شناسهٔ خبر: 24586 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب‌های چاپ نخست در دولت یازدهم، رشد 21 درصدی داشته‌اند

مجید غلامی‌جلیسه، معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی موسسه خانه کتاب در نشست خبری ویژه بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، در جمع اصحاب رسانه ضمن تشریح ویژه‌برنامه‌های این موسسه در هفته کتاب سال جاری گفت: خوشبختانه تعداد عناوین کتاب‌های چاپ نخست طی 7 ماه ابتدای سال نسبت به 7 ماه مشابه سال گذشته، از رشد 21 درصدی برخوردار بودند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست خبری موسسه خانه کتاب ویژه بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور مجید غلامی‌جلیسه، معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی خانه کتاب، مالک شجاعی جشوقانی، مدیر سرای اهل قلم و جمعی از اصحاب رسانه دقایقی پیش (24 آبان‌ماه) در سرای اهل قلم برگزار شد.

مجید غلامی‌جلیسه، معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی خانه کتاب در این مراسم اظهار کرد: بدون تردید موسسه خانه کتاب یکی از مهم‌ترین موسسات فعال در حوزه کتاب است که در طول سال، فعالیت‌های مستمر و مختلفی را در حوزه کتاب انجام می‌دهد.

دبیر کمیته فعالیت‌های کتاب مؤسسه خانه کتاب توضیح داد: خوشبختانه طی 7 ماه ابتدایی سال جاری نسبت به 7 ماه مشابه سال گذشته، شاهد رشد 13 درصدی انتشار کتاب بودیم؛ از این میان، در حوزه آثار تالیفی با حدود 10 درصد افزایش کمی مواجه بودیم. همچنین در این بُرهه زمانی شاهد رشد 21 درصدی کتاب‌های چاپ نخست بودیم. در حالی‌که در تاریخ مشابه سال قبل، تعداد کتاب‌های تجدیدچاپی افزایش یافته بودند. البته ناگفته نماند که طی 7 ماه گذشته، شمارگان کل، 6 درصد و شمارگان متوسط، 17 درصد کاهش یافته است.

معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی خانه کتاب با بیان این‌که یکی از دغدغه‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل موسسه خانه کتاب در حوزه کتاب، ارتقای سطح کمی و کیفی است، گفت: خوشبختانه موسسه خانه کتاب در عرصه کیفی آثار پیشرفت‌های خوبی داشته است. به‌طور مثال در خانه کتاب، فعالیت‌های مستمر و نهادینه‌ای برای افزایش عمق آثار منتشره و جلوگیری از کتابسازی و شیوع نشر زرد صورت گرفته است. فعالیت‌های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و خانه کتاب در عرصه کمّی نیز قابل قدردانی و ستایش است.

غلامی‌جلیسه در ادامه سخنانش، گفت: راه‌اندازی فصلنامه‌های نقد کتاب و برگزارش نشست‌های تخصصی نقد و بررسی آثار از جمله اقدامات خانه کتاب به منظور رصد کردن وضعیت کیفی کتاب‌ها به شمار می‌آیند. بدون تردید نتایج نظارت کیفی آثار به زودی ظهور و بروز نمی‌کنند اما امیدواریم در سال‌های آینده شاهد نتایج آنها باشیم.

وی افزود: در دوره جدید فعالیت‌های خانه کتاب در حوزه کتاب سال، بازنگری اساسی در داوری‌ها صورت گرفت؛ در این میان، بسیار تاکید داشتیم که آثار از نظر کیفی رصد شوند. از امروز (24 آبان‌ماه) داوری جدید جایزه کتاب سال آغاز می‌شود.

معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی خانه کتاب با بیان این‌که هفته کتاب بهانه‌ای برای رصد کردن وضعیت کتاب در کشور و برنامه‌ریزی در حوزه کتاب است، گفت: هفته کتاب، بهار کتاب است که با آغاز آن، شاهد شنیدن نغمه کتاب در طول سال خواهیم بود. این موضوع کم سطحی‌نگری است که در ایران فقط یک هفته به کتاب اختصاص یابد. بدون تردید برنامه‌ریزان فرهنگی، هفته کتاب را بهانه‌ای برای استمرار حرکت‌ها و فعالیت‌های حوزه کتاب می‌دانند. به این منظور در خانه کتاب از حدود دو هفته پیش، فعالیت‌هایی را برای بیست و دومین دوره هفته کتاب آغاز کرده‌ایم که از آن میان می‌توان به رونمایی از نرم‌افزار آرشیو کتاب‌های ماه، رونمایی از نرم‌افزار آرشیو کتاب هفته و رونمایی از وب‌سایت نشریات نقد کتاب اشاره کرد.

