شناسهٔ خبر: 24232 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چرا نسبت به حضور در نمایشگاه مطبوعات بی‌میلی وجود دارد؟

رییس انجمن صنفی مدیران مسئول روزنامه‌های غیردولتی با اعتقاد بر بی‌میلی رسانه‌ها به شرکت در نمایشگاه مطبوعات، علت را اینگونه عنوان می‌کند: اگر استقبالی وجود ندارد به خاطر بی‌اعتمادی به سیاست‌های امروز رسانه‌ها نیست، بلکه به خاطر جایگاهی است که برای نمایشگاه مطبوعات قائل شده‌اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از بانی فیلم؛ محمد علی وکیلی گفت: بخشی از این بی‌میلی به فلسفه خود نمایشگاه برمی‌گردد؛ یعنی هنوز بخشی از رسانه‌ها کارکرد زیادی برای نمایشگاه مطبوعات قائل نیستند. شاید هم این اتفاق محصول اجرای نمایشگاه در سال‌های گذشته بوده که کارکرد سطح پایینی برای آن قائل بوده‌اند.


وی در ادامه تاکید کرد: اگر استقبالی از سوی رسانه‌ها برای نمایشگاه وجود ندارد به خاطر بی‌اعتمادی به سیاست‌های امروز مطبوعات نیست بلکه به خاطر جایگاه نمایشگاه است.


وکیلی درباره میزان مشارکت بخش خصوصی در برگزاری بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: امسال به عنوان گام اول، بخش خصوصی در حوزه سیاست‌گذاری حضوری فعال داشت اما به دلیل اینکه بخش خصوصی آمادگی لازم را برای اجرا نداشت‌، اجرا مطابق روال سابق است.


او در عین حال افزود: بخش خصوصی در حوزه سیاست‌گذاری نقش خوبی را ایفا کرد؛ البته در حوزه اجرا بخشی از فعالیت‌ها تلاش شده است به بخش خصوصی واگذار شود.


وی عنوان کرد: یکی از فعالیت‌هایی که به بخش خصوصی واگذارشده است، ویژه نامه‌های روزانه نمایشگاه است که پیش از این توسط ستاد اجرایی تهیه می‌شد اما امسال به روزنامه‌ها واگذار شد.


وکیلی همچنین درباره‌ اینکه نمایشگاه بیستم مطبوعات و خبرگزاری‌ها اولین نمایشگاهی است که در دولت یازدهم برگزار می‌شود، تفاوت آن با سال‌های قبل چیست؟ اظهار کرد: به عنوان قدم اول برای سال اول دولت که رویکرد آن توجه به بخش خصوصی است، زمینه خوب همگرایی بین بخش خصوصی و دولت فراهم شده است و بخش خصوصی نقش خوبی را ایفا کرده است. بر همین اساس تغییراتی هم داشتیم از جمله اینکه انتخاب جانمایی نمایشگاه که به صورت صحیح بود و دست دخالت انسانی در جانمایی نمایشگاه به حداقل رسید و این به نوعی به عدالت نزدیک‌تر بود.


وی افزود: همچنین بخشی از صنوف مرتبط با رسانه‌ها از جمله صنوف حوزه کسب و کار مطبوعات نیز در نمایشگاه امسال حضور دارند. به نوعی که بخش تجاری نمایشگاه نیز تقویت شده است. در این میان امکان عقد قرارداد بین صنوف مرتبط و مطبوعات فراهم شده است و همه این‌ها به نوعی امتیازات این نمایشگاه محسوب می‌شوند.
وکیلی در عین حال عنوان می‌کند: البته برگزاری نمایشگاه تا آن آرمانی که عنوان می‌شود نمایشگاه به طور کلی به بخش خصوصی واگذار شود، فاصله دارد. اما امسال به عنوان سال اول اقدامات خوبی شکل گرفت.


رییس انجمن صنفی مدیران مسئول روزنامه‌های غیردولتی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه بی‌میلی برخی رسانه‌ها در برگزاری نمایشگاه چیست؟ گفت: بخشی از این بی میلی مربوط به فلسفه خود نمایشگاه است که هنوز بخش زیادی از رسانه‌ها کارکرد زیادی برای نمایشگاه قائل نیستند. شاید این هم مسئول اجرای نمایشگاه در سال‌های گذشته باشد که کار کرد سطح پایینی برای نمایشگاه قائل بودند و به نظر می‌رسد تاثیر کمتری در جذب مخاطب و تعامل اهالی مطبوعات قائل اند.


محمدعلی وکیلی در پایان گفت وگوی خود گفت: یکی از کارهای خوب نمایشگاه امسال جانمایی غرفه‌ها به صورت الکترونیکی بود که انجام گرفت؛ البته اشکالاتی هم داشت اما برای فرهنگسازی گام خوبی بود.

نظر شما