شناسهٔ خبر: 24537 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عرضه دائره‌المعارف ۴۸ میلیونی در نمایشگاه

حامد میرزا بابایی، مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان در نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی، اظهار کرد: قیمت ارز را برای شرکت‌کنندگان یکسان‌سازی کردیم و برای همه یک قیمت تعیین‌شده است و کسی اجازه ندارد که بیشتر از آن عرضه کند. ۱۵ درصد تخفیف نیز برای تمامی ناشران و عرضه‌کنندگان کتاب‌ها در نظر گرفته‌شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی، امروز (چهارشنبه ۲۱ آبان) در محل انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان برگزار شد. حامد میرزا بابایی، مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان در این نشست، ماهیت برگزاری این نمایشگاه را، پر کردن خلأ زمانی بین نمایشگاه کتاب تهران تا دوره بعدی آن عنوان کرد.

وی در این نشست با ارائه پیشینه‌ای از برپایی این نمایشگاه گفت: در سال‌های گذشته، نمایشگاه‌های دیگری ازجمله علوم و بهداشت نیز برگزار می‌شد که این نمایشگاه‌ها تعطیل شدند و یک فاصله زمانی بین نمایشگاه کتاب تهران تا سال آینده افتاد و هیچ فضایی برای عرضه منسجم کتاب‌های کاربردی وجود نداشت، به این دلیل، نمایشگاه کتب کاربردی، بافاصله ۶ ماهه از نمایشگاه بین‌المللی کتاب قرار گرفت.

ارتقای کیفی و ارائه خدمات مناسب نمایشگاهی

میرزا بابایی ادامه داد: رسالت اصلی این بود که کتاب‌های خارجی نسخه اصلی در نمایشگاه کتب کاربردی عرضه شود. ما در این نمایشگاه، ارتقای کیفی به لحاظ محتوایی و خدمات مناسب نمایشگاهی داریم.

مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان، با نیم‌نگاهی به بستر وضعیت اقتصادی نشر کشور افزود: شرایط و بستر اقتصادی کشور، صنعت چاپ و نشر را نیز متأثر کرده است و صنف نشر هم از وضعیت اقتصادی موجود مستثنا نیست. کتاب‌های خارجی ماهیت ارزی دارند و قاعدتاً نوسانات ارزی نیز روی قیمت کتاب‌ها اثر می‌گذارد. ضمن آنکه هزینه‌های تأمین کتاب و سفارشات ارزی و هزینه‌های خارجی، متناسب باقیمت ارز است و نوسانات

شرایط و بستر اقتصادی کشور، صنعت چاپ و نشر را نیز متاثر کرده است و صنف نشر هم از وضعیت اقتصادی موجود مستثنی نیست. کتاب‌های خارجی ماهیت ارزی دارند و قاعدتا نوسانات ارزی نیز روی قیمت کتاب‌ها اثر می‌گذارد.

ارزی به‌سرعت خود را نشان می‌دهند.

مساله تحریم‌ها و تأثیرگذاری بر صنعت نشر

وی گفت: مساله دیگر تحریم‌هاست که مرکز نشر بین‌الملل نیز از این تحریم‌ها مستنداتی را جمع‌آوری کرده است. علاوه بر تحریم‌های آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا، برخی از ناشران خارجی نیز به‌تنهایی ایران را تحریم می‌کنند و به ایران کتاب نمی‌دهند. اداره گمرک نیز وضعیت نشر را با بحران روبه‌رو می‌کند. مساله دیگر به حمل‌ونقل مرتبط می‌شود که وزارت ارشاد حمایت‌های خود از بخش ارزی نمایشگاه را حذف کرده است. وقتی می‌گویم از این صنف باید حمایت شود، منظورم این نیست که تنها از عده‌ای بازرگان حمایت کنند، بلکه باید برای رفع مشکلات زیرساختی موجود چاره‌اندیشی و اقدام شود، چون ادامه این مشکلات، هزینه را به مصرف‌کننده تحمیل می‌کند.

