم و چند مسابقه را از دست دادیم.

در پایان این مراسم از طرف کیومرث هاشمی مدیر کمیته ملی المپیک تابلوی ظهر عاشورا، عروسک های نماد بازی های آسیایی و یک لباس ورزشی کمیته المپیک به ضرغامی اهدا شد که ضرغامی آن لباس را همان موقع به تن کرد و به شوخی گفت پوشیدن این لباس که از پوشیدن لباس بختیاری ها سخت تر نیست.

در پایان عکس دسته جمعی با حضار گرفته شد و ضرغامی هم دوباره به شوخی گفت حالا خبرنگار مهر می رود می نویسد که ضرغامی سردش بود و این لباس را پوشید.

نحوه خداحافظی ضرغامی از هاشمی با بیان این جمله که ما را حلال کنید گویا نشانگر این است که ضرغامی آخرین روزهای خود در ریاست سازمان صدا و سیما را پشت سر می گذارد و مدیریت ۱۰ ساله او در شانزدهم آبان دیگر تمدید نخواهد شد.

نظر شما