شناسهٔ خبر: 24378 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کار رسانه‌ای در ایران پیچیده است

سیریل ژولیئن رئیس دفتر خبرگزاری AFP فرانسه در تهران درباره مسائل و مشکلات کار رسانه ای در ایران گفت: کار کردن در ایران قدری پیچیده است و من به عنوان یک خارجی در مواردی مورد شک و سوءظن قرار می گیرم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سیریل ژولیئن رئیس دفتر خبرگزاری AFP فرانسه در تهران عصر امروز یکشنبه ۱۸ آبان در برنامه ای که به منظور معرفی این رسانه خارجی در دومین روز از بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها برپا شده بود و اشاره به تاریخچه خبرگزاری متبوعش از اواسط قرن نوزدهم تاکنون، اولین بمب خبریAFP  را اعلام خبر مرگ ژوزف استالین رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی در ۵ مارس ۱۹۵۳توصیف کرد.

وی سپس با بیان اینکه خبرگزاری فرانسه  از نظر اقتصادی یک خبرگزاری مستقل و بدون وابستگی به دولت یا گروه و حزب خاصی است تاکید کرد: خبرگزاری فرانسه اهدافی را برای خودش تعیین کرده که آنها را چه در فرانسه و چه در سطح جهانی دنبال می کند. مهمترین این اهداف داشتن روحیه انتقادی و اخبار انتقال محور است. خبرگزاری فرانسه مهمترین رسالت خود را این می داند که تحت هیچ شرایطی نگاه نقادانه و مستقل خود را از دست ندهد و هیچ گونه تاثیرپذیری از هیچ فرد، جناح، گروه و یا دولت و دسته ای نداشته باشد.خبرگزاری فرانسه

سیریل ژولیئن رئیس دفتر خبرگزاری AFP فرانسه در تهران ادامه داد: خبر گزاری فرانسه مدعی است که تحت هیچ شرایطی زیر قیمومیت و سلطه سیاسی و اقتصادی هیچ گروهی قرار نگیرد و همچنین این رسالت را برای خود در نظر گرفته که به کاربرانش اخبار موثق و مفید به فایده ای ارائه کند.

وی با اشاره به توسعه بخش های مختلف خبرگزاری فرانسه و راه اندازی بخش عکس آن در سال ۱۹۸۵، گفت: ما همچنین مفتخریم که بگوییم عکاسان بسیار مطرح جهانی در اختیار داریم.

سیریل ژولیئن رئیس دفتر خبرگزاری AFP فرانسه در تهران ادامه داد: محور فعالیت های خبرگزاری فرانسه تنها حوزه های سیاسی و دیپلماتیک نیست کما اینکه در سپتامبر ۱۹۸۸ خبرگزاری فرانسه اولین خبرگزاری در جهان بود که اعلام کرد تست دوپینگ بن جانسون  در المپیک مثبت بوده است.

وی با اشاره به تغییر رویکرد رسانه ها از دهه ۱۹۸۰ به سمت چند رسانه ای شدن از اینوگرافیک (تصویری شدن) خبرگزاری فرانسه در سال ۱۹۸۸ سخن گفت و در عین حال یادآور شد: خبرگزاری فرانسه یک دستگاه عریض و طویل است اما باید اذعان کنم که در این حوزه از سرعت کمی برخوردار است و با سرعت کمتری به سمت چند رسانه ای شدن پیش رفته است اما در نهایت در سال ۱۹۹۶ خبرگزاری فرانسه به طور کامل چند رسانه ای شد.

سیریل ژولیئن رئیس دفتر خبرگزاری AFP فرانسه در تهران همچنین به پایه گذاری بخش تصویری آنلاین این رسانه در سال ۲۰۰۱ اشاره کرد اما گفت:  ما در آن زمان هم مطمئن نبودیم که اینترنت در حدی که در حال حاضر وجود دارد، توسعه پیدا کند و لذا با کمی احتیاط این نسخه را راه اندازی کردیم. در هر حال در سال ۲۰۰۷ ما بخش تصویری تلویزیون خودمان را هم راه اندازی کردیم که ثابت کرد تجربه بسیار بسیار موفقی بوده است.

وی گفت: در سال ۲۰۱۱ تغییرات بزرگی در سطح بازار بین المللی خبر بوجود آمد و این باعث شد که سود خبرگزاری فرانسه هم در حیطه جهانی بسیار گسترش پیدا کند طوری که در حال حاضر خبرگزاری فرانسه یکی از سه خبرگزاری اصلی جهانی بعد از رویترز و آسوشیتدپرس است که  به این سطح از توسعه یافته است.

همچنین به گفته وی در حال حاضر خبرگزاری فرانسه پکیج های خبری خود را به شش زبان از جمله انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، عربی و پرتغالی عرضه می کند.

وی هدف اصلی خبرگزاری فرانسه را در فعالیت رسانه ای خود رعایت بی طرفی، چندگانه نگری و نهایت تلاش برای دستیابی به حقیقت عنوان کرد: ما مصمم هستیم که حقایق را هر لحظه بررسی کنیم تا خوانندگان ما چیزی را به اشتباه دریافت نکنند باید از پخش شایعات و درج اخبار بی اساس جلوگیری شود که البته این مسئله با گسترش شبکه های اجتماعی، بکار بسیار سختی تبدیل شده است.