میرزا بابایی در ادامه اظهار کرد: منظور من آن است که از دانشجو، استاد، پژوهشگر و پژوهشگاه‌ها حمایت کنیم، چراکه هزینه‌های تحمیلی باعث می‌شود قیمت کتاب بالا برود و اگر این مشکلات تشدید شوند، باعث بروز مشکل در عرضه و فروش کتاب‌های خارجی خواهد شد. چاپ بین‌الملل، سعی کرده است این نوسانات را کنترل کند و تلاش داریم که در نمایشگاه کتاب کاربردی، کتاب‌های اورجینال خارجی را به مخاطبان ارائه دهیم.

لزوم حمایت برای برگزاری بهتر نمایشگاه

مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان افزود: برای تأمین هزینه‌های برگزاری نمایشگاه از جایی حمایت نمی‌شویم و هزینه‌هایی که از ناشران دریافت می‌کنیم نیز کفاف برگزاری نمایشگاه را نمی‌دهد. انجمن باید هزینه‌های خود و ناشران را نیز پرداخت کند که برخی از این هزینه‌ها، از محل اندوخته انجمن پرداخت می‌شوند.

وی با اشاره به وجود مشکلات حاشیه‌ای تصریح کرد: بسیاری از دانشگاه‌ها، بودجه‌هایی برای ایجاد نمایشگاه کتاب دانشگاهی دارند و هر کس برای بالا رفتن اعتبار خود می‌خواهد یک نمایشگاه در دانشگاه برگزار کند. اگر همه این بودجه‌ها متمرکز شوند، می‌توان نمایشگاه کتب کاربردی را بهتر و

وقتی می‌گویم از این صنف باید حمایت شود، منظورم این نیست که تنها از عده‌ای بازرگان حمایت کنند، بلکه باید برای رفع مشکلات زیرساختی موجود چاره‌اندیشی و اقدام شود، چون ادامه این مشکلات، هزینه را به مصرف‌کننده تحمیل می‌کند.

باکیفیت‌تر برگزار و هزینه‌ها را کاهش داد که این امر شرایط قیمت‌گذاری مناسب‌تری را هم برای کتاب‌ها فراهم می‌کند. این آسیب‌شناسی‌ها باعث شد که ما نمایشگاه را از فضای نمایشگاهی به فضای دانشگاهی ببریم و این دوره از نمایشگاه نیز از ۲۵ تا ۲۸ آبان، هرروزه از ساعت ۹ تا ۱۷ در دانشگاه تربیت مدرس میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

قاعده تثبیت قیمت و عرضه کتاب‌ها به قیمت واحد

میرزا بابایی در ادامه درباره قیمت کتاب‌ها نیز گفت: یک قاعده تثبیت قیمت داریم و کتاب‌ها به یک قیمت واحد عرضه می‌شوند. هدف ما این است که یک بستر امن نمایشگاهی ایجاد کنیم به همین دلیل کتاب‌ها به یک قیمت واحد عرضه می‌شوند و از همه افرادی که کتاب‌ها را عرضه می‌کنند، خواسته‌ایم که قیمت کتاب‌های خود را در سایت نمایشگاه قرار دهند. قیمت‌ها باید باقیمت فروش کتاب در نمایشگاه یکی باشد و اگر شرکت‌کننده‌ای از این بخش تخلف کند، برخورد لازم صورت می‌گیرد. خریداران و دانشجویان نیز باید این قیمت‌ها را با سایت انجمن بسنجند.

مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: در این نمایشگاه هیچ کتابی به زبان فارسی نداریم و کتاب‌ها همه اورجینال بوده و ضمن آنکه اگر کتابی با چاپ افست در نمایشگاه باشد با متخلف برخورد می‌شود. امکان ثبت سفارش در نمایشگاه وجود دارد و ما بستر امن و قابل‌اطمینانی برای مراجعین ایجاد کرده‌ایم.

