شناسهٔ خبر: 24094 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

لزوم فاصله گرفتن داوری جایزه کتاب سال از شکل سنتی

مجید قاسمی، مدیر سایت «فیدیبو» با تاکید بر این موضوع که فرایند داوری جایزه کتاب سال باید از شکل سنتی خود فاصله بگیرد گفت: با نگاهی به حضور مخاطبان بی‌شمار کتاب در فضای مجازی، می‌توان به دیدگاه این افراد به‌عنوان یک معیار برای داوری توجه کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مجید قاسمی، مدیر فروشگاه اینترنتی کتاب «فیدیبو» نخستین فروشگاه قانونی کتاب الکترونیکی فارسی، در حاشیه نشست «ضرورت‌ها و نیازهای داوری دیجیتالی در جایزه کتاب سال» درباره دیجیتالی کردن روند برگزاری انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: برای اجرایی شدن این طرح، در ابتدا باید موسسه خانه کتاب، درگیر کارهای فنی خارج از تخصص خود نشود. به‌عبارتی دیگر اجرای بخش فنی کار باید به دست اهالی فن سپرده شود.

تدوین معیارهای جدید برای داوری کتاب سال
وی با تاکید بر لزوم شناسایی معیار‌های جدید برای داوری کتاب سال افزود: از سوی دیگر، برای تولید یک برنامه شاخص باید فرایند داوری جایزه کتاب سال از شکل سنتی خود فاصله بگیرد، یعنی با توجه به امکانات فضای مجازی، معیار‌های جدیدی برای داوری تعیین و به‌کار گرفته شود. 

قاسمی تصریح کرد: با وجود امکانات جدید در فضای مجازی و حضور مخاطبان بی‌شمار کتاب در این فضا، به خوبی می‌توان  به علاقمندی‌های افراد به‌عنوان یک معیار داوری توجه کرد.

حذف پرسش‌برانگیز برخی آثار در مرحله نخست داوری
مدیر سایت «فیدیبو» ادامه داد: بنابراین معیار‌ها و شاخص‌های دیگری برای داوری وجود دارد که باید در فرم داوری جایزه کتاب سال درنظر گرفته شود. 

وی با ابراز تعجب از حذف تعدادی از آثار در مرحله نخست داوری کتاب سال گفت: نمی‌‌توانم تخیل کنم که کتاب‌های ارسالی چگونه در مرحله نخست از دایره رقابت حذف می‌شوند. فرض کنیم از بین پنج‌ هزار عنوان کتاب ارسالی، ۵۰۰ عنوان در حوزه فلسفه به دبیرخانه کتاب سال ارسال شده باشد، تعدادی در همان ابتدا از گردونه خارج شوند، در حالی‌که ممکن است در بین ۲۰۰ اثر رد شده‌، یک یا چند اثر قابلیت حضور در مراحل بعدی را داشته باشند.

قاسمی با تاکید بر نقش مخاطبان در معیارسازی داوری کتاب سال افزود: بیش از نیمی از ۱۰ اثر پرفروش ماه گذشته پایگاه «آمازون» مربوط به آثار مولفان ناشناخته بوده است. می‌توان نتیجه گرفت  آثاری که پیش از این مجالی برای عرضه نداشتند، با استقبال مخاطبان، ظرفیتشان برای داوری‌ها شناخته شده است. 

فراهم آوردن پرتال آنلاین برای داوری
مدیر سایت «فیدیبو» ادمه داد: دیجیتالی شدن فرایند داوری کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، یعنی فراهم آوردن پرتال آنلاین برای داوری؛ به‌عبارتی دیگر داوران صاحب یک کارتابل اینترنتی خواهند شد. عملی شدن این موضوع، تغییرات عمده‌ای را ایجاد نخواهد کرد، چراکه در برخی مراحل، فقط شاهد افزایش سرعت هستیم و کاغذ جای خود را به کارتابل داده است. 

وی تصریح کرد: اگر به دنبال تحول در نظام داوری جایزه کتاب سال با استفاده از امکانات فناوری‌های نوین هستیم، باید به دنبال اطلاعات بیشتر برای افزایش معیار‌های داوری باشیم؛ اطلاعات انبوهی که در دنیای آنلاین به راحتی قابل دسترسی است.

نظر شما