شناسهٔ خبر: 24272 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چگونه از نابودی زبان‌ها جلوگیری کنیم؟

یک پژوهشگر زبان کردی معتقد است: تنها با ادبیات می‌توان زبان و فرهنگ مردم یک منطقه را حفظ کرد.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ علی‌نظر نظری با بیان این‌که زبان کردی قدمتی دیرینه دارد، گفت: وجود آثار مختلف به زبان کردی از گذشته‌های دور مؤید قدمت این زبان است.

او یکی از اصلی‌ترین کارکردهای ادبیات را حفظ زبان و فرهنگ دانست و گفت: تنها با ادبیات می‌توان زبان و فرهنگ مردم یک منطقه را به نسل‌های آینده انتقال داد و در راستای حفظ آن کوشید. نظری با بیان نقش مهم شاعران و نویسندگان در ماندگاری فرهنگ و زبان، ماندگاری زبان و فرهنگ کردی را در گرو پرداختن به ادبیات کردی دانست و از نویسندگان کرد خواست با پرداختن به این نوع ادبیات از نابودی فرهنگ و زبان کردی جلوگیری کنند.

این مدرس ادبیات در ادامه مسائل اجتماعی شامل فرهنگ، آداب و رسوم، سنن، داستان‌ها و افسانه‌ها و ... را مهم‌ترین موضوعات برای پرداختن به ادبیات کردی در راستای حفظ این زبان دانست.

او ادبیات موفق را ادبیاتی دانست که جهانی باشد و بتواند در سراسر دنیا مخاطب داشته باشد و گفت: آثاری که دردهای مشترک انسانی را نشان می‌دهند، قابلیت ماندگاری دارند.

نظری در ادامه عصر کنونی را عصر ارتباطات دانست و گفت: در دنیای کنونی که شاهد رواج ابزارها و وسایل ارتباط جمعی هستیم و در واقع در عصری که موسوم به رسانه است دیگر انتقال سینه به سینه آداب و رسوم و فرهنگ نمی‌تواند در حفظ زبان و فرهنگ چندان اثرگذار باشد.

نظر شما