شناسهٔ خبر: 24489 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روایت اشک‌ها و لبخندهای ضرغامی از زبان خودش

سید عزت‌ الله ضرغامی برای آخرین بار در جمع خبرنگاران حوزه‌ی تلویزیون و رادیو حاضر شد تا در یکی از طولانی‌ترین گفت‌وگوهای سال‌های اخیرش، پاسخگوی پرسش‌هایی درباره میزان علاقه‌مندی‌اش به شبکه‌های تلویزیونی، آینده‌ کاری‌اش، بهترین و بدترین روزهای ریاستش در رسانه ملی و... باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ ضرغامی ابتدا در پاسخ به پرسش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، مبنی بر اینکه حالا که دیگر ریاست سازمان صداوسیما را بر عهده ندارد و نگاهش آزادانه است، می‌تواند بگوید بیشتر برنامه‌های کدام شبکه را دوست دارد و دنبال می‌کند؟ گفت: من همه شبکه‌ها را نگاه می‌کنم. به ویژه بعضی وقت‌ها به اتفاق اعضای خانواده، شبکه بازار را نگاه می‌کنیم؛ چراکه می‌خواهیم ببینیم آخرین قیمت‌ها چه بوده است؛ بنابراین مجبوریم شبکه بازار را بیشتر نگاه کنیم.

رئیس سابق سازمان صدا‌و‌سیما همچنین درباره‌ی اینکه در عنوان‌های جدیدش - عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی فضای مجازی - چه برنامه‌ریزی برای آینده‌اش دارد؟ تصریح کرد: این دو مسئولیتی که رهبری معظم به من داده‌اند به نظرم واقعا مسئولیت مهمی است و من تلاش می‌کنم هم در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم در جلسات شورای عالی مجازی و کمیسیون‌های مربوطه‌شان به مراتب فعال‌تر از گذشته برخورد کنم و همان طور که ایشان در متن حکم امر فرموده‌اند، ان‌شاءالله بتوانم با جدیت، نگاه دینی و انقلابی را در ارتباط با موضوعاتی که مطرح می‌شود، داشته باشم.

وی سپس در پاسخ به پرسشی دیگری از خبرنگار ایسنا درباره اینکه آیا در شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی فضای مجازی نگاه ویژه‌ای به سازمان صداوسیما خواهد داشت؟ 1415704550420_Rouhollah Vahdati-36.jpgپاسخ مثبت داد و گفت: حالا دیگر چون مسئولیت مستقیم در ارتباط با سازمان صداوسیما ندارم، خیلی راحت‌تر می‌توانم در جهت دفاع و حمایت از سازمان که در واقع حمایت از مردم و مطالبات آن‌هاست، ان‌شاءالله تلاش کنم.

او در ادامه یادآور شد: من یادم رفت در جریان سخنرانی‌ام در مراسم معارفه، از رسانه‌ها تشکر کنم و از قلم انداختم. با توجه به اینکه در ذهنم مانده بود، جا دارد از همه رسانه‌ها که در واقع هم مکمل هستند و هم پشتوانه‌ و فعالیت‌های رسانه‌ای را گرم می‌کنند، بخصوص کارهای نمایشی و کارهایی که مخاطب فراوانی دارد سپاسگزاری کنم؛ به ویژه از خبرنگاران فعال حوزه رسانه و فرهنگی خبرگزاری‌های فارس، مهر، ایسنا، ایرنا و بعد نسیم و باشگاه خبرنگاران صمیمانه تشکر می‌کنم.

ضرغامی در بخش دیگری از گفته‌هایش به خاطره‌گویی‌ درباره رفتن به خیابان لشگرآباد اهواز و خوردن فلافل اهواز پرداخت.

وی درباره‌ی مشکلاتی که خبرنگاران در شهر اهواز و همایش پیرغلامان برای مصاحبه با او داشتند و در نهایت موفق به مصاحبه با او نشدند و اینکه خبرنگاران مجبور شده بودند قسمت‌هایی از مصلی اهواز را با پای پیاده برای مصاحبه با رییس سازمان صداوسیما بدوند، به طنز به خبرنگار ایسنا گفت: آنجا اگر می‌خواستم بایستم، بعضی چیزها را از دست داده بودم. آن روز می‌خواستیم برویم بازار فلافل‌فروشان؛ جای شما هم خیلی خالی بود و آنجا همه نوع غذا به ما دادند، پول هم از ما نگرفتند و ما این اقدام‌شان را گذاشتیم به پای محبتی که به صداوسیما دارند.

