شناسهٔ خبر: 24726 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چرا در بافت تاریخی یزد، صورت‌ مساله را پاک می‌کنند؟

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد «طرح حفاظت از بافت تاریخی یزد» را طرحی نامناسب دانست که در برخی مواقع برای اجرایی کردن‌اش صورت مساله را پاک می‌کنند.

1415169184730_08.jpgبه گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ به دنبال اجرایی کردن طرح حفاظت از بافت تاریخی یزد، که طرح آن در دولت گذشته به تصویب رسید، در طول دو هفته‌ گذشته تعدادی خانه‌ قدیمی و ارزشمند در محله‌ «گلچینان» یزد و درست کنار شهرداری ناحیه‌ تاریخی شهر یزد تخریب شدند، خانه‌هایی که اگر قرار بود طرحی با نام «حفاظت از بافت تاریخی یزد» مدافع آن‌ها باشد، قطعا باید سرپا می‌ماندند،‌ اما به نظر می‌رسد زور این طرح هنوز بیشتر از متولیان میراث فرهنگی است ...

چراکه متولیان اجرا کننده‌ این طرح، کوچه‌های آشتی‌کنان یزد را شش متری می‌کنند و برای دسترسی بهتر ساکنان محله‌هایی که بخشی از منبع درآمدشان از ورود گردشگر به این بافت‌های تاریخی تامین می‌شود، خانه‌های قدیمی را تخریب و به جایشان پارکینگ محلی می‌سازند!

محسن ذاکرنیا، با بیان اینکه طرح «حفاظت از بافت تاریخی یزد» در مرحله‌ نخست محدوده بافت تاریخی با ارزش را کاهش داده است، اظهار کرد: در این طرح 700 هکتار بافت تاریخی به 500 هکتار کاهش یافته است. این اقدام یعنی عدم انطباق ضوابط میراث فرهنگی با طرح حفاظت از بافت تاریخی یزد؛ کاری که مسئولان تهیه‌کننده طرح بافت تاریخی که امضای مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان یزد در دولت گذشته را نیز دارد‌، امکان انجامش را نداشتند، اما انجام دادند.

او محدوده‌ بافت تاریخی تعریف شده در این طرح را از نظر بناهای با ارزش یعنی بافت ارزشمند و ممتاز یزد دانست و افزود:‌ متاسفانه مشاور در تهیه‌ طرح کوچه‌های بافت تاریخی را تا شش متر تعریض کرده است، اقدامی که فقط یک معنا دارد؛ یعنی انطباق نداشتن ضوابط میراث فرهنگی با گذرهای تعریف شده.

وی ادامه داد: اقدامات و تخریب‌هایی که بافت ثبتی و با ارزش یزد در حال انجام است، مانند آن است که در یک بنای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی، دخل و تصرف کنند، این در حالیست که بافت تاریخی یزد با شماره 15 هزار به ثبت ملی رسیده است و قطعا امکان تعریض در آن وجود ندارد.

ذاکرنیا اصل مخالفت اداره کل میراث فرهنگی استان یزد با این مجموعه را عدم انطباق ضوابط با نقشه‌های موجود دانست و تاکید کرد: در نقشه‌های تهیه شده در طرح حفاظت از بافت تاریخی یزد تخریب ساباط‌ها (کوچه‌های مسقف) و عقب‌نشینی خانه‌های ارزشمند تعریف شده است. در واقع طرح با نقشه‌ها هماهنگ نیست، به همین دلیل آن باعث عدم هماهنگی شهرداری با میراث فرهنگی استان نیز شده است و حتی شهرداری در برخی از مواقع در نقاطی مجوز می‌دهد که نباید انجام دهد.

او همچنین درباره‌ی ایجاد پارکینگ در برخی از نقاط بافت تاریخی یزد توسط شهرداری اظهار کرد: بناهای متروکه و باقیمانده از دوره‌هایی تاریخی مانند ایلخانی که عمر زیادتری کرده‌اند و کسی در آنها زندگی نمی‌کند‌، هرچند هنوز بناهای با ارزش و ممتازی هستند اما شهرداری آنها را بناهای در حال تخریب می‌بیند و بدون هیچ استعلامی با تخریب آنها را به پارکینگ تبدیل می‌کند، در حالیکه شهرداری در نقاط دیگر شهر زمین‌های بایر و خالی از سکنه را فقط با دیوار محصور می‌کند، تا جایی برای پارکینگ، استقرار معتادان و ریختن نخاله و زباله نباشد،‌ اما در بافت تاریخی یزد شهرداری به جای انجام چنین اقداماتی، معمولا صورت مساله را پاک و آن فضاها را به پارکینگ تبدیل می‌کند.

نظر شما