شناسهٔ خبر: 24409 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دولت یازدهم هزینه برگزاری هفته کتاب را کاهش داده است؟

شست خبری بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. برزین ضرغامی، دبیر اجرایی این دوره از هفته کتاب با بیان این‌که واگذاری برنامه‌های هفته کتاب به‌جای تصدی‌گری هدف وزارت ارشاد بوده است گفت: در نتیجه تحقق این هدف؛ هزینه برگزاری هفته کتاب کاهش پیدا کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست خبری بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران امروز (۱۹ آبان ماه) با حضور برزین ضرغامی دبیر اجرایی، محسن رضایی، مشاور عالی ستاد هفته کتاب و جمعی از اصحاب رسانه در سالن جلسات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.

ضرغامی در این نشست خبری، اظهار کرد: شعار بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران «ترویج کتاب، ترویج امید» است. این دوره از هفته کتاب در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نام‌گذاری شده است، از ۲۴ آبان ماه آغاز خواهد شد و یکم آذرماه به کار خود پایان خواهد داد و ما سعی کرده‌ایم در برنامه‌های خود به مباحث اقتصادی نیز به‌صورت ویژه بپردازیم؛ درنتیجه از هزینه‌های این دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران کاسته‌ایم.

مشارکت نهادهای مختلف در هفته کتاب

وی از مشارکت بیش از ۴۰ نهاد، سازمان و وزارتخانه در سراسر کشور در برگزاری برنامه‌های هفته کتاب خبر داد و گفت: البته این تعداد نهاد، سازمان و وزارتخانه، علاوه بر زیرمجموعه‌های وزاتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی است؛ اگر این مراکز را نیز به آمار اضافه کنیم، درمجموع بیش از ۲۰۰ نهاد با ستاد برگزاری بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران همکاری دارند.

دبیر اجرایی بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، افزود: وزارت ارشاد از ابتدای راه‌اندازی هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران تاکنون، علاوه بر نقش هماهنگ‌کننده، به ترویج و تبلیغ کتاب پرداخته است.

برنامه‌ریزی هفته کتاب در سه سطح ملی، تخصصی و استانی

وی ادامه داد: همچنین در این دوره به کاهش تصدی‌گری‌های دولت و تفویض امور به بخش‌های خصوصی و استان‌های سراسر کشور اقدام کرده‌ایم. در این راستا برنامه‌های بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران را در سه سطح «ملی»، «تخصصی» و «استانی» دسته‌بندی کرده‌ایم.

دبیر اجرایی بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: در سطح «ملی» می‌کوشیم از افرادی که در حوزه کتاب و فعالیت‌های مرتبط با کتاب، چاپ و نشر اقداماتی را انجام داده‌اند، قدردانی کنیم. همچنین در سطح «تخصصی» وزارتخانه‌ها، نهادها و سازمان‌های مختلف، برنامه‌های حوزه کتاب را برگزار و از برگزیدگان خود تجلیل خواهد کرد؛ به‌طور مثال، وزارت کشاورزی، از برگزیدگان کتاب سال جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست، از برگزیدگان کتاب سال محیط زیست تجلیل خواهند کرد.

ضرغامی با اشاره به سطح استانی برنامه‌های بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، گفت: امسال سعی کرده‌ایم نقش استان‌ها در برگزاری برنامه‌های هفته کتاب، پُررنگ‌تر و غنی‌تر باشد. بنابراین، در هراستانی، ستاد استانی هفته کتاب راه‌اندازی شده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیش از ۴۰۰ شهرستان، دفتر و نمایندگی دارد که در ایام هفته کتاب، می‌تواند از این فرصت برای برپایی هرچه بهتر برنامه‌ها استفاده کرد.

