شناسهٔ خبر: 24244 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هیات دانشجویی باید سیاسی باشد؟

یکی از مسئولین هیئت دانشجویی «میثاق با شهدا» دانشگاه امام صادق (ع) درباره نقطه قوت هیئت های دانشجویی گفت: نقطه قوت هیئت دانشجویی سیال بودن و پویا بودن به خاطر حرکت دانشجویان است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ برنامه «حذف و اضافه» با حضور مسئولان دو هیئت بزرگ دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) و دانشگاه هنر، با موضوع بررسی نسبت معنویت و دانشگاه پخش شد.

هیات های دانشجویی

جلسات هفتگی پس از جنگ تحمیلی پشتوانه هیئت «میثاق با شهدا» بود

سید ابوالحسن حسینی از مسئولین هیئت دانشجویی «میثاق با شهدا» دانشگاه امام صادق (ع) درباره این هیئت گفت: تأسیس این هیئت به سال ۶۹ بر می گردد. زمانی که بعد از جنگ برخی از دانشجویان شهید شده بودند و افرادی که باقی مانده بودند به یاد دوستان شهیدشان هر هفته محفلی را تشکیل می دادند که یکشنبه شب های هر هفته به نام «میثاق با شهدا» برگزار می شد و فراز و فرودهایی هم داشت. تا اینکه در سال ۸۱-۸۲ هیئت رشد کرد و جلسات هفتگی را با رونق بیشتر برگزار کرد و پس از رونق گرفتن جلسات هفتگی از سال ۸۵-۸۶ مراسم های عزاداری دهه محرم در هیئت برگزار شد و در واقع پشتوانه مراسمات ماه محرم همان جلسات هفتگی بود.

سیالی و پویایی دانشجویان، نقطه قوت هیئات دانشجویی

وی درباره نقطه قوت هیئت های دانشجویی گفت: نقطه قوت هیئت دانشجویی همین سیال بودن و پویا بودن به خاطر حرکت دانشجویان است. یعنی دانشجویانی در یک برهه فعالیت می کنند و بعد از فارغ التحصیل شدن آنها عده دیگری جایگزین شان می شوند. البته این می تواند یک نقطه ضعف نیز باشد و اگر انتقال تجربیات به درستی صورت نگیرد، سبب انقطاع نسل های خدام هیئت می شود. ولی اگر ارتباط صورت گیرد، سبب می شود هر سال افرادی با روحیات جدید وارد شوند.

حسینی: کسی که به امام حسین(ع) علاقمند است، به اسلام سیاسی علاقمند است

حسینی در ادامه پیرامون طرح مباحث روز جامعه در هیئت «میثاق با شهدا» بیان داشت: این موضوع به یک پشتوانه عقب تری برمی گردد. چون هیئت نهادی است که می خواهد رابطه عاطفی و عقلانی جامعه با حادثه عاشورا را پیوند بزند و روز به روز تعمیق بخشد. بحثی که گاهی در برخی محافل مطرح می شود این است که آیا هیئت سکولار است یا خیر؟ با مسائل جامعه ارتباط دارد یا خیر؟ به نظر می رسد که در پاسخ به این سوال باید به قیام عاشورا برگردیم. آیا امام حسین (ع) یک سکولار بود یا در بستر حوادث روز جامعه حرکت می کرد؟ به نظر می رسد کسی که به حضرت علاقمند می شود به اسلام سیاسی و اسلام مجاهده هم علاقمند می شود. اسلامی که در آن حتما مبارزه با ظالم و موضع گیری در برابر اتفاقات جامعه وجود دارد و اینها قابل تفکیک از یکدیگر نیستند و این اتفاقات تا آنجا که در توان ما بوده در هیئت ما مطرح شده است.

همه ابعاد یک هیئت باید سیاسی باشد

وی درباره چگونگی تحقق این ویژگی ها در یک هیئت عنوان کرد: این امر باید در همه ابعاد بروز کند. چون هیئت به معنی یک سخنران خوب، مداح خوب، برنامه ریزی و کادر خوب نیست. همه این ابعاد است. سیاهپوشی خوب، برنامه ریزی خوب، فضاسازی خوب، سخنران خوب، مداح خوب، شاعر خوب و فاخر و خدمه با اخلاص که با تکلیف مداری پای هیئت هستند. باید به این توجه داشت که هیئت نمی تواند به مسائل روز بی تفاوت باشند.

با سخنران، مداح و شاعر جلسه می گذاریم

این مسئول هیئت «میثاق با شهدا» افزود: تقریبا نبوده سخنرانی دعوت کنیم که قبلش با او جلسه نداشته باشیم. لذا از کسانی دعوت می کنیم که با ما همراه باشند و ما با منبری، مداح و شاعر جلساتی درباره همراهی یکدیگر داریم.

نباید هیئت دانشجویی را در مقابل هیئت خانگی قرار داد

در ادامه یحیی نوریان از مسئولین هیئت محبین اهل بیت (ع) خاطرنشان کرد: استطاعت بچه های ما در نقاشی، کلیپ، موسیقی و.. است. حادثه ای اتفاق افتاده در اوج هنر که بچه ها همان را پیاده می کنند. ما در این هیئت یک دورهمی هر ساله داریم با ابزار هنر و نباید هیئت دانشجویی را در مقابل یک هیئت خانگی یک پدیده نخبگانی بدانیم، بلکه اساسا تشکیل هیئت و گذشتن از معاش برای پرداختن به یک حماسه توسط یک پیرزن در یک روستای دور افتاده هم یک امر نخبگانی است.

