شناسهٔ خبر: 24487 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شمس‌الواعظین: در سال‌های اخیر سوگواره مطبوعات داشتیم نه جشنواره

رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران میانگین تیراژ مطبوعات نسبت به جمعیت کشور را ناخوشایند توصیف و تأکید کرد این وضعیت و چرایی آن باید بررسی شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ ماشاءالله شمس‌الواعظین، درباره وضعیت تیراژ مطبوعات امروز کشور اظهار کرد: در حال حاضر تیراژ روزنامه‌های یومیه کشور به گفته معاون مطبوعاتی به نیم میلیون نسخه هم نمی‌رسد، معنای این موضوع این است که به نسبتِ جمعیت، سرانه مطبوعات در ایران برای مردم آماری حیرت‌آور را از منظر توسعه‌نیافتگی مطبوعات در مخاطب‌سازی به نمایش می‌گذارد.

او افزود: این آمار خیلی خطرناک است. باید آقایان این وضعیت و چرایی آن را بررسی کنند. باید بتوانیم بگوییم ما در غرب آسیا با توجه به اینکه کشوری کهن با ادبیات و فرهنگ ژرف هستیم و کتاب‌ها و خلاقیت‌های ابداعی که در شعر و فرهنگ و رمان و همه چیز داریم، دارای بیشترین تیراژ مطبوعات هستیم، اما متاسفانه چنین چیزی اکنون وجود ندارد. در حالی که این جز از طریق گشودن بستر آزادی بیان و آزادی گردش اطلاعات میسر نخواهد شد.

وی با اشاره به رشد کمّی نمایشگاه مطبوعات عنوان کرد: فرد خوشبینی هستم و خوشحالم که رشد کمّی در کشور در عرصه مطبوعات در حال وقوع است.abdolvahed mirzazadeh-6-124.jpg

این مدرس ارتباطات در بخش دیگری از گفت‌وگو با ایسنا، از یک خوشحالی صحبت کرد که نمی‌تواند آن را پنهان کند و گفت: خوشحالم از این که عنوان جشنواره مطبوعات حذف شده و جایش را نمایشگاه مطبوعات گرفته است. این عنوان هم سالم‌تر است و هم حرفه‌ای‌تر. مطبوعات زمانی جشن می‌گیرند که دوران طلایی و شکوفایی‌شان را طی می‌کنند، ولی ما طی سال‌های اخیر جشنواره مطبوعات نداشتیم، سوگواره مطبوعات داشتیم، یعنی هر سال سالگرد مرگ یک مطبوعه را برگزار می‌کردیم.

شمس‌الواعظین همچنین اظهار کرد: رشد کمّی در مطبوعات و رسانه‌ها در این نمایشگاه زیاد می‌بینم، اما رشد کیفی نیاز به مطالعه، تحقیق، پژوهش و جمع‌آوری اطلاعات دارد که خیلی زمان می‌برد.

او اظهار کرد: نمی‌دانم در یک سال اخیر با روی کار آمدن دولت روحانی چه اتفاق محتوایی و کیفی افتاده است، اما مسلما رشد کمّی عاملی است برای رشد کیفی.

نظر شما