غلامی‌جلیسه ادامه داد: خانه کتاب در این هفته علاوه براستمرار برنامه‌های پیشین خود، برنامه‌های جدیدی را نیز تدارک دیده است که تا پایان سال به صورت مستمر برگزار خواهند شد؛ از میان این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری نشست تخصصی تاریخ شفاهی کتاب اشاره کرد که در آن، به بررسی وضعیت نشر در گذشته با هدف تکریم پیشکسوتان حوزه کتاب پرداخته خواهد شد؛ این نشست در هفته جاری از ساعت 14 تا 16 برپا می‌شود اما از هفته آینده به صورت مستمر و ثابت از ساعت 16 تا 18 برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد: موسسه خانه کتاب در هفته کتاب یک سلسله فعالیت‌های ترویجی تدارک دیده است که از آن میان می‌توان به اهدای کتاب به سالمندان کهریزک و بیمارستان مفید، اهدای 30 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه، برگزاری کارگاه تصویرسازی کتاب با حضور تصویرگران مطرح کشور اشاره کرد.

معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی خانه کتاب افزود: انتشار ویژه‌نامه بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از دیگر اقدامات موسسه خانه کتاب به شمار می‌آید؛ هفت شماره از این ویژه‌نامه در هفته کتاب منتشر خواهد شد که هر شماره به موضوع ویژه‌ای از حوزه نشر و کتاب خواهد پرداخت.

در بخش دیگر این مراسم، مالک شجاعی‌جشوقانی، مدیر سرای اهل قلم خانه کتاب گفت: تعریف سرای اهل قلم این است که هر روز، روز کتاب است؛ از بعد از بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا به امروز، تقریباً هر روز در سرا برنامه برپا شده است؛ به‌گونه‌ای که تاکنون (از ابتدای سال 1393 تاکنون) حدود 300 نشست در این سرا برپا شده است. نشست‌های ویژه‌ای هم در هفته کتاب سال جاری متناسب با مسائل و موضوعات روز مربوط به نشر برگزار خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که امسال فعالیت‌‌های هفته کتاب به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران واگذار شده که ابتکار خوبی است، توضیح داد: ساعت 15 و 30 دقیقه امروز (24 آبان‌ماه) در سرای اهل قلم شاهد برگزاری نشست «کتاب و سبک زندگی» با حضور حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا زائری، نویسنده کتاب «سبک زندگی» خواهیم بود.

شجاعی‌جشوقانی ادامه داد: فردا (25 آبان‌ماه) نشستی با حضور محمد اسفندیاری برگزار خواهد شد که در این نشست، کارنامه عاشوراپژوهی ایران مرور و برسی می‌شود. همچنین ساعت 16 و 30 دقیقه فردا (25 آبان‌ماه) نشست ارزیابی نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت با حضور دکتر سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

وی افزود: دوشنبه (26 آبان‌ماه) سرای اهل قلم میزبان برنامه صبحانه کاری همراه با هم‌اندیشی با حضور تمام فعالان کتاب در رسانه با تاکید بر رسانه ملی خواهد بود. همچنین در این روز، نشست هم‌اندیشی خانه کتاب با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار خواهد شد و نشست «بازخوانی میراث اندیشمندان مسلمان در حوزه فلسفه علم» برپا می‌شود.

مدیر سرای اهل قلم ادامه داد: سه‌شنبه (27 آبان‌ماه) نشست‌‌های «بررسی جایگاه نقد در حوزه کتاب کودک و نوجوان» برگزار خواهد شد. همچنین در این روز، نشست دیگری با موضوع کتابشناسی در حوزه تاریخ برپا می‌شود. چهارشنبه (28 آبان‌ماه) با حضور دکتر سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نجفعلی میرزایی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب نشست «کتاب و روستا» برگزار خواهد شد.

شجاعی‌جشوقانی در پایان سخنانش با بیان این‌که در هفته کتاب باید به مسائل جدی و واقعی اهالی قلم نیز پرداخته شود، گفت: از زمان مدیریت سیدعباس صالحی در معاونت فرهنگی ارشاد و مدیریت نجفعلی میرزایی در موسسه خانه کتاب، مباحث حقوقی اهالی قلم به صورت جدی پیگیری می‌شوند که از آن میان می‌توان به بحث بیمه اهالی قلم اشاره کر؛ خوشبختانه اکنون بحث بیمه و حقوقی حدود سه هزار نفر اهل قلم عضو در این موسسه در حال پیگیری است.

نظر شما