جنس عاشورا و قیام اباعبدالله (ع) سیاسی است

در ادامه حسینی در پاسخ به این سوال که "تبیین واقعه عاشورا از نگاه یک هیئت دانشجویی چه تفاوتی با دیگر هیئات دارد"، گفت: همان طور که اشاره شد هیئات دانشجویی با هیئات دیگر تفاوت ماهوی ندارند. لذا ما نباید بگوییم هیئات دانشجویی باید سیاسی باشد. این در مورد همه هیئات صادق است. چون جنس عاشورا سیاسی است و امکان ندارد، دم از امام حسین (ع) بزنیم و دم از اسلام سیاسی و مبارزه با استکبار و ظلم نزنیم. حتما شعار هیهات من الذله جاری است. ما برای یک اتفاق در گذشته گریه نمی کنیم! ما برای یک اتفاق پویا که در جریان است گریه می کنیم. اینکه می فرمایند کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا یک شعار ساده نیست، یک مفهوم در جریان است. قیام سیدالشهدا و حادثه عاشورا هر روز با ما زندگی می کند. پس ما نمی توانیم دم از عاشورا بزنیم و نسبت به مسائل روز حساس نباشیم. اگر حساس نبودیم بدانیم به همان نسبت با حضرت و قیام ایشان فاصله داریم. چون حضرت هیچگاه دم از مذاکره، معامله و سازش با ستمگر نزدند و محکم ایستادند. لذا هیئات باید محکم و صریح نسبت به اتفاقات روز موضع گیری کنند.

منظور از سیاست؛ روزمرگی سیاسی نیست

حسینی در پاسخ به این سوال که "آیا باید به هیئتی نسبت های سیاسی انتصاب داد یا خیر"، عنوان کرد: البته باید دقت کنیم که منظور ما این نیست که لازم یا خوب است که هیئات در مورد هر مسئله سیاسی اظهارنظر کنند. اصلا اینطور نیست. منظور، سیاست زدگی یا روزمرگی سیاسی نیست و این بسیار هم بد است. منظور این است که آن خط اصلی اسلام و انقلاب که حضرت امام مشخص کردند حفظ شود. و این خط باید جدی، همیشگی، پررنگ و مستدام حفظ شود. هیئت دانشگاه امام صادق (ع) نیز متعلق به یک جریان سیاسی و حزبی خاص نبوده و نیست. نباید هم باشد. اما متعلق به جریان اصیل انقلاب بوده و هست. و به این خط اصیل انقلاب تأکید محکمی است.

وی درباره حضور افراد با خطوط فکری- سیاسی مختلف در هیئت «میثاق با شهدا» گفت: در هیئت ما آدم هایی با ظواهر و نگاه های مختلف می آیند. کسانی که شاید به لحاظ مولفه های ظاهری روشن نباشند، اما در دل وابسته به اباعبدالله هستند. هیئت امام صادق (ع) در منطقه ای از تهران واقع است که افراد با گرایش های مختلف زندگی می کنند. در این سال هایی که هیئت فعالیت جدی داشته است به زعم خیلی از اهالی منطقه سعادت آباد، تأثیر جدی بر روی اهالی گذاشته است.

توجه ویژه هیئت هنر به مقوله فرهنگ / ریشه بسیاری از مسائل فرهنگی است

نوریان درمورد فراگیری هیئت دانشگاه هنر عنوان کرد: مثل بقیه هیئت هاست. هیائت یک نهاد رسمی نیست. مال دیگری است. به طور مثال همین هیئت دانشگاه امام صادق (ع) به فراخور پایگاه فکری این دانشگاه شکل گرفته و جز هیئات بزرگ و تأثیرگذار است که مواد و مصالحش همین بحث های نظری و فکری است که بسیار هم تأثیرگذار است. هیئت هنر نیز با مصالح دیگری و در نقطه دیگر شهر با مخاطبان دیگری طرف است. چیزی که در هیئت هنر پررنگ است توجه ویژه آن هیئت به مقوله فرهنگ است به جای توجه به اخبار روز. چیزی که در این هیات شاخص است بحث فرهنگ است؛ آن هم به دلیل آمیختگی فرهنگ و هنر.

وی ریشه بسیاری از مسائل را در فرهنگ دانست و گفت: چالش ما در موضوعات هیئت، پرداختن به ریشه مسائل است. ما فکر می کنیم اگر مردم نسبت به برخی مسائل اسلامی رغبت نشان نمی دهند و یا اگر برخی دولت مردان ما در برخی مسائل به سازش فکر می کنند، ریشه آنها در فرهنگ است. لذا دنبال جوهره های فرهنگی حماسه عاشورا می رویم که اگر اینها را با زبان هنر بیان کردیم و مثلا عزت یک مطالبه عمومی شود، برای دولت مرد ما نیز راحت تر است تا بر سر میز مذاکره با قدرت سخن بگوید. ما اینها را مسائل فرهنگی می دانیم و بازی سیاسی را دون شأن اباعبدلله می دانیم.

نظر شما