شناسهٔ خبر: 24256 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بازار هنر در قرق فرهنگ‌نامه‌های زیبایی شناسی

این هفته به‌دلیل ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) و روزهای تعطیل این مناسبت، هفته کم‌رونقی در بازار کتاب‌های هنری بود. با این اوصاف کتاب‌های پرمخاطب این هفته «فرهنگ‌نامه‌های زیبایی‌شناسی» بودند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتابفروشی‌های هنری در خیابان انقلاب، هفته کم‌فروشی را سپری کردند که البته به دلیل ایام عزاداری‌ سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع)، اتفاقی غیرطبیعی نبود. با این اوصاف اما احتمال می‌رود با گذشت بیش از ۴۰ روز از آغاز سال تحصیلی جدید و معرفی منابع جدید درسی به دانشجویان، هفته پیش‌رو هفته پرباری برای کتابفروشی‌های هنری باشد. در جدیدترین گزارش پنجشنبه‌های کتاب در انقلاب، بیشتر به کتابفروشی‌هایی پرداختیم که در راسته اصلی خیابان انقلاب قرار ندارند.

«زیبایی‌شناسی‌ها»
چهارراه ولیعصر(عج) نقطه پایان کتابفروشی‌های راسته انقلاب است. با این اوصاف دو کتابفروشی مهم متعلق به سازمان انتشارات دو نهاد علمی، فرهنگی و هنری دولتی در حوالی چهارراه ولیعصر وجود دارند که معمولا در گزارش‌های کتابی فراموش شده یا به آنها توجهی نمی‌شود.

کتابفروشی نخست «فروشگاه کتاب» موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران، واقع در خیابان ولیعصر، چهاراه امیراکرم، خیابان نوفل‌ لوشاتو است. به گفته فروشنده این فروشگاه، جلد نخست «فرهنگ‌نامه تاریخی مفاهیم فلسفه: فلسفه هنر» در روزهای غیر تعطیل این هفته، از کتاب‌های پرمخاطب این فروشگاه بوده است. البته به گفته این فروشنده، معمولا مخاطبان این کتاب جلد دوم این مجموعه را که به مفاهیم حوزه الهیات تعلق دارد، همراه با جلد نخست تهیه می‌کنند.

تاکنون از مجموعه «فرهنگ‌نامه تاريخی مفاهيم فلسفه» اثر یوآخیم ریتر، فیلسوف فقید آلمانی و همکارانش، دو جلد «فلسفه هنر» و «الهیات» آن از سوی موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران با همکاری موسسه پژوهشی نوارغنون منتشر شده و باقی مجلدات آن در نوبت نشر قرار دارند. برای مطالعه فایل pdf صفحات نخستین این دو کتاب اينجا کلیک کنید: جلد اولو جلد دوم.
نخستین انتشار کتاب «فرهنگ‌نامه تاريخی مفاهيم فلسفه: فلسفه هنر» با نظارت و سرویراستاری محمدرضا حسینی بهشتی و بهمن پازوکی در سال ۱۳۸۹ با شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه، ۲۷۰ صفحه و بهای ۱۲ هزار تومان روانه کتابفروشی‌ها شد.

کتابفروشی دوم، فروشگاه کتاب «فرهنگستان هنر» واقع در خیابان ولیعصر(عج) تقاطع خیابان آیت الله طالقانی است. ماهیوند، کارشناس بخش فروش موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر از فروش مناسب کتاب «فرهنگ‌نامه تاریخی زیبایی شناسی» اثر دبنی تاونزند در هفته‌های اخیر خبر داد. این فرهنگ‌نامه ابتدای امسال (۱۳۹۳) با ترجمه‌ای از فریبرز مجیدی از سوی موسسه «متن» منتشر شده است. فایل pdf نخستین صفحات کتاب از این آدرس قابل مطالعه است.

