شناسهٔ خبر: 24397 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل انتشارات سروش، حجاریان را به مطالعه دو کتاب دعوت کرد

مدیرعامل انتشارات سروش در نامه ای به سعید حجاریان ضمن تذکر نکاتی درباره یادداشت اخیر وی در روزنامه آرمان و تاکید بر انحراف این تفکر و برداشتهای ناثواب از واقعه عظیم عاشورا و زندگی ائمه وی را به مطالعه دوکتاب در این باره توصیه کرد و یک جلد کتاب عقل و عشق در حریم عاشورا که اخیرا از سوی انتشارات سروش منتشر شده است را به وی اهدا نمود.

فضائلیبه گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مهدی فضائلی در نامه خود خطاب به سعید حجاریان آورده است، ضمن تسلیت ایام عزاداری سالار شهیدان، در خصوص یادداشت اخیر شما تحت عنوان «فرهنگ عاشورا، فرهنگ اربعین» در روزنامه آرمان مطالبی را به عرض می‌رساند.

در این یادداشت، نکات متعددی وجود دارد که نیازمند نقّادی است،ولی اینجا مجال این نقد نیست؛از اینکه «فرهنگ عاشورا در جامعه ایران (فقط) کارکرد تسلی‌بخشی داشته»، تا اینکه «ما فرهنگ عاشورا را از فرهنگ تسلی‌بخشی به فرهنگ مهاجم تبدیل کردیم»، و از القای تقابل عقل و عشق در فرهنگ عاشورا، تا برداشت نادرست از جمله معروف حضرت امام (ره) که «ما مکلف به تکلیف هستیم نه مکلف به نتیجه.»

اما در بخش پایانی یادداشت شما آمده است «بعد از اربعین، ائمه به تربیت شاگرد و تدارکات سیاسی پرداختند و جهت‌گیری حرکت‌ها بر مبنای محاسبات عقلانی صورت گرفت»، عبارتی که مفهوم مخالف آن نگران‌کننده است و زندگی و سلوک سیاسی و اجتماعی امام علی (ع)، امام حسن مجتبی (ع) و حضرت اباعبدالله (ع) را غیرعقلانی معرفی می‌کند!

مدیرعامل انتشارات سروش افزوده است: البته بین مفهوم عقل در مکتب اهل‌بیت‌ (ع) با آنچه اندیشه‌های وارداتی به‌عنوان عقل و رفتار عقلانی معرفی می‌کنند، فاصله بعیدی است که بماند! اگرچه برداشت‌هایی این‌چنین توسط شما از تشیع و اندیشه امام راحل (ره) تازگی ندارد و پیش‌از‌این نیز در مقالاتی از جمله عرفی شدن فقه شیعی و امام خمینی فقیه دوران گذار مطالب معتنابهی نوشته‌اید.

مهدی فضائلی در ادامه این نامه می افزاید: شاید ریشه این برداشت‌ها را بتوان همانی دانست که خود شما پیش‌ازاین به آن اعتراف کردید و گفتید: فارغ‌التحصیلان علوم انسانی که به‌عنوان اعضای هیئت علمی استخدام می‌شوند ناخودآگاه حامل آخرین دستاوردهای این علوم هستند و اکنون می‌توان مشاهده کرد که دیدگاه‌های پست‌استروکتورالیسم، پست مارکسیسم، پست فمینیسم و انواع مکاتب غربی تحت عنوان علوم ترویج می‌شوند. و باز اذعان کردید: «طی ده پانزده سال اخیر مقالاتی از من به چاپ رسیده که حاوی بعضی از نظریات نامربوط به شرایط کشورمان بوده که قصد دارم بعضی از مهم‌ترین آن‌ها را در این مجال بشکافم و علت انحراف این مواضع را تشریح کنم.» این یادداشت بار دیگر آثار همان انحراف پیشین را آشکار کرد!

فضائلی درپایان آورده است: به‌هرجهت، فرصت را مغتنم می‌شمارم و به شما و همه کسانی که به‌نحوی تحت تأثیر همین «پست‌ایسم‌ها» به چنین برداشت‌های ناثوابی از مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و شاگرد ممتاز این مکتب، امام راحل (ره)،رسیده‌اند یا تحت تأثیر نوشته‌هایی نظیر آنچه شما نوشته‌اید به چنین برداشت‌هایی متمایل شده‌اند، مطالعة دو کتاب را پیشنهاد می‌کنم:

نخست انسان 250 ساله اثر حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای مدظله‌العالی، و دوم عقل و عشق در حریم عاشورا اثر جناب دکتر ابراهیمی‌دینانی. ضمناً به‌پیوست، کتاب دوم که از منشورات انتشارات سروش است تقدیم می‌شود. امید آنکه در سایه عزاداری‌های این ایام، معرفت اباعبدالله‌الحسین و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز روزی ما شود.

نظر شما