وی افزود: امسال با توجه به تقارن هفته کتاب با ایام محرم، به همه استان‌ها تأکید کرده‌ایم که اجرای برنامه ویژه‌ای با موضوع «قیام و معرفت عاشورایی» در دستور کار داشته باشند. همچنین امسال برای نخستین بار جایزه «فرهنگ و ادب محتشم» برگزار خواهد شد و پایان آبان ماه سال جاری از برگزیدگان حوزه‌های شعر، کتاب، پایان‌نامه، فعالیت‌های تجسمی، فیلم و عکس عاشورایی تجلیل خواهیم کرد.

روستای دوستدار کتاب و انتخاب پایتخت کتاب

دبیر اجرایی بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: در این دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار جشنواره «دوستداران روستای کتاب» در سطح کشور برگزار خواهد شد؛ در این جشنواره، هر روستایی که ازنظر تعداد و کیفیت برنامه‌های فرهنگی ازجمله کتاب امتیاز بیشتری کسب کند، وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مبلغی را برای مباحث فرهنگی ازجمله تجهیز کتابخانه‌های روستا، اهدا خواهند کرد.

ضرغامی ادامه داد: «انتخاب پایتخت کتاب در کشور» یکی دیگر از برنامه‌های بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران است. چارچوب‌های این برنامه ابلاغ‌شده است؛ بر این اساس شهرستانی که بتواند فعالیت‌‌های فرهنگی خوبی داشته باشد، به سازمان یونسکو معرفی خواهد شد.

نام‌گذاری برای ایام هفته کتاب

وی با اشاره به ویژگی‌های بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، گفت: در این دوره به توسعه نشر الکترونیک و دیجیتال، استفاده از ظرفیت گروه‌های مرجع و قانونمند کردن فعالیت‌های فرهنگی استان‌ها توجه ویژه داریم. بر اساس این ویژگی‌ها، هرروز از ایام هفته کتاب را نام‌گذاری کرده‌ایم؛ این نام‌گذاری‌ها به ترتیب عبارت‌اند از ۲۴ آبان ماه با عنوان «کتاب، مسجد و محرم»، ۲۵ آبان ماه با عنوان «کتاب، آگاهی و سبک زندگی»، ۲۶ آبان ماه با عنوان «کتاب، فرهنگ و صنعت»، ۲۷ آبان ماه با عنوان «کتاب، مدرسه و دانشگاه»، ۲۸ آبان ماه با عنوان «کتاب، پدیدآورندگان، خادمان و پیشکسوتان حوزه نشر»، ۲۹ آبان ماه با عنوان «کتاب، مدیریت جهادی و توسعه کشاورزی»، ۳۰ آبان ماه با عنوان «کتاب و شهروندی» و درنهایت یکم آذرماه با عنوان «کتاب، رسانه و فناوری‌های نوین» نام‌گذاری شده‌اند.

دبیر اجرایی بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: برنامه‌های این دوره از هفته کتاب، بر اساس نام‌گذاری‌های صورت گرفته طراحی‌شده‌اند؛ ازجمله این برنامه‌ها می‌توان به ارائه کتاب سال محیط زیست، تجلیل از پدیدآورندگان کتاب سال دانشجویی، برپایی آیین نکوداشت ۲ هزارمین کتاب دانشگاه پیام نور، قدردانی از کتابخوان برتر و برپایی آیین ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در ۵۰ هزار مدرسه اشاره کرد.

ضرغامی در ادامه سخنانش، گفت: تجلیل از خادمان چاپ و نشر، تجلیل از ناشران پیشکسوت، برپایی مراسم شناسایی و قدردانی از صاحبان کتابخانه‌های خانگی، تجلیل از مروجان امر کتاب در نهادهای غیردولتی و قدردانی از اصحاب رسانه که در حوزه کتاب فعالیت‌ می‌کنند، از دیگر برنامه‌های بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آیند.

بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ترویج کتاب، ترویج امید» با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور خارجه، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نهادهای دولتی و غیردولتی از ۲۴ آبان‌ تا یکم آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

نظر شما