شناسهٔ خبر: 24566 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقد کتاب «شفاهی و مکتوب در نخستین سده‌های اسلامی» برگزار می‎شود

نقد کتاب «شفاهی و مکتوب در نخستین سده‌های اسلامی» اثر اسلام‌شناس مشهور، گرگور شوئلر، به همت گروه جریانهای فکری تاریخ اسلام امروز برگزار خواهد شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از پژوهشکده تاریخ اسلام؛ در این نشست، دکتر نصرت نیل‌ساز مترجم کتاب، دکتر احمد پاکتچی، دکتر مسعود صادقی و دکتر زهیر صیامیان حضور خواهند داشت. 

موضوع اصلی کتاب شفاهی و مکتوب در نخستین سده های اسلامی، بررسی چگونگی نقل دانش در میان نخستین مسلمانان است که با مسأله مهم وثاقت منابع حدیث، تفسیر و تاریخ پیوند می‌یابد. گریگور شولر، استاد آلمانی دانشگاه بازل سوییس، در پنج مقاله گردآمده در این کتاب به این موضوع مهم و به طور خاص نقل شفاهی و مکتوب حدیث در نخستین سده‌های اسلامی پرداخته است. نویسنده با مطالعه سنت ادب عربی و بهره‌گیری از برخی مفاهیم مشابه در سنت فلسفی یونان و سنت دینی یهود به بازنگری و ارزیابی دقیق دیدگاه‌های مختلف در این باره پرداخته و نظریه‌ای ارائه کرده است تا برخی دیدگاه‌های به ظاهر متضاد را به هم نزدیک کند، این کتاب که ترجمه فارسی مهم‌ترین تحقیقات شولر است، چشم‌اندازی نو و اطلاعاتی سودمند را پیش روی پژوهشگران و علاقه‌مندان مطالعات اسلامی قرار می‌دهد.

این نشست، روز شنبه ۲۴ آبان ماه در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد.

 

 

 

نظر شما