شناسهٔ خبر: 24812 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شبی که در آن همه از عبدالله انوار گفتند

عضو هیأت علمی کتابخانه ملی گفت: انوار شیفته کتابخوانی است و عادت دارد که بر کتاب‌های مورد مطالعه خود حاشیه بنویسد؛ همان طور که بر کتاب شفای ابن سینا و اساس الاقتباس حاشیه‌های ارزشمند نوشته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ کامران فانی عضو هیأت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در مراسم بزرگداشت استاد سیدعبدالله انوار، بیان داشت: با وجود تلاش‌های علمی بسیار در زمینه‌های نسخه پژوهی، آثار اندکی از استاد انوار در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

* روایت کامران فانی از حاشیه نویسی‌های استاد انوار

به گفته وی، نزدیک 40 سال است که استاد انوار را می‌شناسم؛ استاد انوار محضری گرم و صمیمی دارد و می‌شود از محضرشان دانش اندوزی کرد.

فانی اضافه کرد: نام استاد انوار به عنوان نسخه شناس مطرح است که البته بیشترین فعالیت ایشان در کتابخانه ملی به این حوزه برمی‌گردد. این استاد گرانقدر 20 جلد کتاب فهرست نویسی نسخه خطی تألیف کرده است که اثر ماندگاری برای کشور محسوب می‌شود.

وی به دیگر فعالیت‌های استاد انوار اشاره کرد و افزود: استاد انوار شیفته کتابخوانی است و عادت دارد که بر کتاب‌های مورد مطالعه خود حاشیه بنویسد؛ همان طور که بر کتاب شفای ابن سینا و اساس الاقتباس حاشیه‌های ارزشمند نوشته است.

این عضو هیأت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به اشراف استاد انوار بر فلسفه قدیم و جدید اشاره کرد و گفت: در کنار حاشیه نویسی به کتب قدیم، این استاد گرانقدر شرح مفصلی بر «نقد عقل محض کانت» نوشته و کتاب «شرح هستی و زمان» هایدگر  را هم شرح کرده است.

 

 

* توجه استاد انوار به «مهدی محقق» در زمان فارغ‌التحصیل‌اش از دانشگاه

در ادامه این مراسم مهدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی درباره شأن علمی استاد انوار به سخنرانی پرداخت و افزود: جای شرمندگی است که چرا چاپ تحشیه استاد بر کتاب شفای ابن سینا در داخل کشور میسر نشده و این اثر ارزشمند در گوشه‌ای دور از دست علاقه‌مندان است که بیم آن می‌رود به دست فراموشی سپرده شود.

به گفته وی، در سال 1330 که از دانشگاه علوم معقول و منقول فارغ التحصیل شدم که به علت معمم بودن در میان جمع فارغ التحصیلان غریب بودم اما استاد انوار به دلیل مطالعات گسترده حوزوی به من توجه بسیار کرد و از همان زمان با وی معاشرت داشته‌ام.

این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: استاد انوار به ادبیات، فلسفه، منطق، فقه و اصول علاقه و اشراف دارد و زمانی که ما در دوره دکترای ادبیات فارسی در دانشگاه تهران کتاب‌های سنگین عرفانی را آموزش می‌دیدیم، ایشان بدون گذراندن رشته درسی و داشتن استادان ما، کتاب‌ها را مطالعه می‌کرد و مطالب آن را به خوبی فرا می‌گرفت.

 

 

* مسجد جامعی: لزوم نگارش کتابی درباره تاریخ تهران بنگارد، توسط استاد انوار

در ادامه این مراسم احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، بیان داشت: استاد عبدالله انوار علاوه بر آنکه نسخه شناس و استاد شناخته شده این حوزه است بر تحولات تاریخی، معماری و شهرسازی چند دهه اخیر تهران اشراف کامل دارد و می‌تواند در نگارش آثاری در این زمینه کمک شایان کند.

