شناسهٔ خبر: 24837 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار دو کتاب در حوزه شعر عاشورایی

شرح و تفسیر زهیر توکلی بر شعرهای عاشورایی «عمان سامانی» منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ «عمان سامانی به ‌روایت زهیر توکلی» نام کتابی است که در آن، علاوه بر شرح حال این شاعر نامی دوره‌ی قاجار، رویکردهای او در سرایش مثنوی‌های عاشورایی و تحلیل آن‌ها برمبنای شواهد واژگانی و احتمالات برآمده از حال شاعر، با نگاهی امروزی، توسط یک شاعر و روزنامه‌نگار ادبی مورد مداقه قرار گرفته است.

میرزا نورالله عمان سامانی ملقب به تاج الشعراء و متخلص به عمان از شعرای آئینی نیمة دوم سدة 13 و اوایل سدة 14 هجری است که به سال 1258ه.ق در سامان (مرکز بخش لار استان چهارمحال بختیاری) به دنیا آمده و به سال 1322ه.ق در سن 64 سالگی در زادگاهش بدرود حیات گفته است. آثاری که از او به یادگار مانده، عبارتند از: گنجینه‌الاسرار، معراج‌نامه، محزن‌الدُّرر و دیوان اشعار.

کیست این پنهان مرا در جان و تن... (گنجینه‌الاسرار) مشهورترین مثنوی عمان سامانی است. این کتاب در 64 صفحه توسط نشر آرادمان به بازار کتاب عرضه شده است.

«ایده‌آل فرقانی (دیوان محبی)» دیگر اثر عرضه شده از این مرکز نشر است که آن‌هم در حوزه‌ی شعر آیینی و عاشورایی می گنجد.1416333273767_22_resize.JPG حاج محمدآقا فرقانی، از شاعران اواخر قاجار و دوره‌ی پهلوی بوده است که شعرهای او سال‌ها پیش در دو زبان فارسی و ترکی تحریر شده اما تاکنون در قالب امروزی کتاب انتشار نیافته بود.

بخش آثار فارسی این شاعر آیینی اکنون با تصحیح و مقدمه علیرضا بهرامی در قابل کتابی 110 صفحه‌یی انتشار یافته که در آن، علاوه بر شعرهای آیینی، برخی آثار حکمی این شاعر نیز گنجانده شده است.

نظر شما