ارائه ۷۷ هزار عنوان کتاب به چهار زبان

وی درباره آمار دقیق کتاب‌هایی که در نمایشگاه عرضه خواهند شد، گفت: تاکنون بیش از ۷۷ هزار عنوان کتاب روی سایت انجمن ثبت‌شده است. این کتاب‌ها به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و عربی هستند. پس از کتاب‌های انگلیسی، بیشترین تعداد به کتاب‌های عربی اختصاص دارد. هیچ محدودیت موضوعی در نمایشگاه کتب کاربردی نداریم و این کتاب‌ها در موضوعات فنی و مهندسی، علوم انسانی، پزشکی، کشاورزی، معماری و بسیاری رشته‌های دیگر عرضه خواهند شد.

میرزا بابایی ادامه داد: بالاترین حجم موضوعی کتاب‌ها متعلق به علوم انسانی و کمترین تعداد به کتاب‌های

در صنعت نشر دنیا، تعرفه‌های مختلف وجود دارد و حمایت‌های بسیاری از ناشران صورت می‌گیرد، اما در ایران هنوز به پای آن‌ها نرسیده‌ایم.

مرجع اختصاص دارد. عرضه فیزیکی کتاب‌ها در داخل نمایشگاه مربوط به سال ۲۰۱۰ به بعد بوده، اما در سایت نمایشگاه، کتاب‌های قبل از ۲۰۱۰ نیز داریم. کتاب‌های انگلیسی‌زبان بعد از سال ۲۰۱۰، بالغ‌بر ۳۷ هزار عنوان کتاب است و حدود سه هزار و ۶۰۰ عنوان از کتاب‌ها نیز متعلق به سال ۲۰۱۴ هستند.

ارزان‌ترین کتاب ۱۰ هزار و گران‌ترین کتاب ۴۸ میلیون تومان

مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان در معرفی ارزان‌ترین و گران‌ترین کتاب‌های موجود در نمایشگاه بیان کرد: قیمت ۳ کتاب از ارزان‌ترین کتاب‌های نمایشگاه به ترتیب ۱۰، ۲۰ و ۳۰ هزار تومان است که متعلق به دیکشنری‌های کوچک بوده و گران‌ترین کتاب‌های نمایشگاه نیز به ترتیب باقیمت‌های ۲۴، ۳۰ و ۴۸ میلیون تومان ارائه می‌شوند که متعلق به دایرة‌المعارف شیمی، دایرة‌المعارف علوم و صنایع و دایرة‌المعارف استاندارد است.

حمایت مالی وزارت ارشاد از نمایشگاه

میرزا بابایی تصریح کرد: وزارت ارشاد تا دو هفته پیش مبلغ نمایشگاه سال گذشته را برای ما ارسال کرده و این حمایت‌ها با بوروکراسی‌های خاصی صورت می‌گیرد.

مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان، درباره میزان تخفیف کتاب‌ها نیز گفت: خریدوفروش در این نمایشگاه به‌صورت مستقیم خواهد بود و امکان استفاده از دستگاه پُز و کارت‌های بانکی و بن‌های کارتی نیز وجود دارد. حداقل تخفیف‌ها ۱۵ درصد است و بسیاری از ناشران هم می‌توانند از ۱۵ تا ۵۰ درصد تخفیف دهند، اما اعمال ۱۵ درصد تخفیف از سوی همه ناشران الزامی است.

وی در پایان این نشست یادآور شد: آیین افتتاحیه این دوره از نمایشگاه به‌احتمال فراوان با حضور دکتر سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر وحید احمدی، معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ساعت ۹ یکشنبه ۲۵ آبان ماه در محل دانشگاه تربیت مدرس (بزرگراه جلال آل احمد) برگزار خواهد شد.

نظر شما