وی اضافه کرد: در برنامه‌ای که به مناسبت مشروطه از استاد انوار دعوت کرده بودیم تا ما را در تهرانگردی همراهی کند، مشخص شد که وی بسیاری از خانه‌های تاریخی و ناشناخته تهران را می‌تواند از نظر موقعیت و با بیان چندین خاندان از مالکان قبلی آنها شناسایی کند؛ این موضوع در نگارش کتاب‌های ارزشمند از هویت تهران بسیار مؤثر است.

مسجد جامعی ادامه داد: در این برنامه اگر استاد انوار همراه ما نبود مالکان خانه‌های تاریخی در را به رویمان باز نمی‌کردند، اما به علت احترام فراوان به مقام علمی ایشان ما را برای بازدید از خانه‌های ارزشمند ملی دعوت کردند.

به گفته مسجد جامعی، این استاد نسخه پژوه و فعال لغتنامه دهخدا، به تاریخچه دقیق سیر خانه‌های تاریخی تهران اشراف کامل دارد و نگارش چند مقاله درباره باغ‌های تهران به همین دانش گسترده ایشان برمی‌گردد.

این عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: علاوه بر حاشیه نویسی استاد انوار بر کتاب شفای ابن سینا و نگارش تعلیقات ارزشمند بر اساس الاقتباس خواجه نصیر الدین طوسی، فعالیت‌های ارزشمند بسیاری در حوزه نجوم، موسیقی و ریاضی داشته‌اند. این استاد فرهیخته ویژگی‌های اخلاقی بارزی دارد و عمر وی الگوی تام و تمام از نگرش علمی در فرهنگ ایرانی و اسلامی است.

مسجد جامعی ادامه داد: درباره تاریخ تهران آثار اندکی در دست است مانند شرح زندگانی من که نویسنده آن به دلیل ارتباط با بدنه حاکمیت به خوبی نتوانسته از اوضاع اجتماعی و لایه‌های متوسط جامعه پرده بردارد.

این کارشناس حوزه فرهنگ گفت: در آثار مرحوم کریمان هم با کتابی آکادمیک روبه‌رو هستیم که همه مردم نمی‌توانند از آن بهره ببرند اما اگر قرار باشد، استاد انوار کتابی درباره تاریخ تهران بنگارد، به دلیل سر و کار داشتن با قشر متوسط جامعه می‌تواند تغییرات و تحولات عصر حاضر با به بهترین شیوه منتقل کند، همچنین معتقدم در سال‌های آینده در کنار بزرگداشت استاد انوار آثار دیگر وی که مراحل چاپ پیچیده دارد، منتشر شود.

* امیرخانی: استاد انوار مظهر فرهنگ ایرانی اسلامی است

از دیگر سخنرانان این مراسم می‌توان به غلامرضا امیرخانی، معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اشاره کرد، وی گفت: استاد انوار به دلیل تحقیقات گسترده در زمینه زبان فارسی و فرهنگ اسلامی مظهر تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: این استاد گرانقدر، جوان‌ترین عضو لغتنامه دهخدا بود که تصحیح متن جهانگشای نادری و مطالعاتی درباره شیخ انصاری و آخوند خراسانی از جمله فعالیت‌های دیگر وی به شمار می‌رود.

امیرخانی ادامه داد: استاد انوار با فهرست نویسی نسخه‌های خطی به تاریخ و تمدن اسلامی خدمت کرد و در عین حال اکنون برای تمدن اسلامی به شدت نگران است زیرا در برخی نقاط منطقه، چهره‌ای که از اسلام منعکس می‌شود به شدت تیره و تار است و متأسفانه برده فروشی و گردن زنی را نشان می‌دهد.

 

 

* درخواست کامران فانی از شورای شهر/رونمایی از تندیس استاد انوار در کتابخانه ملی

بر اساس این گزارش، کامران فانی وزیر آموزش و پرورش  در این مراسم از شورای شهر درخواست کرد تا معبری در تهران به نام استاد انوار نامگذاری شود.

گفتنی است، در پایان بزرگداشت استاد سیدعبدالله انوار از تندیس استاد انوار رونمایی شد.

نظر شما