شناسهٔ خبر: 24634 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جلد دوم «دانشنامه سیره نبوی» نقد و بررسی می‌شود

جلد دوم «دانشنامه سیره نبوی»با حضور کارشناسان دوشنبه 26 آبان ماه در پژوهشکده تاریخ اسلام نقد و بررسی می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از پژوهشکده تاریخ اسلام؛ جلد دوم «دانشنامه سیره نبوی» به همت گروه رجال و خاندان‌های اسلامی پژوهشکده تاریخ اسلام به بوته نقد گذاشته خواهد شد.

در این نشست حجت الاسلام محمدرضا هدایت‌پناه از مؤلفین دانشنامه، دکتر علی بیات و دکتر سید جمال موسوی حضور خواهند داشت.

دانشنامه نبوی در ۱۰ جلد و هر جلد در معرفی ۶۰۰ واژه به رشته تحریر درمی‌آید، که نظام‌های مطلوب رفتاری در حوزه‌های مختلف را با بهره‎گیری از سیره و سنت نبوی‌(ص) استخراج، تبیین و تحلیل می‌نماید. این دانشنامه که مقدمات آن از سال ۱۳۸۶ آغاز شد قصد دارد، با رویکردی راهبردی، افزون بر استفاده از یافته‌های علمی موجود، افق‏های نوین حوزه‏های دانش را نيز ـ به گونه‌ای که یافته‌های آنها بتواند در حل مسائل روز و نظام‌سازی در دنیای معاصر به کار رود ـ بگشاید. نیاز به یک منبع جامع که تبیین‌کننده نظام‌های مطلوب اسلامی در حوزه‌های مختلف رفتاری بوده، مستند به سیره و سنت نبوی و قابل استفاده برای پیروان مذاهب مختلف اسلامی باشد، انگیزه تألیف این دانشنامه بوده است.

در اين دانشنامه سيزده گروه علمي، ذيل نظارت شوراي علمي دانشنامه در حوزه‌هاي متفاوت نظام‏هاي رفتاری و اخلاقی مشغول فعاليت هستند.
اهداف دانشنامه به دو دسته اصلی و فرعی قابل تقسیم است:
الف) اهداف اصلی:
-  استخراج، تبیین و تحلیل نظام‌های رفتاری مطلوب از سیره و سنت نبوی.
-  استخراج، تبیین و تحلیل روش‌های پیاده کردن نظام‌های مطلوب از سیره و سنت نبوی.
ب) اهداف فرعی:
- مطالعه و بررسی نظام‌های رفتاری تحقق یافته در جامعه اسلامی عصر پیامبر (ص)
-  تحلیل چگونگی نظام‌سازی و تبدیل نظام جاهلی به نظام دینی توسط پیامبر (ص)
موضوع دانشنامه، مطالعه نظام‎های رفتاری از دیدگاه پیامبر(ص) و موضوع نظام‎های رفتاری، نوع رفتارهاست. به‏ همین علت، دانشنامه دارای دو بخش اساسی است:
بخش اول: کلیات؛ شامل:
۱- فلسفه سنت و سیره (چون چیستی سنت و سیره، روش کشف و تفسیر سنت و سیره، حجیت، منابع، تاریخ تحول سیره‌شناسی، مکاتب فکری راجع به موضوع و...
۲- مباحث پیرامونی سنت و سیره (چون سیره و سنت شناسان، منابع سیره و سنت و ...)
۳- فلسفه نظام‎های رفتاری.
بخش دوم: نظام‎های رفتاری؛ که مجموع آن برحسب ماهیت، هدف و ضمانت اجرای رفتار، به دو کلان‌نظام «حقوقی» و «اخلاقی» و به حسب موضوع رفتار، به نُه نظام رفتاری تقسیم می‌گردد، که این نظام‎های رفتاری عبارتند از: نظام‎های عبادی، تربیتی، قضایی، اجتماعی، سیاسی، جهادي و دفاعي، اقتصادی، مدیریتی، زیست محیطی، آموزشی و پژوهشی.
از آنجا که دانشنامه علاوه بر گزارش، به تحلیل و نظریه‌پردازی نیز می‌پردازد، مخاطبان نخست آن متخصصان و آگاهان به مباحث حوزه‌های دانشی مطرح در دانشنامه و طراحان نظام‌هاي اجتماعی می‌باشند.

نخستین جلد این مجموعه حرف «الف» تا «همزه» را دربرداشت. جلد دوم این دانشنامه واژه‌های باقی‌مانده حرف «آ» و حرف «ب» را دربر دارد. دومین جلد «دانشنامه سیره نبوی» در پنج محور به بررسی اعلام اشخاص، اعلام جغرافیایی، اماکن، قبایل و حوادث صدر اسلام می‌پردازد و سیره نبوی را با رویکرد دایرةالمعارفی تقریر می‌کند، بخش صحابی این دانشنامه با نگاه تقریبی نوشته شده و سعی بر این است بر اساس منابع اهل سنت، مواضع و رویکردهای شیعی صحابی رسول خدا(ص) را شرح دهد.

این دانشنامه در ۱۰ جلد و هر جلد در معرفی ۶۰۰ واژه به رشته تحریر درآید، نخستین جلد این دانشنامه زیر نظر حجت‌الاسلام رسول جعفریان، نویسنده و محقق تاریخ تشیع، و جلد دوم با نظارت حجت الاسلام حسین حسینیان مقدم و همکاری جمعی از اعضای گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ حجت‌الاسلام محمدرضا هدایت‌پناه، حجت‌الاسلام رمضان محمدی، حجت‌الاسلام قاسم خانجانی و دکتر منصور داداش‌زاده تالیف شده است.

این نشست، دوشنبه ۲۶ آبان ماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در محل پژوهشکده تاریخ اسلام واقع در خیابان شهید عباسپور، خیابان رستگاران، کوچه شهروز شرقی، پلاک ۹ برگزار خواهد شد.

نظر شما