سیریل ژولیئن رئیس دفتر خبرگزاری AFP فرانسه در تهران افزود: بی طرفی و بی نظر نگاه کردن به اخبار هم کار بسیار سخت و مشکلی است اما ما سعی مان این است که بی طرفی خودمان را حفظ کنیم. به عنوان مثال خبرگزاری فرانسه کاملا از دولت فرانسه و هرگونه بنگاه اقتصادی و یا سیاسی دیگر، مستقل است.

وی اضافه کرد: چند جانبه نگری هم از دیگر مواردی است که ما ملزم به رعایت آن هستیم ما سعی می کنیم در هر مسئله خبری، تمامی طرفهای درگیر را مد نظر داشته باشیم و با آنها ارتباط بگیریم. این به ما اجازه می دهد که اخبار بسیار واضح و دقیقی به مخاطبان ارائه شود.

وی همچنین تاکید کرد: خبرگزاری فرانسه در هر حال یک خبرگزاری است و ناچار از رعایت سرعت در انتشار خبر اما اگر از من بپرسید که سرعت انتشار مهمتر است یا قابل اطمینان بودن خبر، شخصا دومی را ترجیح می دهم.

ژولیئن در مورد فروش پکیج های خبری و سود خبرگزاری فرانسه از آنها در بازارهای جهانی تاکید کرد: در حال حاضر خبرگزاری فرانسه ۵۳ درصد از بازار خبری جهان را در اختیار دارد. در سال ۲۰۰۱، حدود ۳۴ از بازار خبری در اروپا، ۲۸ درصد از بازار خبری در آسیا، ۱۴ درصد از بازار خبری در آمریکای شمالی و ۱۲ درصد از بازار خبری در خاورمیانه در اختیار خبرگزاری فرانسه بوده است.

سیریل ژولیئن رئیس دفتر خبرگزاری AFP فرانسه در تهران  در خصوص مشتریان اصلی پکیج های خبری خبرگزاری فرانسه در ایران هم گفت: یکی از مشتریان اصلی و بزرگ ما در ایران، تلویزیون پرس تی وی است البته خبرگزاری های ایرانی هم از مشتریان ما هستند که من می توانم در این زمینه به ایرنا اشاره کنم.

وی  در خصوص کارکنان این خبرگزاری هم گفت:  در سال ۲۰۰۱ بیش از ۴۸ درصد کارمندان خبرگزاری فرانسه، فرانسوی بودند و  تعداد کارکنان برون مرزی حدود ۱۸ درصد از نیروی کار خبرگزاری فرانسه بوده است. در مجموع کارکنان خبرگزاری فرانسه از ۸۰ ملیت مختلف تشکیل شده اند که هدف اصلی همه آنها انتشار اخبار دقیق، جلوگیری از تنش های نژادی، جنسیتی و مسائلی که موجب اختلاف ملت ها می شود، است.

سیریل ژولیئن رئیس دفتر خبرگزاری AFP فرانسه در تهران در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص نحوه سوآوری این خبرگزاری از فروش اخبار و پکیج های خبری خود به رسانه های دیگر گفت: ما ملزم به فروش اخبار به مشتریان خودمان در شبکه های خبری هستیم و می توانیم بگوییم که درآمد خبرگزاری از محل فروش اخبار است.

وی به سئوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص مسائل و مشکلاتی که خبرنگاران این خبرگزاری برای پوشش رویدادهای ایران با آن مواجه هستند تاکید کرد: طبیعتا کار کردن در ایران، قدری پیچیده است؛ من به عنوان یک خارجی، در مواردی مورد شک و سوءظن قرار می گیرم اما می توانم اذعان کنم که همکارانم در وزارت ارشاد ایران به من یاری رسانده و من را کمک کرده اند.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد میزان پایبندی به بی طرفی این خبرگزاری در پرداختن به مسئله هسته ای ایران گفت: ما سعی می کنیم بی طرفی نقادانه و عادلانه را حفظ کنیم هر چند ملیت شخصیت خود من فرانسوی است اما اگر بی طرفی را رعایت نکنیم، مثلا همکاران اسکاتلندی من، من را به رعایت نکردن بی طرفی متهم می کنند.

سیریل ژولیئن رئیس دفتر خبرگزاری AFP فرانسه در تهران همچنین از آنچه خوش صحبتی طرفهای ایران در مذاکرات هسته ای، نامید، ابراز خوشحالی کرد و گفت: به عنوان یک خبرنگار خوشحالم که مذاکره کنندگان ایرانی اهل مصاحبه و اعلام نظر هستند.

وی در پاسخ به سئوال یکی از حضار که از منبع و منشأ تغذیه اقتصادی گروهک داعش سئوال کرد، پاسخ داد: شخصا معتقدم که باید با داعش مقابله شود اما اینکه چه کسانی آنها را به لحاظ اقتصادی تغذیه می کنند، این را نمی دانم. بعضی ها می گویند آنها از طرف کشورهای خارجی حمایت می شوند ولی من ادله ای برای اثبات این قضیه در اختیار ندارم.

همچنین به گفته ژولیئن، خبرگزاری فرانسه برنامه ای برای راه اندازی بخش فارسی ندارد و البته او علت این قضیه را هم نمی داند و برایش مشخص  نیست که آیا ایران به عنوان یک مارکت و بازار در حال حاضر برای خبرگزاری فرانسه مد نظر هست یا خیر؟

نظر شما