شناسهٔ خبر: 24252 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابی برای مدیریت منابع انسانی

«مدیریت منابع انسانی پیشرفته 2 (سیستم حقوق و مزایا)» در 12 فصل به همت سازمان مدیریت صنعتی منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نخستین چاپ کتاب «مدیریت منابع انسانی پیشرفته ۲ (سیستم حقوق و مزایا)» نوشته مشترک دکتر آرین قلی‌پور، مدرس دانشگاه تهران و دکتر عسل آغاز، استادیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. این اثر در ۱۲ فصل تدوین و به همت انتشارت سازمان مدیریت صنعتی به بازار نشر عرضه شده است.

سه فصل ابتدایی این اثر شامل «کلیات سیستم جبران خدمات (حقوق و مزایا)»، «جبران خدمات استراتژیک»، «نظریه‌‌های جبران خدمت» است. از مهم‌ترین مباحث این سه فصل می‌توان به چگونگی پرداخت، چالش‌های جبران خدمات، ۱۰ فرمان برای ایجاد سیستم جبران خدمات مناسب، سیر تحول مدیریت استراتژیک منابع انسانی و همسویی استراتژی‌های سازمان اشاره کرد.

نویسندگان، در مطلبی با عنوان سیر تحول مدیریت استراتژیک منابع انسانی، درباره مفهوم مدیریت استراتژیک منابع انسانی آورده‌اند: این مفهوم در فاصله‌ میان اواخر دهه ۱۹۶۰ تا اویل دهه ۱۹۷۰ مطرح شد. فرض اساسی این بوده است که چنان‌چه مدیریت منابع انسانی به‌گونه‌ای دقیق از استراتژی کسب و کار سازمان پیروی کند، حوزه‌ای استراتژیک خواهد بود. 

مولفان معتقدند بر این اساس اهداف سازمان، در صورتی قابل دستیابی است که از انطباق و پیوند مستحکم میان استراتژی‌های کسب و کار شرکت در یک طرف و استراتژی مدیریت منابع انسانی در طرف دیگر اطمینان حاصل شود. 

 
ارزشیابی شغل و برابری درون‌سازمانی 
سه فصل بعدی یعنی «پرداخت شغل محور، ارزشیابی مشاغل و گریدینگ»، «پرداخت شغل محور و شاغل محور» و «پرداخت ثابت در برابر پرداخت متغیر» به موضوعاتی مانند اهمیت ارزشیابی شغل، اتحادیه‌های کارگری و طرح ارزشیابی مشاغل، پرداخت در سازمان‌های بدون شغل، مزایا و معایب، پرداخت شاغل محور (مبتنی بر شایستگی‌ها)، پرداخت مبتنی بر عملکرد و پیاده‌ساز برنامه‌های پرداخت متغیر (پرداخت در ازای نتایج) پرداخته است.


تاثیر بِرند در جذب استعداد‌ها
«مزایای قانونی مزایای سازمانی و سیستم پاداش»، «پرداخت‌های انگیزیشی جمعی (تیمی واحدی و سازمانی)» و «جبران خدمات دانشگر‌ها و استعداد‌ها (نخبگان)» عنوان‌های سه فصل بعدی و مزایای قانونی، طرح‌های پاداش، انواع پرداخت‌های انگیزشی جمعی، تناسب سازمان با برنامه‌های پرداخت جمعی، جذب و حفظ دانشگر‌‎ها و استعداد‌ها و استعداد‌ها و شکل جبران خدمات از مهم‌ترین بخش‌های این سه فصل هستند. 


کار دشوار سنجش عملکرد کارکنان
«جبران خدمات مدیر عامل و اعضای هیات مدیره»، «طراحی سیستم جبران خدمات موثر» و «طراحی سیستم حقوق و مزایا در عمل» به موضوعاتی مانند رویکرد‌های جبران خدمات مدیر عامل‌ها، کمیته جبران خدمات، پرداخت پایه، برنامه‌های پرداخت انگیزشی، نمونه‌ای از یک آیین‌نامه پرداخت و اهداف رفتاری است. 

نویسندگان در مطلبی با عنوان برنامه‌های پرداخت انگیزشی، به مشکلات این نوع پرداخت‌ها اشاره کرده‌اند. در ابتدا برای پاداش دادن به عمکرد‌های فردی، مدیریت باید روش مناسبی در سنجش چنین عملکردی (اگر قابل سنجش باشد) داشته باشد.
 
هرچند در بیشتر مشاغل تعیین میزان مساعدت افراد به سازمان و سنجش عینی عملکرد کار دشواری است. علاوه بر این، سنجش عملکرد فردی نه تنها کار دشواری است بلکه ممکن است تمایل طبیعی کارکنان را کاهش دهد. 

نخستین چاپ کتاب «مدیریت منابع انسانی پیشرفته ۲(سیستم حقوق و مزایا)» با شمارگان دو هزار نسخه، در ۳۵۲ صفحه به بهای ۱۵ هزار تومان از سوی انتشارات سازمان مدیریت صنعتی به بازار
نشر عرضه شده است.

نظر شما