ضرغامی درباره اینکه آیا باز هم او را در سازمان صداوسیما خواهیم دید، به طنز گفت: من در اینجا زیاد ولو هستم، خیلی نگران نباشید. جلسات زیادی هست و حالا حالاها دوستان باید پیامک‌ها و تماس‌های تلفنی ما را در حوزه‌های مختلف تحمل کنند که اگر چیزی به ذهن ما برسد، خدمت‌شان بگوییم.

 

مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان صدا و سیما

رییس سابق صداوسیما در ادامه در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه دلتان بیشتر برای کدام دوره و بخش از زمان ریاستتان تنگ می‌شود، کوتاه پاسخ داد: برای همه دوران آن.

وی سپس در پاسخ به اینکه سخت‌ترین روزی را که در ریاست 10 ساله‌تان داشتید به یاد دارید؟ خاطرنشان کرد: سازمان صداوسیما چون با مردم زندگی می‌کند واقعا سختی‌ها و غم‌های مردم خیلی جدی در سازمان منعکس می‌شود و هم حس‌شان منعکس می‌شود و هم انتقال این حس. اما در طول این سال‌ها سانحه سقوط هواپیما C130 را خیلی حادثه تلخی برای خودم می‌دانم؛ چرا که واقعا خبر ناگواری و تلخی در پی داشت و این اتفاق ضربتی بود و تعدادی از بهترین‌ها، فداکارترین‌ها و عملیاتی‌ترین بچه‌های ما مظلومانه و غریبانه به شهادت رسیدند.

او ادامه داد: بعد از اتفاق سقوط هواپیمای C130 تا چندین ساعت از نظر فکری و روحی نمی‌توانستم تمرکز کنم و فقط آمدنم به واحد مرکزی خبری و همدردی با بچه‌ها و اشک ریختن توانست من را کمی آرام کند. حادثه تلخی بود اما افتخار شدند برای سازمان صداوسیما و درکنار شهدای سازمان در طول این سال‌ها در هر جای کشور انصافا جای این عزیزان خالی است.

ضرغامی در بخش دیگری از گفت‌وگویش با خبرنگاران، درباره‌ی پیامک‌هایی که در روزهای اخیر در مورد «عزت» و «سرافراز» در شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌شد و سخنرانان مراسم تکریم و معارفه رییس صداوسیما نیز به این کلمات اشاره داشتند، اینگونه گفت: این مسأله نشان می‌دهد که جامعه واقعا نیاز به طنز دارد؛ البته این نوع طنز بهداشتی است. اما شاید 90 درصد از طنزهایی که بین خود آقایان و بزرگان رد و بدل می‌شود و در نهایت به دست ما هم می‌رسد و ما هم چون باید خمس و زکاتش را بدهیم از این دست می‌گیریم و با آن دست می‌دهیم، نوعا بهداشتی نیستند و معلوم هم نیست که چرا غیربهداشتی‌ها بیشتر می‌چسبند. این نشان می‌دهد که جامعه نیاز به طنز دارد و هیچ مشکلی هم ندارد. ما خودمان وقتی شوخی «عزت دیگه وقت رفتنه» را شنیدیم، با بچه‌ها خندیدیم.

رییس سابق صداوسیما در ادامه درباره اینکه در فضای مجازی خبرهای زیادی درباره آینده شما شنیده می‌شود، خودتان نظرتان چیست؟ گفت: من همیشه به همان مسئولیتی که در همان مقطع داشتم فکر می‌کردم و به هیچ مسئولیت و ظرفیت دیگری توجه نکردم. امروز هم مهم‌ترین مسئولیت و ماموریتم را همین دو موردی می‌بینم که مقام معظم رهبری فرموده‌اند.

وی در ادامه درباره بحث فیلترینگ و مقابله با این قضیه توضیحاتی را ارائه داد و گفت‌: اگر شبکه ملی اطلاعات برقرار شود، همه مشکلات ما حل می‌شود و دیگر چیزی به عنوان فیلترینگ اصلا نخواهیم داشت. پهنای باند بالایی خواهیم داشت، سرعت‌ها بالا خواهد رفت و دسترسی‌ها بسیار خوب خواهد شد. اگر تقریبا الان نگوییم صد درصد ولی 99 درصد نیازهای مردم در همه بخش‌ها از طریق شبکه ملی اطلاعات فراهم می‌شود؛ البته اینطور نیست که فیلترینگ اصلا اثر ندارد. این فیلترینگ امروز برای حفاظت و صیانت از فرهنگ کشور لازم است اما کار اصلی، شبکه ملی اطلاعات است. ان‌شاءالله این شبکه راه‌اندازی شود و مفهوم فیلترینگ اصلا منتفی می‌شود.

نظر شما