شناسهٔ خبر: 24776 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابداران کشور تکریم شدند

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مراسم تکریم کتابداران کشور گفت: بالاترین مقام معنوی و سیاسی و اجتماعی یعنی رهبر عظیم‌الشأن این نظام کسی است که به کتابخوانی و انس با کتاب شهره عام و خاص است و به تصریح خود ایشان از نوجوانی عضو و مراجعه‌کننده به کتابخانه‌ها بوده و بر نقش مهم و دلسوزی کتابداران از روزگاران گذشته تا کنون تأکید کرده‌اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  مراسم بیست و دومین دوره تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی و یادبود ارتحال علامه طباطبایی صبح امروز سه‌شنبه 27 آبان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تالار وحدت برگزار شد.

مختارپور در بخش سخنرانی خود در این برنامه گفت: خدا را شاکرم که در جامعه‌ای و در عصری زندگی می‌کنیم که در نشستی که برای تکریم و تقدیر از خدمات صادقانه و خالصانه‌ کتابداران این مرز و بوم تشکیل شده برترین شخصیتهای فرهنگی ـ اجتماعی از رئیس محترم دفتر مقام معظّم رهبری که خود اهل کتاب و شعر و فرهنگ‌اند تا وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که از سلاله روحانیت و معنویت و فرهنگ است، تا نمایندگان محترم مجلس، تا رؤسای دستگاه‌های دولتی و غیردولتی مشتاقانه حضور یافته‌اند تا قدر و منزلت رفیع کتابدار را ارج بگذارند و بر اهمیت و نقش و فعالیت آنان تأکید کنند.

وی افزود: البته جز این هم انتظار نمی‌رود! زیرا بالاترین مقام معنوی و سیاسی و اجتماعی یعنی رهبر عظیم‌الشأن این نظام کسی است که به کتابخوانی و انس با کتاب شهره عام و خاص است و به تصریح خود ایشان از نوجوانی عضو و مراجعه‌کننده به کتابخانه‌ها بوده و بر نقش مهم و دلسوزی کتابداران از روزگاران گذشته تا کنون تأکید کرده‌اند و علیرغم مسئولیت‌های بسیار حساس و سنگین و متنوع همچنان هم خود به مطالعه کتاب در حوزه‌های متنوع فرهنگی، ادبی، سیاسی، اجتماعی، تاریخی انس و ممارست دارند و هم در مناسبتها و جمع‌های مختلف به معرفی کتاب پرداخته‌اند و هم بارها و بارها به تبلیغ  و ترویج کتابخوانی در جامعه تأکید کرده‌اند. هم ایشان کتابدار را منبع و منشأ و مرجع راهنمایی مراجعه‌کنندگان به کتاب دانسته‌اند. این ترسیم نقش برجسته‌ کتابداری کجا و آنها که کتابداری را صرفاً مسئول داد و ستد کتاب در کتابخانه‌ها می‌دانند. ... بگذریم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: کتابداران این کشور هنوز حلاوت دیدار با آن رهبر عزیز را به خاطر دارند که در تیرماه سال 1390 جلسه دیدار با کتابداران را جلسه‌ای صد درصد فرهنگی دانستند و قصد اول خود را از آن ملاقات تشکر از کتابداران در سراسر کشور به خاطر کار بزرگ و مهم آنان اعلام کردند. کتابداران با این مسئولت سنگین و با رویارویی با برخی مشکلات و تنگناهای معیشتی و امنیت شغلی و امور رفاهی و در حالی که بعضاً با تحمل سختی‌های بسیار به انجام وظیفه مشغول‌اند هرگز انجام وظیفه فرهنگی را به دلیل این سختی‌ها دچار وقفه و سستی نکرده‌اند.

مختارپور که در خلال بیان این جملات غمگین شده و اشک می‌ریخت، با تشویق کتابداران حاضر در این مراسم روبرو شد.

وی بعد از تشویق حاضران ادامه داد: کتابدار حقوق کمی می‌گیرد امور رفاهی کمی دارد اما هرگز از خدمت به علاقمندان به کتاب و کتابخوانی کم نگذاشته و نمی‌گذارد، چرا که می‌داند: اهــل کام و ناز را درکوی رندی راه نیست / رهرو میباید جهانسوزی نه خامی بیغمی

مختارپور گفت: کتابدار مرکز فعالیت دلسوازنه خود را موقوف به آن نکرده که ابتدا مشکلاتش حل شود و بعد به انجام وظیفه مشغول شود بلکه با دل و جان و در شرایطی که گاه سالها برخی از ابتدایی‌ترین بندهای حقوق و مزایای حداقلی‌اش را نیز دریافت نکرده با دل و جان چون شمعی سوخته تا محیط فرهنگ و کتاب و کتابخوانی را روشن و نورانی نگاه دارد و در دل زمزمه کند: وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم / کــــه در طریقت ما کافریست رنجیدن

اینک در این محفل گرم و نورانی بار دیگر بر همان عهد و پیمان‌اند که: عاشقان چون عهد با جانان کنند / جان شیــرین بر سر پیمان کنند

نظر شما