به گفته ماهیوند دیگر کتاب پرمخاطب فروشگاه فرهنگستان هنر مجموعه سی جلدی «مرشدان پرده خوان ایران» اثر حمیدرضا اردلان است. لازم به توضیح است که این مجموعه شامل ۳۰ مجلد کم‌حجم است که هرکدام شامل توضیحات و تصاویر با چاپ مناسب، درباره یکی از پرده‌خوانان زبده ایرانی است. چاپ نخست این مجموعه در یک بسته‌بندي ویژه، همراه با یک لوح فشرده، در زمستان ۱۳۸۶ با شمارگان سه هزار نسخه و بهای دوره ۴۵ هزار تومان منتشر شد. برای مطالعه فایل pdf صفحات نخست برخی مجلدات این مجموعه روی هرکدام از اسم‌های زیر، که نام این هنرمندان پرده‌خوان است، کلیک کنید: غلامرضا درویشی / محمد احدی / عزیز محمد درویشی / ذبیح الله بهاری

فرهنگ معاصر و «فرهنگ اصطلاحات هنری»
کتابفروشی فرهنگ معاصر، در خیابان دانشگاه واقع شده است. این فروشگاه به دلیل اين‌ كه در راسته اصلی خیابان انقلاب نيست، بیشتر پذیرای مخاطبان اصلی خود است و خریدار [به اصطلاح] گذری کمتر وارد آن می‌شود. کارشناس این کتابفروشی به خبرنگار «ایبنا» گفت: انتشارات و فروشگاه «فرهنگ معاصر» یک ناشر و کتابفروشی تخصصی در حوزه انتشار کتب فرهنگ واژگان و دانشنامه‌ها است و در هفته گذشته نیز به دلیل هم‌زمانی با عزاداری حضرت سیدالشهدا فروش چندانی نداشتیم.


وی افزود: جز کتاب «پنج اقلیم حضور» تالیف دکتر داریوش شایگان، کتاب‌های «فرهنگ اصطلاحات هنری و اعلام هنرمندان» با تدوین زنده‌یاد رویین پاکباز و «درآمدی بر خوشنویسی ایرانی» تالیف حمیدرضا قلیچ‌خانی دو کتاب پرمخاطب انتشارات فرهنگ معاصر بودند.

جهاد دانشگاهی و کتاب‌های عکاسی
 کمالی، کارشناس فروش کتابفروشی جهاد دانشگاهی نیز درباره کتاب‌های پرفروش این فروشگاه به «ایبنا» گفت: در این هفته روزهای فعالی نداشتیم و البته میزان فروش هم به ‌دلیل تعطیلی روزهای عزاداری کم بود که البته یک مسئله طبیعی و پیش‌بینی شده برای تمام کتابفروشی‌هاست.

وی همچنین کتاب‌های پرمخاطب این فروشگاه را به این شرح معرفی کرد: «تکنیک‌های ویرایش عکس در فتوشاپ» تالیف علی میراسماعیلی و «زیبایی شناسی عکاسی» نوشته استیفن بال.

هفته‌ کم اتفاق
همان‌طور که در بخش‌های قبلی این گزارش بیان شد، بازار فروش کتاب‌های حوزه هنر در این هفته به دلیل ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا، کم‌رونق بود. بر این اساس تفاوت چندانی میان آثار پرفروش کتابفروشی‌های راسته اصلی خیابان انقلاب با هفته‌های قبل نداشت. (گزارش‌ قبلی «ایبنا» از پرفروش‌های خیابان انقلاب را در این نشانی مطالعه کنید.)

کتاب «بهانه‌های مانوس» در شنبه گذشته به عنوان جدیدترین کتاب نشر بیدگل نیز این هفته وارد بازار کتاب شد. این کتاب سومین مجلد از مجموعه آثار تالیف و ترجمه زنده‌یاد بیژن الهی است. به گفته امین علی‌اکبری، فروشنده كتابفروشي بیدگل، با وجودی‌که هنوز این ناشر تبلیغی برای انتشار جدیدترین کتاب بیژن الهی انجام نداده، اما این کتاب فروش مناسبی داشته است. علی‌اکبری بیشترین خریداران این کتاب را مخاطبانی دانست که با نام و شهرت الهی آشنا هستند.

در هفته‌های بعد نیز منتظر گزارش‌های «ایبنا» از راسته کتابفروشی‌های خیابان انقلاب باشید.

نظر شما